Gå til innhold
Arkivverket

[#21089] Tingvoll, Nordmøre


Gjest Olav Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Henriksen

Er det noen med bygdebøker for Tingvoll som kan hjelpe meg å komme litt videre bakover. Jeg har en tippoldefar, Anders Simensen, født Tingvold i 1823 gift med Marit Larsdatter fra Neset født 1833. De flyttet til Kristiansund og fikk sønnene Martinus i 1860, Peder i 1863 (Min oldefar - senere skomaker i Kirkegata i Trondheim) og Anthon født 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Het han Tingvold til etternavn, ble han m.a.o. døpt Tingvold? Er dette alt du vet om ham? Finnes det ikke noe i 'familiefolkloren' om hvilken gard/plass han kom fra? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Eller i Tingvoll om jeg ikke tar feil. Og da har vi ikke bare høystakken, men også nåla. Å lese tre bind med bygdehistorie for å finne én person, er litt av en oppgave.Kort sagt er trolig kirkeboka rette stedet. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Takk likevel, for nå vet jeg at det finnes tre bygdebøker som omhandler Tingvoll. Skal forsøke Statsarkivet eller Gunnerus-biblioteket her i Trondheim om de har eksemplarer av disse bøkene. Mvh Olav Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her er en lenk til en kar som bor på Ohr på Frei:LenkeHer mangler det ihvertfall ikke på navnelikheter... Og dette var altså den gang under Tingvoll. God jakt. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her er den andre i daværende Tingvoll som i 1801 het Simon (det var bare de to):LenkeBersåsen ligger i dag i Nesset. Og det var jo derfra Marit Larsdatter kom: :-)Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Endre Holten

Sæmund Knutesen Gjørsvik, f, 1797. Sjå Averøy bygdebok bind II, side 66 og bind II, side 287. Der vil du finne det meste om denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Familen på Ohr på Frei, som det er henvist til i innlegg 6, var utflyttere fra Atnelien i Sollia. I tillegg til de nevnte har jeg tre barn til. To av dem var allerede gifte på Frei (Fredøe) under 1801-tellingene.Jeg aner ikke hva som står i Averøyboka, men jeg har en slående navnelikhet når det gjelder det sjeldne navnet, Semund Knutsen. Ifølge Ft-1801-tellingene, nevnt under innlegg 8, skulle hans fader hete Knut Knutsen. Han kan stamme fra en familie som dro fra Rykroken i Nedre Folldal, og til Tingvoll, mulig Jenstad i Øksnedalen. Den Knut Knutsen som kom fra Folldal hadde en bror Semund, som var kalt opp etter deres moder Anne Semundsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Ved dåpen til Simon (eller Simen) Anders i oktober 1859 i Kristiansund står faren bare oppført som Anders Simonsen (eller Simensen) mens han står som Anders Simonsen (eller Simensen) Rimstad ved dåpen til Peder Christian i juni 1863. Rimstad er en gard i Tingvoll, Tingvoll sentrum i dag.Det er en Anders Semundsen som blir konfirmert i Tingvoll 24. Juni 1838 med foreldre Semund Knudsen og Marith Andersd. Der står fødestedet oppgitt til Sortdal. Den garden ligger like ved Rimstad, i dagens Tingvoll sentrum. I årene etterpå var det ingen Anders som het noe son lignet på Simonsen/Simensen/Semundsen, som ble konfirmert i Tingvoll eller Øre sogner.Denne Anders Semundsen blir døpt 23 Juni 1822 i Tingvoll sogn og foreldrene oppgis til Dreng Semund Knuds. Koxvig og Pige Marith Andersd. Sortdal. Faddere var mand Knud Knuds. Giørsvig, Bersvend Ivers. Bergem og Peder Anderss Sortdal, hans Kone Marie Pedersdt., Pige Karen Larsdt. Solli og ?Koksvik ligger også i Tingvoll sentrum. Det var enkesetet i den tida. Koksvik, Rimstad og Sortdal finner du i band 3 av Gards- og ættesoge for Tingvoll av Hans Hyldbakk.Siden du bor i Trondhjem, befinner du deg midt i smørøyet siden du har Statsarkivet rett i nærheten. Har du vært der og sett i kirkebøkene for Kristiansund, Nesset og Tingvoll? Du kan vel kanskje finne dem som utflytta fra Nesset og Tingvoll? Har de gifta seg i Kristiansund etter 1855, er de kirkebøkene brent og borte så det er ingen hjelp den veien.Men det er vel en stor grad av sannsynlighet at din Anders Simonsen i Kristiansund er den samme som døpes i Tingvoll 23. juni 1822. I så fall har vi funnet enda et barn til Sæmund Knutsen Gjørsvik! Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.