Gå til innhold
Arkivverket

[#21056] Yngvald Frantzen, Borge i Ofoten


Gjest May Olden
 Del

Recommended Posts

Gjest May Olden

Lurer på om noen vet hvor jeg kan finne opplysninger om Yngvald Frantzen f. 10.7.1891 i Borge i Ofoten gm. Petra Edvardsdatter f. 12.12.1893 i Alstadhaug. Yngvald og Petra hadde 8 barn som alle kalte seg Frantzen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Hei, Kjell! Takk for hjelp, dette er nok riktig, ja! Har funnet en del tilbake, men vet noen om det finnes bygdebøker fra Buksnes, Tjøtta og Dønna? Evt kirkebøker?May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

For Buksnes finnes det noen uoversiktlige bygdebøker, men jeg husker ikke navn på forfatter. Det er utgitt bygdebøker for selve Buksnes og Hol i Buksnes. Jeg har tatt en utskrift med oversikt over bygdebøker, men har av en eller annen grunn ikke tatt med Buksnes(merkelig siden jeg selv har aner der). Utskriften er fra en link utlagt 0 2på nyhetsgruppen no.fritid. slektsforskning. diverse. Tråde 'Bygdebøker' startet der 06.11.2001, og O. Mælum har lagt ut en link til bygdebøker der til svar. Hvis du ikke finner den selv, kan jeg gå inn der og legge inn svar her senere.Det finnes ikke bygdebøker for Tjøtta og Dønna, men for Dønna finnes en historisk bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Det er et skifte på Offersøen; Tjøtta i 1879: Ane Rebekka Hofstad, enke, hovedperson; døde 8. sept. 1878. Morten Hofstad, sønn. Lise Hofstad, gift, datter; Ingebrigt Jacobsen, Osen i Bjørnør. Mathis Hofstad, sønn. Anna Rebekka Hofstad, gift, datter; Frants Hansen, Skotnes i Busknes i Lofoten. Inga Johanna Hofstad, 8, datter.Noen folketellinger:[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1860&kenr=001&bnr=0046&ln=00>Lenke Lenke Lenke LenkeHer finner du legenden 'Svarta Bjørn'. Hun er meget sannsynlig datter av Morten Hofstad, Skijelosen, Offersøy på Helgeland.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Anna var rallarkokke i Rombaksbotn. Jeg kjenner ikke til at hun skulle være av reisende slekt.Ved å søke på nettet under svarta bjørn, vil du sikkert finne flere opplysninger. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W, Martinussen

'Svarta Bjørn' antas å være Anne Rebekka Hofstad, f.7/4 1878 i Tjøtta, datter av Morten Isaksen Hofstad, f. 1847 og Maren Kristine Pedersdtr. Hun fikk som ungjente tilnavnet 'Svartbjynn' som i rallarmiljøet ble 'forsvensket' til 'Svarta Bjørn'. Morten Isaksen Hofstad var sønn av Isak Myhre Hofstad, Skjelosen, Offersøy, Tjøtta og Anne Rebekka Ingebrigtsdtr (fra Hepsø i Bjørnør). Dette er etter en artikkel om 'Svarta Bjørn' i 'Ranværingen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest May Olden

Hei, igjen! Nå er jeg virkelig forvirret!!! Har fått vite at Yngvald(Ingvald) Frantsen var meget eldre enn sin kone Petra, ca. 30 år. Et av barna mener han er født 12.2.1862. I FT 1865 finner jeg Ingvald Frantzen 4 år under gården Viik i Vaagens pr.gj. Gimsø Sogn. Finnes det kirkebøker for dette området som kan hjelpe meg å finne evt. gifte mellom denne Ingvald og en Petra??? Se også mitt innlegg om etterlysning av kirkebok for Vaagens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.