Gå til innhold
Arkivverket

[#21046] Walther Aagesen Aarnseth og Walther Mortimer


Gjest Knut Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Haugen

Walther Aagesen Aarnseth (1605 – 1668) er også kjent som Walther Aa. Bustad og W.Aa.Haugen. Fra 1645 var han leilending på gården Bustad, og fra 1665 på Haugen i Skaugdalen i Rissa i Fosen. Han er en av forfedrene til min mor.Opprinnelsen til Walther menes å være skotsk. I bygdebøkene for Rissa og Stadsbygd blir det spekulert i at Walther var med blant de skotske soldatene som deltok i slaget ved Kringen i Gudbrandsdal. Dette er ikke sannsynlig for etter opplysninger i Digitalarkivet er Walther født ca. 1605 og var i tilfelle 7 år i 1612. En annen mulighet er at hans far Aage Walthersen Aarnseth egentlig het Oag (et vanlig navn i Caithness i Skottland der mange av soldatene til Sinclair kom fra). Oag er et familienavn som uttales som Åge. Oag kan ha deltatt ved Kringen og kommet levende fra slaget. Dette er imidlertid heller ikke trolig, fordi de fleste soldatene som overlevde selve slaget ble tatt til fange, og etterpå drept av de lokale bøndene.En annen mulighet er at Walther nedstammer fra en skotte som hadde tilknytning til Austraat, Ørland i Fosen. Denne Walther het Mortimer til etternavn og var kaptein på skipet Bonaventura fra Skottland. Han ble fratatt skipet av erkebiskop Olav Engebrektsson og hans menn. Walther gikk i tjeneste hos Vincents Lunge og han svigermor Ingerd Ottesdatter Rømer. Walther kalles også for Valter Skot(te). Tjener Valter Skotte deltok på en reise til Finnmark for å kreve inn svigermorens 'tilkommende'. Kilde: Papir i norsk riksarkiv; Brev med nr. 533 dato 27 april 1525, brev nr 562 dato 15 aug. 1527 og brev 573 dato 21 mai 1528.Er det noen som har kjennskap til eventuell forbindelse mellom Waltherne? Knut Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Interessant, Knut. Hvilke bygdebøker finner jeg om dette? Tror jeg har lånt de før, men da var ikke temaet aktuelt. Ville gjerne ha opplysninger om hvor man finner mest om denne grenen. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

I kirkebok for Stadsbygd fra 1720-tallet, iallfall slik den er gjengitt på familysearch.com (Vital Records), er navnet skrevet 'Oche'. Dette gjelder for 'Waalter Ochesen' (gift 1722) og 'Ole Ochesen' (gift 1723). Dette skulle lede i retning av Åke i stedet for Åge. Jeg har tenkt på om det 'opprinnelige' (hvis et slikt ord kan brukes) kan være det skotske mannsnavnet Ockey. Dette navnet er gjengitt i ei liste over skotske fornavn. Hvor utbredt dette navnet er/var vet jeg ikke. Ved ei forespørsel på alt.genealogy for noen år sia, fikk jeg til svar at navnet var kjent som etternavn i Storbritannia; mest i England. Den som svarte meg kjente ikke navnet som fornavn.Man kjenner vel neppe til hvordan navnet ble uttalt i Stadsbygda på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.