Gå til innhold
Arkivverket

[#21076] Vestfold, Stokke, Borre, Krog


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei !Dette er oversikten over Krog fra Stokke, Hurum, Borre som jeg lovte Egil å legge inn.Lurer på hvor Krog navnet havner inn her, skal prøve å lage en så god oversikt som jeg klarer.Christian Nilsen Krog døpt 5 juni 1793 Hurum gifter seg i Stokke 27 desember 1816 med Helvig Olsdatter døpt 10 juli 1791 Nøtterøy ( Helvig er datter av Ole Andersen Store Wahr Stokke og Johanne Marie Larsdatter Solberg, forfedre Stokke og bor [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10720&variabel=0&postnr=772&fulle=true&spraak=n>Lenke.)Christian Nilsen født 1793 Hurum, kan jeg ikke se har noen tilknytning til noen Krog før han gifter seg i Stokke med Helvig Olsdatter 1816.Christian Nielsen Krog og Helvig Olsdatter flytter videre til Sande og så til Borre, og får følgende barn.1. Nikolai Christiansen Krog døpt 11 januar 1819 Sande Lenke. 2. Anders Christiansen Krog født 13 januar 1820 Sande død 30 april 1820 Sande. 3. Andreas Christiansen Krog døpt 18 oktober 1821 Borre. 4. Ingeborg Marie Christiansdatter Krog døpt 6 januar 1823 Borre.5. Olavus Christiansen Krog døpt 25 oktober 1824 Borre her FT 1865 Lenke.Dette er Berte Johannesdatter Viker født 1823 Grue Hedemark, og datter av Johannes Johansen og Ingeborg Trondsdtr.Barn av Olavus Christiansen Krog og Berte Johannesdtr. 1. Johanne Christine Olausdatter døpt 5 januar 1846 Borre og er mor til Christian Bertram Falc som er her i FT 1900 Lenke.Johanne Christine Olausdatter flytter med stor sansynlighet til England rundt 1878 og har ikke klart å finne henne igjen etter dette, eller hvor i England hun ble av. 2. Carl Jørgen Olausen døpt 25 oktober 1847 i Borre. 3. Hendrik Olausen døpt 29 januar 1851 i Borre. 4. Christian Olausen døpt 21 januar i Borre. 6. Christian Christiansen Krog døpt 16 november 1826 Borre. 7. Maria Olia Christiansdatter Krog døpt 13 november 1828 Borre. 8. Christiane Hendrica Christiansdatter Krog døpt 6 mars 1831 Borre her FT 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Når Christian Nilsen Krog gifter seg, Marie. Har du noen bosted for Christian da, 1816 ?For det er kona som bor 'her' da. (ca 1,5km herfra'):-)Har du lest Bygdebøkene foresten?f.god påske Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !I like måte !Takk for svar !Ikke noe bosted for Helvig Olsdtr når de gifter seg i Stokke 1816, men når de flytter inn i Borre er det Commersøen.Lenke., men det er når de flytter fra Sande.Har sett en del av det som ligger på nettet fra Stokke, men vet ikke om det er det som er å få tak i om gårds og slektshistorie fra Stokke. Er det noen gårder med navnet Krog i nærheten av Stokke/Sande/Hurum eller kanskje det er sånn at de bare tar navnet Krog ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Fra Stokke B.b bind 3,'Navnene Vassenge, Unengen og Vestre Krog nevnes som plasser under Melsom i noen brev av 1797. Annetsteds er nevnt Krog-løkka. Disse stedene MÅ ha ligget nær Melsomvik, eller..'Krog kommer ikke i fra Hurum (Svelvik) a Marie. Det er en del Hurum sjøfolk i Melsom/Stokke.Gården Solberg for Larsdatter, ligger 2-300 m. fra oss! hilsen Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Takk for svar.Jeg tror nok at svaret ligger i Melsomvik (Vestre Krog), for Melsom (Melsomvik) er et sted som går igjen på fadderne også i dåpen til Helvig Olsdtr. Så det er nok der de kanskje har bodd eller oppholdt seg.Nå kan det hende at foreldrene til Christian Nilsen Krog f. 1793 flyttet fra Hurum til Stokke, har hatt en mistanke om dette men aldri klar å bevise det, men dette er jo bare en tanke.Foreldrene til Christian Nilsen Krog er forresten : Niels Christensen døpt 24 juni 1765 i Sande Vestfold og Oline Nielsdatter døpt 6 januar i Strømmen i Vestfold og her er de i FT 1801. LenkeMarie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

F.eks: D.P.Bull skiper og reder.,f 1751 -,g. 2.gang 1794 med Anne Katrine Olsdatter Krog, datter etter Ola O. Krog i Melsomvik og født 1762,. -fire og et barn.Dette er omtale av ft 1801 Melsomvik..Du må låne L.Berg's Stokke Bok! hilsen Egil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Far til Johanne Maria (f 70), var gift 5 ganger i.flg S.boka. Lars Jensson 1764-1789. Han hadde -minst - 7 barn, 'de som døde unge,tar vi ikke'..Fant 4 av vielsene under Stokke kilden her på DA. Ikke det 5. med 'Anne Tjønstolvsdatter, enke efter Anders Vestre Hvaal, og hun overlevde ham og giftet seg med Hans Stavnum og flyttet dit.' hilsen Egil, ved Solberg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Takk for opplysningene!! Nå får jeg litt å sjekke ut, spesielt Helvig Olsdatter. Så får jeg se om jeg kan finne ut hvor Krog navnet kommer fra.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Ja bruk vestfold-slekt siden, (søk på Solberg) da får du mye og 'klippe' ut Marie.Men jeg så du hadde Krog navne på faren til Cristian og! snakkes..Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Har du funnet Christian Nilsen -født 1793 Hurum- i ft 1801 ? Har de ikke fått barn mellom 1816 og 1819 ? Eller litt åpent spørsmål kansje! hilsen Egil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Takk for svar !Jeg har funnet Christian Nilsen døpt 5 juni 1793 Rødtangen, Hurum.Foreldre Niels Christiansen Røetangen og Oline Nilsdtr.Her er de i FT 1801 Lenke.Første barnet jeg fant til Christian Nilsen Krog og Helvig Olsdatter er :Nicolai Christiansen Krog født 30 oktober 1818 i Sande.Det er jo mulig at de har fått barn i 1817, men jeg har ikke funnet noen fler enn disse.Fant Ole Olsen Krog, og etter hva jeg kunne finne ut av, fant jeg ikke noen sammenheng med disse Krog. Men jeg skal fortsette å lete og prøve å finne ut av det.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Det er mulig en liten forbindelse (!). Hvis du leser i Stokke boka , - i kap. Mellsomvik 1801 - under 12. Henrik P. Bull gift med Kari Larsdatter f 1747 i Melsomv. og datter av _Lars Jenssøn_ og Anne Hermsd. Men dette er litt 'tynt' for Krog navne er ikke med. hilsen Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Her har jeg funnet ut mer.Har funnet ut navnet Krog, det var gården Krok under Høyen i Hurum, derfra navnet Krog.Har funnet etterkommere idag i Sverige.Dette er etterkommere etter Henrik Olausen Krog f. 12 juni 1851 Horten. Flyttet til Sverige 7 oktober 1874. Detter er bror av Johanne Christine Olausdtr. som nevnt over. Vi har opprettet kontakt med Sverige.Dere får hygge dere i Tønsberg Egil og hils Frode så masse.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.