Gå til innhold
Arkivverket

[#21070] Slekt i Larvik


Gjest Kjell Mo
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Mo

Min oldemor Agnete Hansen hadde 11 søsken. En søster Marie Hansen f. 8.5.1862 i Sandar giftet seg 8.3.1885 i Larvik med Hans Jørgen Hansen f. 1862 i Larvik. De fikk barna Karl Efraim f. 23.4.1885, Kapar Viggo f. 3.8.1897 og Hilma Theresie f. 16.7.1899 (alle født i Larvik).Har noen opplysninger om denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei, Kjell Mo. Jeg finner din etterlyste familie i folketelling 1900 både i digarkivet og på Rhd. De bor i Larvik i Griffenfeldts Gade 18. Hans Jørgen Hansen, Sjømand Matros f. 1860. Marie Hansen f. 1862, Barna Karl Efrahim ,f.1884, Arbeider ved Glasværk, Kasper, f. 1893, Hilma, f.16 juli 1899. Det jeg lurer litt er fødestedet. Rhd sier Larvik om alle , bortsett fra hustru som er f. i Sandefjord. På digitalarkivet står hustru ført opp som født i Sandefjord, og resten i T. ( Er ikke helt sikker på hva denne forkortelsen står for ?) Tjølling, Tanum,eller Tønsberg? Tjølling og Tanum er nabokommuner. ( Mulig at det kan stå for en bydel i Larvik, Torstrand.) Før jeg vet noe mere om dette er det ikke lett med oppslag i bøker. Jeg har både Tjøllingbøker og Sandar-bøker, og kan hjelpe med oppslag her hvis jeg vet hvor de er født. Prøvde med Foreldresøk på Fam. s. Der fant jeg bare , Carl Efraim døpt 20 jun 1885 i Larvik. ( Dette ble litt forvirrende, men du har kan hende flere opplysninger på lager?) Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

T står for tellestedet, altså i denne forbindels Larvik. Det står forklart i dokumentasjonen til tellingene.Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Takk for opplysningen om T for tellested. Jeg finner kun en Marie Hansen i 1865 folketelling for Sandar, hvis det er der Marie er født? I Bugården matrikkel 332, bor Carl August Hansen, 26 år fra Bohus lehn , han er skomaker. Han og hans svenske hustru har 4 barn på det tidspunktet. ( Navnlikhet med Carl Efraihm ?) Hvis dette er Din Maries slekt, kan jeg prøve å finne flere opplysninger. Mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Hei Gunn Huglen! Det ser ut til at du har funnet riktig familie. Marie Hansen (søster av oldemor Agnethe) var datter av Carl August Hansen født i Bohuslän i Sverige. Jeg håper at du kan hjelpe til med å finne opplysninger om hva som har skjedd med Maries mann og de tre barna som ble født i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.