Gå til innhold
Arkivverket

[#21052] Johannes Johannesen Helle/Dale(?) og Britha Askildsdatter, viet i Haus 11.6.1832


Gjest Vibeke Knappskog Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke Knappskog Olsen

Var Johannes som senere bosatte seg på Knappskog fra Dale eller fra Helle?Jeg har funnet følgende: 1) Vaksdal Bygdebok II, side 253: Johannes Johannesen Dale (f.1808) sønn av Johannes Torbjørnsen Dale og Anna Knutsdatter Dale – g.m. Brita Askjeldsdatter. Bosted Knapskog på Sotra (Fjell).2) FamilySearch, Batch:M421434/Film:124523: Johannes Johannesen (23år) sønn av Johannes Nilsen viet til Britha Askildsdatter (29år) datter av Askild Tossen. Dato: 11.6.1832.3) Kyrkjebok for Fjell: 3.5.1837 Innskriving av familien Johannes Johannesen Dale, frå Innvik, Nordfjord 27 år og kona Brita Askilsdotter 33 år. Nytt bosted var G.nr.30, b.nr.3 ”Myren” på Knappskog som Johannes Johannessen kjøpte året før.Ut fra pkt 1 og 3 vil jeg tro at Johannes kommer fra Dale bnr.19, men når jeg ser på pkt 2 så kan det tyde på at Johannes kommer fra Helle bnr.7. I følge Vaksdal Bygdebok II side 166 ble sistnevnte Johannes født i 1810 og viet til Brita Johannesdatter Tysso i 1832.Er også på jakt etter bakgrunnsstoff om Brita Askilsdatter – og hvor kommer Innvik, Nordfjord inn i bildet. Bodde de en periode i Innvik før de flyttet til Knappskog eller var Brita fra Nordfjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Vibeke Knappskog Olsen

Jeg gjør et nytt forsøk med denne saken, denne gangen med noen linker:Her er Brita Askildsdatter i FT1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11235&variabel=0&postnr=4123&fulle=true&spraak=n>LenkeRegner med at dette er samme jenta i 1827 i Dale: LenkeEtter at de flyttet til Fjell, finner jeg familien igjen i FT1865: Lenke og i FT1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei!Jeg har Johannes Johannesen Dale (i Bruvik) født 1808. I Daleboken står det at han flyttet til Knapskog i Fjell. Han skulle være gift med Brita Askildsdtr Tysse men har ikke funnet henne i Hosangerboken. Derimot fant jeg Brita Andersdtr. Tyssen i Evanger som var flyttet til Haus. Jeg har henne født 1798.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.