Gå til innhold
Arkivverket

[#21100] Etterkommere etter Ole Olsen og Kari Amundsdatter, Foseidtangen, Brandval


Gjest Dag Tangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Tangen

Jeg leter etter etterkommere etter Ole Olsen og hans kone Kari Amundsdatter fra Brandval. Ole Olsen var husmann og født 1831 på husmannsplassen(?) Langfos i Sør-Odal. Konen Kari Amundsdatter var født 26.10.1828 på husmannsplassen Tulusang(?) eje i Sør-Odal og døpt i Strøm-Odalen kirke. Deres yngste sønn Olaf Olsen Tangen er min farfar. Han ble født 16.5.1873 på husmannsplassen Fosetangen eller Foseidtangen i Brandval. Han reiste til Amerika, nærmere bestemt til Nord-Dakota i 1905 og giftet seg i Gjøvik med min farmor Amalie Løkken fra Søndre Land i 1923. I kirkeboka for Gjøvik/Vardal står det at han la fram papirer på at hans første kone var død. Om han var gift i Amerika eller i Norge før eller etter Amerikaoppholdet vet jeg ikke. Olaf døde på Gjøvik i 1936. Ole og Karis øvrige barn var (så langt jeg har funnet i kirkeboka for Brandval) var a)Ole, født 31.3.1856 i Sør-Odal, som også reiset til Amerika (Nord-Dakota) og døde der i 1936. b) Arne, født 1859 og død i 1860. c) Arne født 1861 på husmannsplassen Hytjan under gården Breen i Brandval. d) Reinhart, født 1864 også på Hytjan. e) Karen, født 1866. Hun er den eneste jag har funnet i 1900-folketellingen under Brandval, da bosatt på plassen/gården Årnestangen, gift med Erik Olsen Aarnestangen og har da barna Olaf, født 1893 og Elida Kristine født 1895. e)Amund født 1870 på Tangen, Brandval og tilslutt f) Olaf som er min farfar.Utenom Olaf er altså Karen den eneste jeg vet noe om ettersom hun finnes i 1900-tellingen. Min teori om de andre brødrene er at de reiste til Amerika før 1900 og derfor ikke ble med i 1900-tellingen. Så tilbake til Karen. I 1900 bodde altså hun sammen med sin ektefelle Erik Aarnestangen på plassen Aarnestangen. Hennes mor, altså min oldemor bodde også der, mens Ole, min oldefar var død før 1900. Karen og Erik hadde altså to barn (Olaf, født 1893 og Elida Kristine født 1895). Jeg leter altså etter deres etterkommere, min farfar Olafs første kone og opplysninger om min farfars øvrige søsken (Ole, Arne, Reinhart og Amund. Hilsen Dag Tangen, Johan Fastingsgate 21, 2318 Hamar, tlf 62526156/40216166, e-post: d-oestvo@online.no Hvis noen har opplysninger om denne slekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Jeg kan ikke hjelpe deg med så mange etterkommere etter Ole Olse og Kari Amundsdtr. men dette har jeg fra kirkeboka i Strøm. Barne dåp: Ole Sørensen Aabogen, Hustru Ragnhild Gulbrandsdtr. Sønn Ole f. 27. Feb. 1834 Døpt 16/3 i Ullern kirke i Sør Odal. Denne familien kan du lese litt om i Sør Odal bygdebok nr.6 på side 455. Barne dåp: Amund Olsen Fulusaugeje, Hustru Anne Amundsdtr. Datter Kari f. 7. Okt. 1828 og døpt i Strøm kirke i Sør Odal 26/10 1828. Det var en gard med navn Fulusaga i Strøm, men hvilen plasser den hadde er jeg ikke sikker på. (Den ligger i dag under Odals Verk.) Ekteskap: 30. Des. 1855 Ungk Ole Olsen Langfoss 22 aar Far: O. Sørensen og Pige Kari Amundsdtr. Sagen 27 aar Far: A. Olsen Barnedåp: Ole Olsen Langfoss og hustru Kari Amundsdtr. Sønn Ole f. 31. Mars 1856 og døpt i Ullern kirke i Sør Odal 12/5 1856. Jeg finner ikke noen utflyttig i kirkeboka til Brandval på familien, men i folketelling 1865 var de i Brandval. Jeg har ikke alle kirkebøkene for Brandval, men jeg fant disse på utflytting. Arne Olsen Foseid f. 1861 Utflyttet 1881 til Amerika Attest 14/6 1881 Reinhart Olsen Foseidtangen f. 1864 Utflyttet 4/2 1884 til Amerika. Attest. Konfirmert i Brandval 30. Sept. 1888: Olaf Olsen Aarnesbraaten f. 16/5 1873 Fosseidtangen. Far Ole Olsen. Mor: Kari Amundsdtr. Jeg finner ingen Olaf Olsen gift i Bradval i tida 1894 til 1909. I folketellinga år 1900 finner jeg følgende i Skedsmo, Akershus i Torvgaden 6. (det må vel være i Lillestrøm?) Olaf Olsen f. 1873 gift Sagarbeider f. i Brandval og Pernille Pedersen hans hustru f. 1869 i Brandval. Ingen barn oppført. (Dette veit jeg jo ikke om er den rette Olaf). Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.