Gå til innhold
Arkivverket

[#21084] Jacob Gabrielsen reiste til Amerika etter1885,


Gjest Edle  Nyborg-Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hvordan finner jeg ut hvor Jacob Gabrielsen dro da han reiste til Amerika. Han er født i Hadsel i 1864.Han bosatte seg i Amerika giftet seg der og fikk to døtre. Han er og gravlagt i Amerika. Hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Edle -Det er vel et skudd i blinde, men i 1913 reiser Johanna Gabrielsen fra Ålesund med døtrene Clara og Minnie til sin mann i Seattle. Lenke Mannens navn var Jacob Gabrielsen, født ca. 1864. Familien lar seg finne i Seattle, King, Washington i 1920 og 1930. Døtrene kan være født i England.Siden dette er en familie med to døtre, så _kan_ det jo være den rette. Sier disse navnene deg noe? (Var han sønn av Karolius Gabrielsen, på 'Sildpold' i 1865?)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Korrekt. Han Gabriel på Sildpollen hadde sønnen Jacob. Jeg vet at døtrene hette Clara og Minnie. Dette var helt supert. Takk skal du ha. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei igjen. Jeg ante ikke at de reiste ut fra Ålesund. Heller ikke at Jacob var gift før han reiste til U S A. Vet du hvordan jeg skal gå frem for og finne ut om de har etterkommere i U. S. A. Med hilsen Edle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er jo ikke sikkert at Jacob reiste fra Ålesund. Det ser jo ut som om at de har bodd mange år i England, siden begge døtrene er født der. Jeg tar med det som folketellingene gir. I 1920 bor de i 5039 - 40th. Ave SW., Seattle, King, Washington.Innførselen er her noe rotete, Jacob er indeksert som Jacoba B., men jeg mener han er innført som Jacob S. B. Han er 53 år gammel(?), født i Norge av norske foreldre, - immigrasjonsår er ukjent, - naturalisert i 1918. Han jobber som rigger på et skipsverft.Johanne M., 50, nat. f. i Norge av norske foreldre.Datterens navn klarer jeg ikke å lese, men det skal vel være Clara M. Hun er 16 år og født i England. Minnie er 10, - også hun født i England.1930-Census er bedre ført. De bor på samme adresse.Jacob S. Gabrielson, 65, eier sin bolig til verdi av $2500. Gift da han var 32 år gammel, imm. 1912. Nat. Jobb: 'Lumber Handler - Lumber Mill'.Johanne, 61, imm. 1913, nat., uten arbeid.Clara M. Wold, 26, datter, enke (tror jeg det står) født i England, imm. 1913, nat.Margaret J., 3, 'Granddaughter', f. i Washington av far f. i Norge og mor f. i England. Etterkommere etter Margaret kan det jo finnes, om hun levde opp og giftet seg. Minnie kan jo også ha etterkommere. Men de tok nok mannens etternavn, og uten å kjenne det, så er de ikke så enkle å spore. Clara kan også ha giftet seg på nytt.Jeg ser du skriver at Jacob er gravlagt i Amerika. Om du kjenner til sted og dato, så kan det vel være mulig å finne en nekrolog etter ham, men da tror jeg du må satse på å finne noen i Seattle som kan hjelpe deg. Dette må du regne med å betale noe for.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

hei Arne. Det er nok ikke de. Clara var gift Magnussen. Jeg blev visst litt for ivrig. Men takk skal du ha likevel. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette kan jo være henne. (Merk deg 'M' for hennes mellomnavn, og hvilken stat hun var blitt registrert i.) Personal InformationName: Clara M. MagnussenSSN: 531-26-7912 Last Residence: 94705 Berkeley, Alameda, California, United States of America Born: 30 Oct 1903 Died: 1 Mar 1993 State (Year) SSN issued: Washington (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei igjen. Snakket nettopp med en gammel tante. Hun husket ikke så mye, men hun trodde hun hadde bodd i California. Er dette de samme tror du. ? At de har bodd i England har jeg ikke visst, men min tante sa at de visste ikke så mye om dem. Det kunne være mulig, siden de visste så lite. Har du kjennskap til Karolius sin slekt, han var min oldefar. Han var født på Dverberg på Andøya. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ifølge de opplyningene du har gitt meg, så har jeg god tro på at det var 'din' Clara som døde i California i 1993. Dette bør du kunne få et sikkert svar på om du bestiller et døds-sertifikat.Noen kjennskap til Karolius og hans kones slekt har jeg ikke, men ser at det finnes en del aner for hans kone hos Ancestry Family Trees.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Takk skal du ha. Jeg tror også at hun som bodde i California er den rette. Siden min tante husket litt, så tror jeg at jeg vil forsøke og få ut en dødsattest på henne. Har du adr. til Ancestry Family Trees, ville jeg bli glad. Har aldri vært inne på de sidene før. I alle fall , tusen takk for all hjelp du har gitt meg. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Bare et par ord nå; California Death Index gir morens pikenavn og farens etternavn, henholdsvis Olsen og Gabrielsen. Så da stemmer det nok.Døde i California finner du om du går inn på nyttige lenker nederst på denne siden.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

hmmm-- i do not read Norsk--so maybe you already know about Martin Eidhammer? see www.geocities.com/heartland/estates/5536/itall.html Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei. I have not heard about Martin Eidhammer. Who is he? I have a problem with finding my adresline on my P.C. I tried to fix it , but I think I must wait to my son comes, before I can read this adress. But anyway thank you very much. Greatings from Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

He is Norwegian, it seems. The page is from 1998 and is likely gone; but google has it: 'martin eidhammer' and Gabrielsen -- will find it. He seems to be involved with 'Norwegian Genealogy ring'. An old email address, from google, is c2i.net. Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Edle -Siden som Roger viser til er jo interessant. Her får vi vite at Johanne var født i Ålesund, samt hvor Clara og Minnie var født i England m. v. Han angir dødsåret for Clara til 1983, men det er vel bare en tastefeil. Ellers, så skriver han jo at han har funnet deres etterkommere og ser frem til å dele info om dem, så her bør du forsøke å få kontakt. Jeg stusser litt over fødestedet til Jacob, som i tellingene er angitt til Hadsel, mens Martin skriver Tromsø(?) LenkeAngående Ancestry Family Trees, så tviler jeg på at du får tilgang til info der uten abbonement, men forsøk først med å skrive inn Karolius Andersen på 'Google'. Du vil da kunne finne en database 'Ancestry World Tree Projekt'. Bruker du så 'Hurtigbuffer', så skal du komme rett til opplysningne om Karolius og hans kone Tomine. Og kommer du ikke inn, gi meg en tilbakemelding, så skal jeg skrive av det som står der.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei igjen Arne. Dette er virkelig spennende. Jeg lurer på om Dverberg på Andøya kan ha lagt under Tromsø. Karolius Gabrielsen er født på Dvergberg og han var jo far til Jakob. Kansje det er slik det henger sammen. Jeg vet og at det var flere kvinner i fam. Gabrielsen som gikk på syskole i Tromsø. Kansje en sammenheng. Pedrikke Gabrielsen, søster til Karolius var skredder. Kansje vi finner løsningen . Jeg er ganske sikker på Clara , hun som bodde i California er den rette, og hadde vi funnet sammenhengen mellom min Jacob og de som reiste fra Ålesund , så hadde det vært fantastisk. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei Arne. Jeg har forsøkt og komme inn på Ancestry family trees. Du kan ha 14 dg. prøvetid gratis. Men du må legge igjen kredittkort nummer i tilfelle du blir medlem,. Det har jeg ikke lyst til .Hvis du kan sende meg de opplysningene du har, hadde det vært flott. Takk skal du ha. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Informasjonen er lagt inn av en Inge Johansen.Karolius Johan Gabrielsen f. 1838, Dverberg, Andøy, Nordland, gift 1863 med Tomina Marie Fredriksdtr. f. 1842 Nakling, Gaukværøy, Bø, Nordland.Hennes foreldre:Fredrik Nystrøm Pettersen f. 1817 Ås, Bergen, Hordaland og Susanna Sandberg Hansdtr. f.1812 Nakling, Gaukværøy, Bø, Nordland. Bosatt på Nakling. I 1839 gav han avkall på arven etter kona. I 1844 gav han Hans Døscher, Steine, festeseddel på ei hustomt under Nakling, og i 1845 skjøte på samme.Foruten Tomina hadde de sønnen Petter Karolius f. 1840 Nakling, gift 1862 med Anna Oline Margreta Jensdtr. f. 1833 Øksnes, Nordland.Susannas foreldre:Hans Peder Olsen f. 1780 Skjæringstad, Gaukværøy, Bø, Nordland og Anne Marta Mikkelsdtr. Sandberg f. 1780 Nesset, Gaukværøy.Foruten Susanna hadde de barna Olava Kristine Hansdtr. f. 1809 Nøkling og Nils Andreas Riis Hanssen f. 1810 Nøkling.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Hei Arne. Har fått flere opplysninger fra tanten min , hun husker nå at konen til Jacob heter Johanne. Så det virker som det klaffer helt. Har sendt e-post til Martin Eidhammer og håper på brev Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

thank you Roger for helping me , I think this is the right people I am looking for. My realativ remember that the name of Jacobs wife was Johanna from Ålesund. And both daughters name are Clara and Minnie . I have sendt a letter to Martin Eidshammer and I hope he will answer me Greatings from Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei Arne. Takk for hjelp. Alt stemmer. Det er de rette folkene. Får nå adressen til etterkommerne i U.S.A. Jeg må si at dette har vært veldig gøy. I løpet av kort tid har vi funnet frem til slekt som vi har visst om , men ikke ant hvor de bodde. Uten din hjelp hadde det nok blitt veldig vanskelig. Med hilsen Edle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.