Gå til innhold
Arkivverket

[#21073] Johan Christian Pettersen Angell, Sørnesøy i Lurøy


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Er det noen som kjenner til Johan Christian (Vidding) Pettersen Angell. Jeg har fått opplyst at han var gift med Anne Cathrine Jensdatter Zahl (f. 1830) i Selvær, Træna (to barn). Anne ble etterpå gift med Johans bror Anders Pettersen Angell, og hennes tredje ekteskap var med Kristian Paulsen, hvor hun hadde tre barn. Uten kirkebøker for Lurøy for hånden, sliter jeg med å finne disse to brødrene Angell. Holder det for sannsynlig at deres var var Petter Angell (7 år ved ft. 1801), sønn av Christiana Greva og Benjamin Angell på Sørnesøy i Lurøy. Er det noen som kjenner til denne Angell-familien? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Fant dette på momonarkivet. Innlagt(usikkert?)Johan Christian Widding Pettersen f.25/5 1825 Rødøy. Foreldre:Petter Angel og Halena Dorthea.Fra kirkeboka Rødøy.Petter Angel fra Næssøen konfirmert 1815 Rødøy.Rødøys kirkebøker finnes her inne på digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ser ut som kansje Benjamin Angel og Kristina Greve er rett som foreldre på Peter Angel.De er i 1801 telt på Nessøen. Samme plass som Peter Angel komfirmert i 1816 kom fra. Han ble gift med Malene Dorthea. Lurer på om hun heter Johannesdtr.og er født i Bodø. Mulig samme som var var telt på Næssøen i 1865. Var da enke.Der bodde også Anne Katrine Jensdtr.gift med Kristian Paulsen.Angelfamilien er lagt inn som egen slektsfil på mormonark.Benjamins foreldre er kansje Hans Rasmussen Angel og Ingeborg Michelsdtr.Vidth.På Grønøen.Nordland.Mulige søsken Kristen, Rasmus, og Michael Angel. Ser de alle har kalla eldste sønn for Hans.Sjekk mormonarkivet for mere info om denne slekta.Der står mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk for mye god hjelp. Jeg har funnet ut at Benjamin Angel og Christina Greva (Jocumsdatter) er foreldre til Peter Angel. Når det gjelder Benjamin Angel, så er jeg helt enig i at det er sannsynlig at Ingeborg Michelsdatter Hvid og Hans Angel er hans foreldre. De to eldste barna til Benjamin het jo nettopp Hans og Ingeborg, og så var Benjamin Dass Angel født på Meløy i 1756. Benjamin Angel på Sørnesøy var 45 år i 1801, og det passer også bra. Det som jeg nå må finne ut av er at Ingeborg Hvid og Hans Angels sønn Benjamin Dass Angel er den samme som den Benjamin Angel vi har i ft. 1801 på Sørnesøy i Lurøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei igjenn.Fant ei flott slektside.Her står anetavler fra mange kjente slekter. Også Angel i Nord Norge.Den heter Erik Berntsens slektsside.Adr.http://vestraat.net.trykk inn etternavnslisten og deretter Angell.På hans liste er Benjamin Dass Angel f.1756.D.1820 Gift med Christianne Greve.Og han står som sønn av Hans Rasmussen og Ingeborg Michelsdtr.Hvidt.Deres foreldre står også.Og hans søsken og hvem de ble gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Steinar Olsen

heidenne Johannes er av de fleste nord-Norske kjente slekter. Angell, Volqvarts, Blix, Hitziger, Greve, Hveding, Storm Wivel, Kjær, Tønder og Schjelderup og det er bare de som er tipoldeforeldre av hans far Peter Angell.Har mer om den siden om ønskelig. steinarolsen£tiscali.no bare bytt ut tegnet og send meg mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei Nina!Var innom Erik Berntsens si slektsside. Det er ikke alt som stemmer der. Til dømes kobler han nr. 170 Enok Reinholtsen til 340 Reinholt Hansen på Mikkelbostad i Dyrøy, Troms. Dette er totalt feil, da Reinholt Hansens etterslekt er belyst i primærkilder. Litt utenfor Angell temaet, men dog :).Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Hei NinaJeg kan bekrefte det samme som Kurt over meg sier, at ikke alt stemmer på den overnevnte side. Har funnet feile opplysninger om bla Holbergslekten også, hvis de skulle vært riktige så hadde ikke jeg vært født i dag. Mvh siv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.