Gå til innhold
Arkivverket

[#21058] Trenger hjelp i Namdalseid (Buvarp)


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har et problem når det gjelder mine aner fra Namdalseid. Thord Pedersen Buvarp er født i 1770 og gifter seg i 1795, men jeg er ikke sikker på ektefellens navn. Trolig er det Guru Jensdatter, men navnet skifter fra kilde til kilde. I folketellingen i 1801 bor de på Opplandsaunet i Flatanger og hun benevnes der som Gurru Olsdatter. Navnet ved vielsen er uklart men det ser ut som om det er Guru Jensdatter. Jeg vet ikke om det er noen som er 'ekspert' på slekter i Namdalseid, men er det noen som kan hjelpe meg med å finne den riktige ektefelle til Thord Pedersen? Guru er trolig født rundt 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg tror ikke jeg kan hjelpe deg, men kan Thord Pedersen Buvarp ha noen forbindelse til en Tore Pedersen Buvarp som i 1842 flyttet til Fosnæs, 'for at bosætte sig og drive gaard der'. Dette er hentet fra bygdeboka for Namdalseid. Det står at Tore er bosatt i Opplandsaunet i Flatanger.Bygdeboka tar feil i en god del sammenhenger, og noe er feil også her, for hun som er oppgitt som Tores mor, Berit Torsdtr., er født omkring 1735.Hvor foregikk vielsen til Thord Pedersen og Guru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Først og fremst så er det samme person det står skrevet om i Namdalseidboka som jeg sikter til. Han flyttet ikke så sent til Flatanger som det står i boka, men han bor der allerede i 1801. Thor (Tore) gifter seg i Namdalseid og det er riktig som det er skrevet her angående vielsen. Ser man i kirkeboken så synes jeg at (Guri) Jensdatter har tvetydig fornavn i kirkeboka, det er delt opp over to linjer. Jensdatter synes å komme klart frem i innførselen til vielsen. Når jeg så prøver å finne noen som passer til Guru (Guri) Jensdatter så finner jeg ingen som passer helt i forhold til dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Ikke det at det hjelper deg særlig, men på Vital records fra LDS står også kona til Tore Pedersen benevnt som Guri Jensdtr. Ekteskapsdato 2 Sep 1795 i Beitstad. Nå står det riktignok at han reiser til Flatanger i 1842 i bygdeboka, så man bør vel være helt sikker på at Tord Pedersen f 1771 gift med Guri(Gurru) Olsdtr som finnes på Opplandsaunet i 1801 er den samme Tore/Tord f 1770 i Namdalseid, og at det virkelig er feilskrift der og i folketellingen at hun heter Guri Olsdtr, eller evt ved giftermålet. Nå er det en Guri Olsdtr født i 1769 og døpt 17 Sep 1769, med far Ole Norstue. Jeg finner ingen Guri Jensdtr, men hun trenger ikke nødvendigvis være fra Beitstad.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har funnet ut igjennom kilder i Flatanger at det er samme Thor Buvarp vi snakker om. Så dateringen i Namdalseidsboka når Thor flytter til Flatanger må være feil. Det er vanskelig å si det riktige navnet til Guru da navnet varierer en del i de få kildene som finnes. Det kan jo tenkes at Olsdatter er det riktige, men det kan jo også være at hun ikke er født i Namdalseid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solrun Holien

Dette blir spekulasjoner: Men, i 1767 blir Ole Kalnes si datter Guru døpt. I 1783 blir Gurina Olsdtr. Kalnes, 16 1/2 år, konfirmert i Eldens kirke. Dette iflg. kirkeboka. I følge Namdalseidboka, utg. 2, s. 379, var Ole Rolandsen Kalnes gift 3 ganger. Konene het Guru Hansdtr. (død 1766), Guru Persdtr. (død 1768) og enke ble Anne Kristoffersdtr. Rostadaune da Ole døde i 1772. Jeg kan ikke finne Guru/Gurina nevnt i bygdaboka. Kan hun ha hatt en fosterfar som het Jens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Solrun. Takk skal du ha! Jeg tror faktisk at du kan være inne på noe, jeg skal i alle fall se litt nærmere på denne Guru fra Kaldnes. Jeg har en mistanke om at det kan være henne. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.