Gå til innhold
Arkivverket

[#21104] (Karl ) Gustav Mikkelsen og Karen Nordseth. Rena (Tallaug)


Gjest Anita Mikkelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Mikkelsen

Er på jakt etter forfedre av mine besteforeldre (Karl ) Gustav Mikkelsen og Karen Nordseth. De bodde på Rena i Østerdalen. Gården het noe i retning av Tallhaug. Karen var gift før hun giftet seg med min bestefar.. de fikk min far i 1927 Karl Georg Mikkelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Mikkelsen

En tileggsopplysning: RAGNVALD MIKKELSEN f 17.11.1904 Han utvandret til Amerika den 28.07.1925 til Sør Dakota.(Men i tellingen ser jeg at han var hjemme igjen en tur i 1928, da han reiste tilbake med Fredr VIII den 13.04.) Dette var en slekning av min far, men jeg er ikke sikker på om han var onkel eller et søskenbarn. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Mikkelsen

Takk skal du ha :O)Men tror kanskje ikke at Karl Mikkelsen du har linket til er min far-far. Da måtte han ha vært 55 år da han fikk min far.. og jeg synes å huske at jeg har hørt at han kun ble litt over 40 år.Men at det er Karen, det kan jo godt stemme... hun hadde imidlertid 2 eller 3 barn før hun fikk min far, og navnet på den første barnefaren var Johnsen.det er ikke noen som sitter med tilgang til kirkebøker fra den tiden ? ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Iflg. Åmot Klok 5 er Karl Georg født 09.05.1927 på Rogstadløkken, Åmot. Foreldre baker Gustav Mikkelsen og Karen Johansdatter .Tallhaug ble bygd først under krigen av Gustav og Karen.Karl georgs søsken:Liv Elise, født 15.09.1928 på Rena (døpt 06.01.19299Johan Ludvig født 04.11.1929 på Ellingrud (Åmot), døpt 06.07.1930.Foreldrene skal jeg se etter litt senere (om ingen kommer meg i forkjøpet), jeg tror hun kom fra Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Mikkelsen

Takk skal du ha Geir, dette var kjempeartig.. :o) Nå ble jeg glad... og også veeldig nysjerrig..... Elise visste jeg om ... men har aldri hørt om Johan Ludvig... døde han som liten tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Gustav Mikkelsen var født på Søbak ved Rogstad i Åmot 08.04.1902 av foreldre Ludvig Mikkelsen og Elise Kristiansdatter, døpt 29.06.1902 (Åmot Mini 13 1898-1906 f.27). En rekke av Gustavs søsken reiste til Amerika. ( Du finner mer i Åmot Bygdebok bind 1 s.346-347 ).Han giftet seg med kona Karen Johansdatter Nordseth i Åmot 23.09.1926 (Åmot Klok 5 1921-1934 f.137). Karen var tjenestepike og kom fra gården Nordset i Horndalen i Elverum, født 15.09.1895 på Vestby (her er feil dato oppgitt flere steder, Vestby var det nye navnet på Nordseth som foreldrene tok i bruk som slektsnavn), døpt 05.01.1896 (Elverum Nordskogbygda Klok 7 f.1). Foreldrenes navn var Johan Karinussen og Karen Halstensdatter. (Du finner mer om familien i Elverum bygdebok 7, II, s.812)Ragnvald, som du nevner, var født 17.11.1904 på Granholm, døpt i Åmot 19.03.1905 med foreldre dagarbeider Kristian Guneriussen Rognerud og kone Olga Martea Petersdatter, oppgitt født hhv. 1882 og 1878. (Åmot Mini 13 1898-1906). Kristian kom fra Våler mens Olga Martea var datter av Peter Renner Pedersen fra Haug (eller Østerhaug i Åmot) og Elise Dorthinusdatter fra Ulvaaen (Åmot), faren hadde bygd Granholm rundt 1890 ( Åmot Bygdebok bind 2, side 460-461, der finner du flere detaljer ).(Kontroller alltid opplysningene i bygdebøkene, disse er ikke noe unntak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg glemte Johan Ludvig. Jo, han døde 03.02.1932 av lungebetennelse på Rena, begravet 16.02.1932. ( Åmot Klok 6 1930-1937 f.137 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Mikkelsen

Ja, takk igjen Geir :o) Godt at du fant innlegget mitt :o)- Jeg lurer på om jeg har vært inne på et blindspor jeg angående Ragnvald Mikkelsen født 17.11.1904.. er dette en annen Ragnvald tro ... Med foreldre:Kristian Guneriussen Rognerud og Olga Martea Petersdatter, så stemmer jo ikke det helt da ............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Mikkelsen

Her har jeg funnet foreldrene til Gustav, og hans søsken. Ble det født flere søsken etter tellingen 1900 tro ? Og tok de også navnet Mikkelsen, eller hadde de navnet Ludvigsen når de ble voksne også? Lenke Er det noen som kjenner igjen noen navn, hadde det vært artig å høre om etterkommere også. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, du får lånt bygdebøkene på ditt bibliotek. Åmot er på 3 bind (et generelt, to med slekts- og gårdshistorie), der ville jeg lånt alle tre. Med hensyn til Elverum, ville jeg i første omgang lånt Bind 7 I og 7 II (de to siste).Men, stol aldri helt på hva som står der, i begge bygdebokseriene er det flere feil så oppøysningene må kontrolleres. (Du får også lånt kirkebokfilmer på biblioteket, men du må bruke et bibliotek med leserapparat. Du får helt sikkert hjelp med bestillingene der.).Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skrokbæk

Hei Anita! Karen Nordseth's mor var Karen Halstensdatter Horndalsplass f. 6.6.1857. Hun var videre søster til min oldemor Helene Halstensdatter f. 17.12.1856 som var gift med Oluf Christoffersen Skrokbæk f. 21.9.1821. Du leste helt rett! Det var ikke liten aldersforskjell mellom mine oldeforeldre. Helene og Karen's foreldre var Halsten Halstensen Horndalsplass f.1818 og Helene Halvorsdatter Grøtting f. 1827. Som Geir Kamsvaag skriver finner du mer info om denne slekta i Elverum bygdebok nr. 7 I og II. Dersom du sender meg din mail-adresse kan jeg bidre med mer før- og etterslekt. Min mailadresse: kris-skr at online dot no. Hilsen din 4-menning Helge Skrokbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Mikkelsen

Artig å treffe slekninger her inne da, og så flaks.... :o) På denne måten får jeg jo en haug med slektsdata... Tusen hjertelig Helge, nå må jeg få dette inn i mitt eget program her...,,, et prosjekt :o) Sender deg det jeg har av etterslekt,antagelig i helga. Det er på langt nær så mye som du hadde :o) - Nå har jeg bestilt bygdebøker på biblioteket, så nå skal det studeres her ....Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.