Gå til innhold
Arkivverket

[#21069] Født i Kristiania 1910/1911


Gjest Kjell Mo
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Mo

Petter Kristian Julius Mikalsen ble født 15.4.1910, trolig i Kristiania. Foreldrene var Kristian Marinius Michalsen f. 4.5.1889 i Aas og Ragna Juliane Johannesen f. 28.2.1883 i Horten. Jeg ønsker opplysninger om hvor Petter Kristian Julius ble født/døpt, og hvor foreldrene giftet seg.En søster av Petter Kristian Julius ble født 2.10.1911 i Horten, slik at jeg tror familien flyttet fra Kristiania i 1910/1911. Jeg finner dem ikke i adresseboken for Kristiania, og trenger derfor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Kjell Mo!Jeg tror du bør flytte dette spørsmålet til brukerforumet. Du vil antakelig ha større muligheter for svar der.Her i arkivforumet er det stort sett Statsarkivet i Bergen som svarer, og de har normalt ikke Oslosaker.Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Hei Morten!Det er vel Brukerforumet jeg er inne på nå?Det fortelles i familien at Kristian Marinius Michalsen en tid arbeidet for F. Nansen på Polhøgda. Kan det være at han bodde i nærheten av sin arbeidsplass, giftet seg der og fikk sitt første barn der? Hvilken menighet kan han da ha tilhørt, og har noen tilgang til kopi av denne kirkeboken?Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Ifølge jordmorens fødselsmelding ble det født en gutt 15.4.1910 i Kristiania. Foreldre var opslager Kristian Mikalsen (20 år)og Ragna Mikalsen (26 år), og bopel var Tøiengate 34. Ved gjennomgang av kirkeboken for fødte 1910 og 1911 for Grønland menighet, finner jeg ikke fødselen registrert. Det er mulig at jeg kan ha oversett oppføringen, eller at det kan være notert på en annen måte/et annet sted. Kan noen med tilgang til kirkebok for Grønland menighet hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han var innført der, døpt 'Peter Julius Kristian' født 15.04.1910, døpt 15.05.1910. Adressen var som oppgitt i (4). Foreldrene var gift, moren står oppført som Ragna Solberg.Foreldrene ble viet i Fagerborg 13.06.1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til både Solveig og Geir for nyttige og etterlengtede opplysninger. Har du opplysninger om faddere Geir? Har du tilgang på Fagerborg menighet også, slik at jeg kan få flere opplysninger om giftermålet til Peter Julius Kristian og Ragna? Igjen, takk for hjelpen! Det skal bli spennende å fortelle barna til ekteparet om funnene dere har gjort for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Faddere var brannkonstabel i marinen Julius Petter Solberg og hustru Mathilde, faren og tjenestepike ? Solberg.Fra Fagerborg menighet har jeg fått opplyst at fyrbøter på dampskip Christian Martinius Mikaelsen f. 4.5.1889 i Aas ble viet 13.6.1909 med syerske Ragna Juliane Johansen f. 28.2.1883 i Horten. Fedrene var murer Hans Mikaelsen og brannvakt Julius Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.