Gå til innhold
Arkivverket

[#21105] Vang, Hedmark 1853 - Christian Engebretsen


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

En av mine aner, Anne Kristiansdatter, (jfr. kirkebok Vang H. døpt 29.10.1853 i Vang krk.): 'født på Jesen, Vang, Hedmark 17.06.1853,uegte, av pige Lisbeth Nilsdatter, Jesen og 'som barnefader udlagt Ungkarl Onnegaardsmand Christian Engebretsen, staar ikke i militaire Garrisons maandelig forfatning.'Jeg har søkt i alle nett-kilder etter Christian Engebretsen, og finner i FT 1865 flere i andre kommuner enn Vang H. som kan være den mulige, men klarer ikke verifisere vedk. ut fra tilgjengelig materiale.Er det noen som kan hjelpe meg videre med hvor den rette Christian Engebretsen kom fra, og hvem hans foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det står at han er Snedkersvend, ikke i militær tjeneste, i maadelig forfatning. Uten at jeg kan si det sikkert men her er en kandidat: Christian Engebrethsen f.13/10-1830 Skougen af Præstgaardseie: Engebreth Erichsen og Ane Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Takk for tipset, Hans Myhre.Jeg har sjekket litt omkring den Christian E. du foreslår, og jeg finner vedk. i Utflytterlisten for Vang som utflyttet til Løten, Lille Myki i 1840 sammen med en søster og moren. Faren Engebreth Erichsen er tydeligvis død, og moren omgift med gårdbruker Peder Mortensen, som også står oppført som flyttet fra Skouen u/Prestgd. til Løten, Lille Myki. Så finner jeg påny Christian Embretsen, Utflyttet fra Myckie lille i Løten i 1848, 18 år gml. med reisemål Åmot i Hole, 'fl. for 2 år siden'. Men deretter finner jeg ham ikke igjen, og kan derfor ikke eliminere vedk.Hva er forresten din kilde til 'Det står at han er Snedkersvend, ikke i militær tjeneste, i maadelig forfatning'? Kan dine og mine data om Christian Engebretsen stamme fra ulike kilder montro? De opplysninger jeg idag forsker videre på via Internett, stammer alt vesentlig fra håndskrevne notater fra kirkebøker og folketellinger fra ca. 30 år tilbake, dvs. dengang jeg (før en lang dødperiode inntil nylig) forsket i originalene på Riks- og Statsarkivene. Jeg var dengang dessverre ikke så flink til å notere ned nøyaktige kilder for mine funn, men opplysningen som vedrører Christian Engebretsen er iallfall funnet i en kirkebok for Vang H. der Anne Kristiansdatters dåp er innført. Jeg kan selvsagt ha lest yrket til Chr.E. feil, men stusser litt over det, for hvis skriften var vanskelig lesbar, pleide jeg å gjøre notat om det. Jeg har dessuten notert ned Onnegaardsmand, dvs. med stor O og to a'er, og det ligner jo ikke på Snedkersvend. Var det vanlig å føre inn dåp etc. i flere bøker, f.eks. først i Klokkerbok, for deretter å føre denne videre inn i Ministerialboken, og kan det da ha oppstått 'forviklingar'? Men som sagt, jeg kan ha tydet skriften feil.Uansett så er din opplysning om Snedkersvend interessant, for i FT 1865 for Hamar finner jeg en Christian Engrets. som er Snedkersvend og i riktig alder, da gift, men oppført med eldste barn som er yngre enn min Anne Kristiansdatter. Men dessverre, heller ikke med ham kommer jeg videre på nettet i.o.m. at de aktuelle kirkebøker ikke er tilgjengelige! Har du noen flere forslag til verifisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

En til: Christian Engebertsen f.1820 Hammereie i Furnes bok 8 side 95 nr.10. Engebret Christophersen og Ingebor Christophersdatter. Den andre var Vang bok 9 side 62 nr.17. Dåpen til Anne: Vang bok 10 side 160 nr.187. Se også på konfirmasjon til disse, også Anne, det hender man finner nye opplysninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.