Gå til innhold
Arkivverket

[#21107] Einar Povelsen Sperstad f Rødøy 17?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Einar Povelsen i Rødøy. Har fått opplysninger om hans aner tidligere, men det hele er ganske forvirrende. Selv mener jeg at det må være den Einar Povelsen som ble innrullert i 1755, og var 47 år. Det er sikkert også den samme Einar Povelsen som er innrullert i 1769. Han er innrullert i Myken, og er merkelig nok ført under 'Det unge mannskap'.Han er 58 år i 1769. Denne er oppgitt å være født i Sperstad. Dette er En som har informert meg mener at min Einar må være født ca 1740, men ingen med det navnet er og på den alderen er å finne hverken som innrullert eller døpt.Jeg tror at Einar Povelsen født ca 1708-11 først har vært gift med Else Pedersdatter som det var skifte på i ca 1752, og at han senere ble gift med Maren Pedersdatter. De fikk iallefall disse barna sammen: 1)Ingeborg døpt 1760 i Rødøy 2)Kirsten døpt 1760 i Rødøy. Tvilling med nr. 1 3)Barbro døpt 1764(etter 03.05.1764). Hun var gift minst 4 ganger, men hun og ektemannen Berthel Olsen er blant mine aner videre.Einar Povelsens barn i ekteskapet med Else: -Povel Einarsen født ca 1733. Han var 22 år ved innrulleringen 1755. -Nils Christian Einarsen døpt trinitatissøndag 1741 i Rødøy.Den informasjonen jeg har fått tidligere sier at en Einar Povelsen ble født ca 1693, men det er oppramset en masse navn med etterkommere uten angitte årstall. Blant annet skal denne ha en sønn som het Povel som igjen skal ha sønnen Einar født ca 1740(som altså eller ikke er å finne noen steder.Det som også er merkelig er at ingen Einar Povelsen er å finne i Sperstad ved manntallet i 1701 som ca 7-8 år. Iallefall er det Povel Pedersen Sperstad som er husbonde på Sperstad i 1701, og han er 52 år. Min teori er at denne Povel sikkert har vært gift flere ganger, og at han har fått sønnen Einar i ca 1708 i et senere ekteskap enn det første iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må bare føye til noe jeg glemte i natt, og det er at jeg tidligere har fått opplysninger om at en Povel Einarsen født 1729 skal være far til min ane Einar Povelsen som da angivelig skulle være født ca 1740. Det kan jo ikke være riktig, og siden Einar Povelsen ble far i 1760 kan han ikke være født etter 1740. Jeg glemte også å si i natt at konen til den Povel Pedersen Sperstad som var 52 år i 1701, het Kirsten Pedersdatter. Min ane Einar Povelsen kaller sin datter døpt i 1760 for Kirsten. Så jeg holder på teorien om at Einar Povelsen født ca 1708 til 1711 er disses sønn, og at han er far til min ane Barbro født 1764. Min ane Einar Povelsen og konen Maren Pedersdatter får også datteren Kirsten døpt 1760. Hun er da kanskje oppkalt etter sin farmor. Håper at noen kan bekrefte eller avkrefte teorien min, og eventuelt komme med nye opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Anne Lise! God Påske!Jeg har i min base bl.a. følgende personer: Einar Povelsen, f. 1693, gift med Else Pedersdatter, f. 1720 og død i 1752. De hadde to barn: Povel, f. 1729; Niels Christian, f. 1741:Jeg har mange flere, men det blir for mye å legge inn her: Hvis du gir meg din Mail-adresse kan jeg sende det jeg har om denne familien!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Birger: Vi har jo mailet med hverandre tidligere(høsten 2003) angående slektsforskning, så jeg forandret emnet på en posting der og har mailet deg privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, jeg vet vi har mailet før, men jeg har mistet mail-adressen din sammen med mange andre da jeg oppdaterte programmet. Men har vi mailet om disse folkene? Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må tilføye at jeg heller ikke har aner på Maren Pedersdatter som Einar Povelsen ble gift med, og jeg vet ingeting om henne annet enn at hun ble gift med Einar Povelsen i 1763 ifølge Family Search. Jeg trodde jeg hadde aner på henne, men det var på en annen Maren Pedersdatter i Rødøy av mine aner. Så nå søker jeg aner på Maren Pedersdatter gift med Einar Povelsen i 1763 i Rødøy. Det er mulig jeg burde ta det opp som eget emne, men prøver her først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Er det noen forbindelse til mine aner: Peter Povelsen f. ca. 1760 gm. Anna Mortensdatter f. 1763 gift 1785, Hellesvik-Alstadhaug. Barn: Morten Hellesvik Hofstad f. 1791 Øksenøy????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei May. Har et spørsmål til deg. I Sømna Bygdebok under gården Dyngeset, losjerte ei tid Ole Kristian Olsen fra Sømna som var gift med Anne Rebekka Elisabet Mortensdtr. Hofstad f. 1855 - d. i USA eller Canada - men hvor ?? Hun var dtr. av Morten Pettersen Hofstad og Helene Marie Katrine Andersdtr. Hellesvika Alstahaug. De bodde seinere (Varholmen) Øksningan Herøy.Paret hadde 11 barn og vi vet at svært mange reiste til Amerika. Vi vet ikke den videre skjebne på disse. Vet du noe ??Siden dette er på siden av det opprinnelige spørsmål kan du maile meg : tormath2@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg flytter opp denne igjen, og opplyster om at jeg har tatt privat kontakt med en slektsforsker i Rødøy som mener at min teori angående Einar Povelsen Sperstad er riktig: At han ut fra prestemanntallet 1755(ikke militære ruller som jeg tidligere skrev) og innrulleringsmannt for 1769 er født ca 1710, og ikke 1693. Den som har forsket i dette i Rødøy mener at det ikke finnes kildebelegg for at noen Einar Povelsen Sperstad skal være født ca 1693, og personlig tror jeg at det har blitt forvekslet med den Einar Hansen som var 8 år ved manntallet 1701 i Sperstad.Sannsynlig teori videre er at den Einar Povelsen Sperstad som ved innrulleringen 1769 er 58 år, er den som ble gift med Else Pedersdatter. Henne er det jo skifte på i 1752, og Einar Povelsen er da ektefelle. Dette var i Skjåvik. Det mest sannsynlige angående far til Einar Povelsen født ca 1708-11 er Povel Pedersen som var 52 år ved manntallet i 1701 er faren, og det er han som ble gift med Kirsten Pedersdatt. Siden Povel her blir en far på ca 60 år, så må jo Kirsten Pedersdatter være en god del yngre. Povel Pedersen Sperstad har sikkert vært gift flere ganger, og ekteskapet med Kirsten Pedersdatter blir jo da det siste. Det er nok han det er skifte på i 1735(det skrev ikke den nevnte slektsforskeren). Ved manntallet i 1701 har også Povel Pedersen Sperstad en sønn som heter Einar på 22 år, og denne kan jo ha dødd før farens skifte i 1735(antageligvis før sannsylig halvbror Einar ble født i ca 1708-11).Einar Povelsen Sperstad har sikkert fått Povel Einarsen født ca 1729-33 og Nils døpt 1741 i sitt i sitt første ekteskap med Else Pedersdatter. Så har han vel giftet seg pånytt igjen, men han som jeg har hatt kontakt med mener det er usikkert om Einars 2. kone het Maren Pedersdatter.Jeg mener også at jeg har sett i kirkebøker o.a om en Einar Povelsen som skal være sønn av den Povel Einarsen som ble født ca 1729-33, men at denne var langt yngre enn født ca 1740 som jeg har fått oppgitt fra noen.Skulle noen vite mer Einar Povelsen Sperstads 2. kone, eller noe mer om aner på Povel Pedersen Sperstad født ca 1649 og hans kone Kirsten Pedersdatter er jeg selvfølgelig interessert i dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Vil bare si at siden sist her har jeg fått sjekket noen årstall angående anene i Sperstad, og da i forhold til skifter, kirkeboka på internett for Rødøy og innrulleringen 1769. Jeg har funnet en del nytt, og blant annet er det Peder Povelsen født ca 1713 som har barn og familie og ikke han født ca 1693(han kan ha hatt familie han også).Starter med min ane Einars far Povel og jobber meg fremover:Povel var født ca 1649, og 52 år i 1701 da han var oppsitter i Sperstad. Det var skifte på han i ca 1735. Med ukjent kone hadde han iallefall disse barna:1)Nils Povelsen født ca 1681 og 20 år i 1701. Han var først gift med ukjent kone, og hadde disse barna med henne:a)Ole Nilsen født ca 1730, og død 1796 i Sperstad(fra webdebatt 45323 her)b)Daniel Nilsen født ca 1734-35(fra samme debatt og innrulleringen 1769).c)Kristen Nilsen som bodde på Svenneset i Ranad)Gabriel Nilsen var født ca 1749, og 20 år ved innrulleringen 1769 i Sperstad i Rødøy. Han døde ca 1779.e)Siri Nilsdatter død i Enga i Ranaf)Anne Margrethe Nilsdatter2)Peder Povelsen Sperstad født ca 1692, og 9 år ved innrulleringen 1701. Han har blitt blandet med halvbror født ca 1713.Så har Povel blitt gift med Kirsten Pedersdatter som er hans kone i 1735 ved skiftet. De fikk disse barna:3)Einar Povelsen Sperstad født ca 1708, og han var 47 år ved innrulleringen 1755. Gift 1 med Else Pedersdatter, og gift 2 med Maren Pedersdatter.4)Peder Povelsen Sperstad, som var 56 år ved innrulleringen 1769. Altså ble han født i ca 1713. Gift 1 med Malene Jensdatter Sperstad som det var skifte på i Sperstad i 1755. De fikk disse barna:a)Peder Pedersen født ca 1733(36 år ved innrulleringen 1769). Hans sønn Jacob var født ca 1766, og 3 år i 1769b)Anne Pedersdatter var 19 år ved morens skifte i 1755, og født ca 1736. Hun ble gravlagt i Rødøy i 1763.c)Maren Pedersdatter døpt 08.05.1740d)Johanne eller JocuminaPedersdatter døpt 16.04.1743e)Kirsten Pedersdatter døpt 06.01.1745f)Dorthe Pedersdatter døpt 23.06(?) 1748g)Jens Pedersen født ca 1751-53, og det var skifte etter han på Telnes i Rødøy i 1788. Han var i Våtvik ved innrulleringen 1769h)Povel Pedersen har jeg fremdeles ingen ting på.5)Kirsten Povelsdatter Sperstad har jeg ikke noe mer på.Jeg vet det har vært en del forskjellige årstall ute og gått angående disse, og delvis mangel av årstall. Så derfor skriver jeg dette inn her nå. Det er lov til å komme med innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er også litt nytt når det gjelder min ane Einar Povelsen Sperstad: Han var jo først gift med Else Pedersdatter som det var skifte på i 1752. Barn:a)Povel Einarsen født ca 1731-33. Han var 22 år ved innrulleringen 1755 og 38 år ved innrulleringen 1769. Gift med Birrith Jensdatter. De har en sønn som heter Einar Povelsen Sperstad, og denne har blitt forvekslet tidligere med min ane som altså viste seg å være farfaren med samme navn. Foreløbig har jeg ikke noe mer om Einar d.y.b)Niels Christian Einarsen ble døpt 28.05.1741, og konfirmert i 1761. Han ble gift med Margrethe Gillesdatter.Så ble Einar gift med Maren Pedersdatter. Barn med henne:c)Kirsten døpt 1760d)Ingeborg døpt 1760. En av disse 2 døde 6 uker gammel i 1760, og er gravlagt da i Rødøy.e)Barbro døpt i 1764.Død 24.04.1734, og gravlagt 04.05.1734. Gift 1 i 1782 med Lars Bersvendsen, som det var skifte på i Jægtvik i Rødøy. Gift 2 i 1793 med Berthel Olsen døpt 31.05.1765, og han døde i 1797. Skifte på han i 1797. Gift 3 med Nils Christensen 1797-1801, og han var født ca 1744. Det var skifte på han i 1805. Gift 4 med Peder Christian Olsen Sandvik i 1817.Vet at flere har interesse av disse, og derfor legger jeg det inn her. Jeg skal se mer på kirkebøkene på mikrofilm, og skal få med noen flere datoer etterhvert(bl. Barbro som døpt, begravelsesdato på Berthel Olsen osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Kommentar til innlegg 11: Det er nok ein feil i lista di. Du hevdar at Nils Paulsen hadde seks barn, dei du ramsar opp a - f. Det er ikkje rett. Du ser ut til å oversjå opplysningar både i innlegget til Jan Skjåvik (20) i debatten du viser til, 45323, og i dei kjeldene du viser til i ditt innlegg. I innlegget skriv du at 'Gabriel Nilsen var født ca 1749, og 20 år ved innrulleringen 1769 i Sperstad i Rødøy'. Men ser du ikkje at det står der at Gabriel er født på Steinnesset (i Nord-Rana)? Dei seks barna du nemner, er ikkje barn av Nils Paulsen men av Nils Danielsen Steinnesset i Mo i Rana. Det vart skifta etter han i 1768 og om sonen Daniel står det at han bur på Sperstad. Steinar Olsen gjer den same feilen so deg i eit innlegg i debatt nr. 45323.Etter det du skriv i innlegg 11 budde to av systrene til Daniel Nilsen i Rana. Men den gongen flytte folk utover mot kysten, ikkje innover i landet. Såleis kunne opplysninga om systrene vera grunnlag for skepsis til at barna (eller faren) kom frå Sperstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Bare fint å få det rettet, og jeg skal se nærmere på innrulleringsmanntall og de nevnte debattene. Jeg har vel brukt Steinars innlegg som kilde her. Hadde Nils Povelsen født ca 1681 kone og barn?Ellers har jeg prøvd å finne igjen Povel Pedersen ved manntallet 1663-66 på internett, som da skulle være ca 14-17 år. Det nærmeste jeg kommer er disse:-Poffuel på 20 år i Sutternes i Lurøy. Det ser da ut som om han skulle være sønn av oppsitteren og enken Apollone Olufsdatter.-Povel som det ikke er oppgitt alder på, og som var sønn av oppsitteren Hans i Verran(Verangen??).-Povel som var 20 år og var sønn av oppsitteren Peder på 47 år i Ladingen i Alstahaug.-Poul 12 år som var strandsitter i Aakerøen i Alstahaug.-En Povel som var 12 år og bodde i Hiertland i Alstahaug.Kan noen av disse være min ane Povel Pedersen født ca 1649? Hvem var hans foreldre? Vet jeg spør om noe som kan være vanskelig å svare på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Mange innlegg i brukarforumet har starta om lag slik: 'Jeg har' og så kjem det påstandar om personar og relasjonar utan at kjelder vert oppgitt. Slikt er eitt grunnlag for mykje av det som finst i slektstavlar på nettet (og i skrift) og som ikkje let seg verken dokumentere eller sannsynleggjera.Det er greitt, Anne Lise, at du no seier at Steinar Olsen var di kjelde. Det står det ingenting om i innlegg 11. Tvert om ser det ut som om det du framstiller, er det du er komen fram til sjølv. Eg vil åtvare deg mot å ta alt som vert hevda for god fisk utan å sjekke det, men det er gamalt nytt for deg. Det gjeld sjølvsagt der primærkjelder ikkje er oppgitte, men elles også. Eg veit at eg sjølv slurvar på det punktet. Eg har ofte hatt innlegg der eg ikkje har vist til kjelder for påstandane mine. Mange av oss kan med fordel skjerpe oss i dette.I dette konkrete tilfellet meiner eg også at du har hatt grunn til å reise spørsmål ved påstandane du formidlar m.a. på grunn av at den indre konsistensen i det du skriv, ikkje er god, slik eg har nemnt så vidt i det førre innlegget. Igjen, det kan gå litt vel raskt for mange av oss når vi finn noko som høver oss godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg burde vel ha sjekket absolutt alt jeg skriver med de originale kildene før jeg i det heletatt svarer og legger inn innlegg på Digitalarkivet. Det vil si at da kan jeg faktisk bare slutte å skrive innlegg her i det heletatt, fordi jeg er avhengig av mikrofilm for å kunne sjekke de originale kildene. Når det ikke er noe som er bra så er det vel best for alle at jeg slutter å skrive på Digitalarkivet, for jeg sprer vel bare feil videre.Har iallefall fått sjekket manntallet 1701 på mikrofilm, og har tatt utskrift fra det. Derfra har jeg alderen på Povel Pedersen Sperstad(52 år i 1701), Nils Povelsen Sperstad(20 år i 1701), Peder Povelsen Sperstad(9 år i 1701).Når det gjelder min ane Einar Povelsen Sperstad har jeg tidligere sett innrulleringsmanntallet på Statsarkivet i Trondheim, og da var han 47 år og sønnen 22 år. Barna hans skal jeg etter nøyaktit dato for dåp på en gang til, og jeg burde vel ikke ha lagt ut det før jeg hadde sjekket kirkeboka en gang til. Noen av barna til Peder Povelsen Sperstad har jeg fra kirkeboka, men siden det er etterkommere av søsken av ane er det litt tilfeldig hva jeg har fått med der.Skiftene har jeg foreløbig bare fra det Svein Edvardsen har skrevet av, men det holder tydeligvis ikke for deg Olav Helge. Det er vel best jeg slutter på Digitalarkivet, siden tydeligvis gjør så mye galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan visst ikke en gang å få med alle ordene i en setning, og det skulle stå: Det er vel best jeg slutter på Digitalarkivet, siden jeg tydeligvis gjør så mye galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ikke vær lei deg Anne Lise, tror ikke det var så strengt ment i innlegg 15. I alle fall leser jeg debattene dine med interesse og noe snapper jeg opp også. Du holder jo på med en vanskelig tid, overgangen mellom 1600- og 1700-tallet. Det er ikke så altfor mange kilder fra denne tiden. Stå på, la deg ikke vippe av pinnen og lykke til!Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

En moralsk støtte til deg Anne Lise. Dette nettstedet er nå i navnet både et brukar- og debattforum, og det blir den enkeltes ansvar å vurdere kildene. Spekulasjoner og kreative tanker kan det også komme noe godt ut av, og bringe kunnskapens verden videre. Og selv når kilder oppgis er ikke dette ensbetydende med noe sannhetsgehalt; se tema 48904 her fra Rødøy.Brukarforum bør ikke utvikle seg til et sted hvor man blir redd for å avsløre egne feil. Du er et velment menneske, Anne Lise, noe jeg ser i de e-poster jeg har mottatt fra deg. Og et brev i posten. Ikke dårlig! Jeg ser ubetinget frem til flere innlegg fra deg her på Brukarforum. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for positive tilbakemeldinger Trond og Inger. Når jeg kan studerer jeg jo både kirkebøker, skifter og manntall på mikrofilm. Det trodde jeg Olav Helge hadde fått med seg. Jeg gjorde vel den store synden at jeg ikke oppga kilder i innlegg 11 og 12 som Olav Helge sikter til(innlegg 11 og 12).Rettet vel opp noe i det i innlegg 16, men det er vel ikke bra nok det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

For å rette meg selv før andre gjør det, så refererte jeg jo også til temaer på Digitalarkivet, og satset vel på et svar som er påstått å ikke være riktig. Det blir visst bare feil her inne fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.