Gå til innhold
Arkivverket

[#21051] Kirsti Johannesdtr f 1755 i Bø?(Foreldre?)


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Kirsti var gift med Hans Olsen f 1745 og de står som husfolk 1801 på plassen Evju under Tveten i Bø Hans var tidligere gift med Tora(e)Anundsdtr som døde 1787.Av barna til Hans og Kirsti ble Tore(a) gift med Gunnar Halvorsen. Tore og Gunnar ble besteforeldre til den kjente spelemannen Lars Fykerud.Kan noen hjelpe meg med opphavet til Kirsti(Kjersti)?? Hans døde 1812, men har ikke dødsår på Kirsti. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Det ser ut som disse folka bodde i Øvrebø i folketellinga, nær nåværende sognegrense mot Seljord.Det er ei Christi som døpes i Seljord 15.2. 1756, foreldre Johannes Christiansen og Anne Christensdtr.Med litt hjelp fra Mary Farrell (Seljordspesialist) ser det ut som om Johannes og Anne bodde på Basmoen, som idag ligger i Bø, men helt inntil grensa mot Seljord, og helt inntil Seljordsvannet. Johannes Christianson døde på Basmoen 1783, 80 år gammel.Om dette er rette folka vet jeg ikke. Kanskje den nye ættesoga for Seljord gir svar? Bø-soga nevner Basmoen, men påstår at plassen først ble befolket ca 1860. Noe som ikke er riktig.Prøv kirkeboka i Bø for å sjekke fadderne til Kirsti og Hans's barn + hvor Kirsti ble konfirmert.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takker så mye Ole Bjørn !!! Den nye ættesoga for Seljord er bestilt, men jeg står faktisk i kø!! for å få den lånt. Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.