Gå til innhold
Arkivverket

[#21055] Johannes Jacobsen fra Eversvik på Tysnes f. 1850 Trondenes/Bergen?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Johannes Jacobsen fra Eversvik på Tysnes f. 1850 Vart meldt flytta til Harstad i 1865. Foreldre var Marta Størksen Sunda 1808 og Jacob Jacobson Eversvik, Tysnes. I ft 1900 finner vi han i Trondenes Herred på garden Sommerfryd. Johannes var i flg. opplysninger i bødker og gardbruker I følge ft for 1900 var han gift med Eline Eva Johannessen f. 1867 og de hadde desse barna i 1900 1)Hjalmar Johan f. 1891 2) Eilert Martin 1892 3) Jenny 1894 4) Inga Marie 1896 5) Anna Elise f. 29.06.1899.Jeg har etterlyst hannes etterkommer i trondenes uten å finne noe. Kan han han ha flyttet tilbake til Bergen der noen av hans søsken flyttet til. Er det mulig at noen av barna til Hjalmar har flyttet til Bergen?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I Bergen er det ved folketellingen i 1912 en bøssemakerdreng Eilert Martin Jacobsen, født 23. oktober 1892, men han synes å være sønn av Lars Jacobsen fra Vevring.Prolemstillingen bør kanskje helst angripes ved å sjekke panteregisteret for Trondenes, konfirmantlistene for Trondenes, og de militære rullene fra samme sted, der guttene skulle dukke opp 1910-15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har vert i kontakt med flere personer i Trondenes og i Harstadområdet uten at noen har funnet ut noe om det finnes etterkommere av denne familien i det aktuelle området nå. Jeg har ikke anledning til å hente ut opplysninger fra Statsarkivet i Tromsø, med mindre noen der oppe kan hjelpe meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

De er i alle fall ikke registrert som døde i Trondenes 1900-1916.Den filen er utlagt her på Digitalarkivet.Har du prøvd å kontakte Statsarkivet i Tromsø pr post eller mail med forespørsel om hjelp med oppslag i de kildene Yngve Nedrebø nevner i innlegg nr.2? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nei, jeg har ikke vert i kontakt med Statsarkivet i Tromsø. Jeg regner det som sannsynlig at disse personene har levd lengre enn til 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per-Sverre Budahl

Har du funnet noe mere om disse? Ser i Kvæfjordboka at Hjalmar Johan ble gift med Lovise Nikolaisen og at de hadde en datter Jørund. Jørund giftet seg med Størker Gjertsen (f. 1910 i Kvæfjord). Han jobbet som vakt på kinoen i Harstad. Ser i skattelistene for 2002 for Harstad at der er en JØRUNN MAGDALENE GJERTSEN f. 1912 med postadresse 0381 OSLO. Et skudd i mørke, men noe å jobbe med kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.