Gå til innhold
Arkivverket

[#21108] Kirsten Jensdtr. f ca 1737/Hans Joensen Hiart, f 17?, Lurøy


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Noen av mine aner i Lurøy på Helgeland het Kirsten Jensdatter og Hans Joensen Hiart, og jeg søker aner på disse. Hans Joensen Hiart er oppgitt å være 60 år ved Folketellingen 1769, men da han døde i 1770 hadde han blitt 70 år. Så han er vel født ca 1700-1709. Kirsten Jensdatter var 64 år ved folketellingen 1801, og hadde opphold i huset hos datteren Abelone(Abellun)i Breivik i Rødøy.Kirsten ble trolovet og senere gift med Hans Joensen Hiart i 1767 i Lurøy, og fikk 2 barn med han før han døde i 1770: 1)Jens døpt i Lurøy i 1768, og konfirmert i 1787 2)Abellun som ble døpt i Lurøy Dom Rimini Siere 1771(24.02.1771)Hun ble trolovet med Svend Hansen Brevik i 1794, og de ble gift 30. eller 31.07.1794. Disse er dem jeg skal videre på.Hans Joensen Hiart var først gift med Abelone Ellingsdatter, og må ha blitt gift med henne før 1739. Barn:-Else født før 1739, og er ikke å finne som døpt i kirkeboka for Rødøy 1739-50. Nevnt foreldrenes skifter i 1767 og 1771.-Hans Hansen Hiart konfirmert i 1760. Moren Abelone Ellingsdatter introdusert i 1741 og 1742, uten at barn er å finne som døpt.Han var 27 år ved innrulleringen 1769.-Herman Hansen Hiart døpt 18.p.trinit. 1745, og konfirmert 1764.-Iver Hansen Hiart døpt 2.påskedag 1748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser at en Kirsten Jensdatter er nevnt i et skifte etter Marithe Olsdatter som datter av Jens Olsen. Er dette den Kirsten jeg er ute etter? Videre ser jeg også at det er et sikfte i Hiart i 1714 på Jon Olsen hvor Ole Jonsen er sønn. Det er vel muligheter for at dette kan være far til Jens Olsen og farfar til min ane Kirsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Siden folk som kanskje kunne svare nå har kommet tilbake fra påskeferie, løfter jeg dette spørsmålet opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Har nå funnet ut at Ole Nilsen som var gift med Marit Olsdatter i skiftet i 1785 var formynder for Abellun Hansdatter ved skiftet etter hennes far Hans Joensen Hiart, så da er det nok hun som er nevnt i skiftet i 1785 med Jens Olsen som far. Hvem var Jens Olsen gift med, og hvem var Kirstens mor? Ellers ser det ut som navnet Herman går igjen i flere sammenhenger med faddere o.a i Hiart. Kanskje Kirstens mor var en NN Hermansdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg flytter opp denne igjen, og teorien om at Jens Olsen Forsland fra Nesna var Kirstens far var sannsynligvis feil.Nå lurer jeg på om Kirsten Jensdatter ble gift igjen etter at Hans Joensen Hiart døde i 1770(gravlagt 23. p. trin. 1770. I kirkebøkene på internett står det om en Kirsten Jensdatter som ble gift med Elling Jørgensen i 1770, og jeg finner ingen Kirsten Jensdatter som gift med noen andre på denne tiden. Det syns jeg var litt tidlig etter den første ektemannens død, og jeg lurer derfor på om noen har mulighet for å sjekke original kirkebok for Rødøy her. Det er ellers sannsynlig at hun ble gift med Elling Jørgensen, for ved FT-1801 er han gift tjenstedreng i Hestmonen på 53 år, men ektefelle er ikke oppgitt. Min Kirsten Jensdatter var da hos sin datter Abelone Hansdatter i Brevik i Rødøy, og hun er også gift uten at det var oppgitt ektefelle. Finner ellers at Elling Jørgensen fikk barna Ane Lisabeth døpt 1776, og Ole døpt 1779. Er dette min ane Kirsten Jensdatters familie 2. ekteskap? Er det noen som vet mer om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har fremdeles ikke kommet noe videre med anene til Kirsten Jensdatter og Hans Joensen Hiart, og flytter denne opp igjen. Jeg har noen flere opplysninger om barna til Hans:1)Else Hansdatter Hiart ble trolovet den 01.01.1762, og de ble gift i Lurøy kirke dom 1 ma.trinit(13.06.1762). De hadde sønnen Johannes som ble døpt 19.06.1763. Han var bonde, bruker av jord og fisker i 1801. Han var da gift med Maren Knutsdatter. Det var kanskje denne Else Hansdatter som ble gravlagt 1.p.epiphan(09.01)1803?2)Hans Hansen Hiart ble konfirmert i Lurøy kirke lørdag før 14.p.trinit(07.09)1760. Jeg har 2 barn på han ut fra skiftet på broren i 1814, men ingen kone:-Maren Hansdatter-Abelona HansdatterHans døde før 1814, og sannsynligvis også før 1801(finner ingen som passer).3)Herman Hansen Hiart døpt 18.søndag etter trinit(17.10)1745, og konfirmert i Rødøy kirke Festo Johannes Baptista(24.06)1764. Jeg har ikke kone på han, men disse 4 barna:-Karen Hermandsdatter født ca 1779-82(22 år i 1801 og 32 år i 1814). Var vanfør og skrøpelig i 1801. Hun var i Watnet i Lurøy i 1801.-Abelona Hermandsdatter født ca 1784-1786(17 år i 1801 og 28 år i 1814). Hun var i tjeneste i Watnet i Lurøy i 1814.-Gjertrue Hermandsdatter som var 25 år ved onkelens skifte i 1814(født ca 1789).-Hermand Hermandsen som var 10 år i 1801, og fostersønn i Watnet i Lurøy.4)Iver Hansen døpt 2.påskedag(15.04)1748. Det var skifte på han i Solvær Nordre i 1814, og han var da gift med Ingeborg Olsdatter. Ved folketellingen 1801 var han bonde, bruker av jord og fisker i Solvær Nordre i Øurøy. Kona Ingeborg Olsdatter var da 70 år. De hadde ikke barn hverken i 1801 eller ved skiftet etter han i 1814(derfor arvet hans søskens barn).Hans Joensen Hiart og Kirsten Jensdatter ble trolovet i Lurøy Dom. 11.p.trinit(30.08)1767, og forloverne var Ole Nilsen Hiart og Nils Christophersen Hiart. Var disse i slekt med Kirsten og Hans? Barn:1)Abelun døpt Dom.reminisere(24.02)1771, og hun døde 17.07.1823. Gravlagt 15.08.1823. Hun var jo gift med Svend Hansen Breivik(se første innlegg her).b)Jens døpt 1768, og konfirmert i 1785. Hvor var Jens i 1801. Kanskje var det han som i 1801 var bonde, bruker og jord og næret seg med fiskeri i Rangsund i Rødøy i 1801. Denne Jens var da 35 år, og gift med Ingeborg Grægusdatter 54 år.Kirsten Jensdatter var i 1801 hos sin datter Abelone i Breivik, og var 64 år.Her er det jeg lurer på:1)Hvem var foreldrene til Kirsten Jensdatter og Hans Joensen Hiart?2) Hvem var min min ane Hans Joens sønner fra første ekteskap Hans og Hermand gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk ikke med alt her: Else Hansdatter Hiart ble trolovet 01.01.1762 og gift 13.06.1762 med Tosten Tostensen, og begge oppholdt seg i Hiart ved trolovelse og giftermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har notert meg at Abelone Hansdatter, f. ca.1770 i Grindvær ble gift i 1794 med Svend Hansen, f. ca 1761 i Breivik, Rødøy. Det er skifte etter Svend 5.7.1805. 3 barn, Hans Herman, f. ca 1797 på Bøe i Rødøy. Andreas Svendsen, f. ca. 1799 og Berith Johanna Svendsdatter, f. ca 1801 i Bredvik, Rødøy. Berith Johanna hadde Martini Olai Michael, f. 7.12.1832 i Myken. Far Peder Christian Nielsen, f. ca 1800 i Myken. Abelona var datter av Hans Olsen og Kiersten Jensdatter.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Dette må være samme folket. - Peder Olsen, sk. Forsland, Tomma, 1742. (Han er bror av Marithe Olsdr., som var g.m. Ole Nilsen Hjart.) Barn av Peder Olsen Forsland: a) Anna, f.c. 1740, g.m. Hans Hermannsen Vatnet, sønn av Herman Hansen og Sophia Nilsdr. - Sophia er dr. av Nils Olsen Vatnet, g.m. Gjertrue Holgersdr., fra Sjånes i Rana. -- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene: Jeg har jo det du skriver på Abelone Hansdatter og ektemannen Svend Hansen, men jeg har noen flere datoer og årstall:Abelone ble døpt Dom Reminisere(24.02) 1771 i Hiart i Lurøy, og Svend onsdag 04.03.1761. Abelone oppholdt seg i Grindvær ved giftermålet, men var altså fra Hiart i Lurøy. Svend og Abelone ble trolovet 30. eller 31.07.1794, og gift 22.p.trinit(16.11)1794 i Rødøy. Svend Hansen ble gravlagt Dom. expandi(26.05)1805, og jeg har han som konfirmant i Rødøy Dom. V p. trinit(25.06)1780. Sønnen Hans Herman ble døpt 2.søndag etter påske(30.04) 1797, og Andreas har jeg som døpt 2.nativit(26.12)1798. Berit Kirstina har jeg som døpt 06.09.1801, og gift i 1824 med Peder Christian Nilsen. Jeg hadde tidspunkt for fødsel på sønnen deres, og heller ikke noen oppysninger om at de oppholdt seg i Myken. Andreas Svendsen og hans aner har jeg vel skrevet en del om i andre temaer.Tusen takk også til deg Alv. Hans Hermandsen hadde jeg av en eller annen grunn glemt å få med i slektsprogrammet, men han er jo også nevnt i skiftet etter farbroren Iver Hansen i 1814. Nå fikk jeg noe mer å tenke på her, og det spørs om jeg også nå må ta en kikk på kirkebøkene for Nesna igjen.Hva med Abelones bror Jens født 1768? Er det han som i 1801 er gift med Ingeborg Grægusdatter, og var i Rangsund i Rødøy i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Birger: Du mente vel at Abelone var datter av Hans Joensen Hiart og Kirsten Jensdatter? Hans Olsen var far til Abelones ektemann Svend Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Anne Lise!Endelig tilbake. Jeg har vært på sykehuset og er nettopp kommet hjem.Nei, jeg har Abelona Hansdatter f. ca 1770 i Grindvær i mine notater. Hun var datter av Hans Olsen Og Kiersten Jensdatter, gift med Svend Hansen i Breivika. Også her tror jeg at min kilde må være Jan Sjåvik. Skal se nærmere på det!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har det iallefall i kirkeboka for Lurøy at Abelone var døpt i Lurøy Dom.reminisere 1771, og Hans Joensen Hiart blir jo trolovet med Kirsten Jensdatter i 1767 i Lurøy og senere gift med henne. Trolovelsen har jeg fra ministralbok for Rødøy 1758-1776 på mikrofilm PF-21, og giftermålet har jeg fra ministralboka for Lurøy og Træna 1767-1824 på mikrofilm PF-423.Kirsten Jensdatter var jo hos sin datter Abelone i Breivik i Rødøy ved folketellingen 1801, og jeg har iallefall ikke greid å finne noen annen Kirsten Jensdatter gift i Rødøy eller Lurøy som gift med noen Hans i årene før 1771 da Abelone skulle være født(30 år i 1801). Kirkebøkene ble studert ganske inngående angående dette tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg ser nå at jeg har en Hans Joensen, f. 1715 på Hjart, Lurøy, gift i Lurø med Abelona Ellingsdatter, f. ca. 1720. Der er sønnen Hans Hansen, f. ca 1740 på Hjart, Lurøy; Herman Hansen, f. ca 1745;Ivar, F. ca 1749 og Else, f. ca 731. Else gift med Tosten Tistensen, f. ca. 1721 på Hjart.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ble litt usikker her, og søkte i fellesdatabasen angående kirkebøker for Rødøy på internett 1739-1824. Det er en Abelone Hansdatter født i Rødøy som kunne ha passet, men hennes far het Hans Evensen Stensland. Han ble også gift med Else Pedersdatter i 1765, så denne Abelone kan utelukkes.Ingen Hans Olsen ble gift med Kirsten Jensdatter i fellesdatabasen, og heller ingen Kirsten Jensdatter ble gift med noen Hans. Skulle det likevel vise seg at Hans Olsen er riktig far her, så får jeg vel stryke Hans Joensen Hiart som far da. Hvem var i såfall Hans Joen Hiart sin datter Abelone, og hvem ble hun gift med? Abelone er nevnt som datter i skiftet etter Hans i 1770.Noe annet er at Kirsten Jensdatter var gift i 1801, og den eneste Kirsten Jensdatter som ble gift i Lurøy og Rødøy for perioden 1770-75 ble gift med Elling Jørgensen. Det giftermålet skjedde veldig nært tidsmessig til dødsfallet på Hans Joensen Hiart. Hans ble gravlagt 18.11.1770, og Kirsten ble gift samme året med Elling Jørgensen, men det var senere enn 18.11 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Mener jeg har sjekket Meløy også tidligere angående Abelone Hansdatter når hun ble døpt, og angående Kirsten Jensdatter gift med Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg så ikke svaret ditt før jeg sendte Birger, men jeg har at Hans Joenensen var 60 år ved folketellingen 1769 for Lurøy, og 70 år da han døde året etter. Med så usikre aldersangivelser i kildene, kan fødselsåret 1715 kan være like riktig hvis da datteren Else er født noe senere enn 1731. Else må iallefall ha fått for høy alder ved dødsfallet i 1803(80 år), men jeg tviler jo på om det var denne Else Hansdatter som døde i 1803.Abelona Ellingsdatter var oppgitt å være 65 år da hun ble gravlagt 07.12.1766 på Lurøy kirkegård, men siden hun får barn så sent som i 1748(yngste sønnen døpt 15.04.1748), så er det vel sannsynlig at hun er noe yngre enn født 1701. Født så sent som 1721 kan hun vel likevel ikke være, hvis da ikke datteren Else viser seg å være noe yngre enn født ca 1731(det er jo ikke usannsynlig siden det er hele ca 10 år fra henne og den neste av søsknene som er Hans født ca 1741). De to yngste har jeg jo som døpt i kirkeboka(Hermand i 1745 og Iver i 1748).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Anne Lise, jeg er nok enig med deg. Men dette er notater som jeg har. Jeg har notert at Johannis Tostensen ble født ca. 1763. Hvordan stemmer det med det du har? Vi får prøve å spørre Sjåvik. Kanskje han har nærmere opplysninger?Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Birger: Hvis du ser de 2 øverste linjer i innlegg 6, så vil du se at Johannes Torstensen fant jeg døpt den 19.06.1763. Jeg fant ikke flere barn av Else Hansdatter Hiart og Tosten Tostensen i perioden 1763-67, men jeg har ikke sett etter det etter 1767. Hadde Johannes søsken?En ting er iallefall sikkert, og det er at Kirsten Jensdatter som jo er konens moder(Abelone Hansdatter) i Breivik i 1801 må ha vært gift med en Hans, og jeg mener at det ikke er noe annet par enn Kirsten Jensdatter og Hans Joensen Hiart som passer inn her. Det er mange Hans i den riktige perioden før 1771, men ingen av dem ser ut til å ha vært gift med noen Kirsten Jensdatter hvis jeg ikke har oversett noe i kirkebøkene.Abelone kan selvfølgelig være fra andre steder enn Rødøy eller Lurøy, men noe som jeg også har tenkt på er at Abelone muligens har kalt opp en avdød halvbror gjennom sønnen Hans Hermann. Hermann Hansen Hiart må være død mellom ca 1791 da sønnen Hermand blir født og 1801, for der er han ikke å finne. Den andre halvbroren Hans som også er død før 1814, ser heller ikke ut til å være å finne ved folketellingen 1801. Hans Hermand kan selvfølgelig også være oppkalt etter Hans Hansen Hiart(født 1745), som sannsynligvis er halvbror av Abelone i Breivik. Men både Abelones far og Svend i Breiviks far het jo også Hans.Ja vi kan jo håpe på at Jan Sjåvik ser det vi har skrevet om her, og kanskje burde det vært laget nytt emne på det hvor også Rødøy er nevnt i overskriften. Det gjør jeg ikke foreløbig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Anne Lise. Jeg beklager at jeg ikke har svart. Jeg har vært litt indisponert de siste dagene slik at jeg ikke klarte å konsentrere meg om slekten!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du er så absolutt tiligitt Birger, og det hender jo at man er opptatt med andre ting enn slekten eller av andre årsaker ikke har anledning til å drive på så mye med det. Selv har jeg vært mye ute i det fine været i dag, og i morgen har jeg tenkt meg på sykkeltur med bøker og vannflaske. Da skal jeg sitte ved Helgelandsbrua på benk, og kose meg der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Anne Lise! Når helsa ikke er som den en gang var så blir en nødt til å legge til side alt annet. 'Men nu går alt så meget bedre'!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Så flott at det går mye bedre nå Birger. Jeg fikk en flott sykkeltur, og noen fine timer med bok ved Helgelandsbrua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja det er godt å kunne slappe av inimellom! Jeg slappet skikkelig godt av med Eli Hagen og sov veldig godt og lenge etterpå. Det har blitt veldig lite søvn i den siste tiden. Bare så ingen misforstår: Det var altså boken 'Gift med Carl' som jeg leste :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter opp denne igjen. Hans Joensen Hiart er iallefall ikke oppsitter i Hiart ved matrikkelen 1723, men han kan jo være husmann der. Jeg tror at Hans nok var for ung til å ha stiftet familie i 1723. Disse kandidatene i 1723 kan være far til Hans:1)Jon Christensen som var oppsitter i Sør-Solvær2)Jon Olsen som var oppsitter i Røtviken i 17233)Joen Nilsen som var oppsitter i Sande i Træna4)Jon Olsen som var oppsitter på Sande i Træna5)Jonn Pedersen som var oppsitter i Huusøen. Jonn Nilsen som også var oppsitter der hadde ikke barn ved skiftet etter seg 1748(han er bror av en av de andre anene mine).Noen kandidater ved manntallet 1701:1)Jonn Pedersen som var oppsitter i Hikelen på Træna, og 50 år i 1701.2)Jon Jonsen som var 21 år i 1701, og i tjeneste på Hestmanden.3Jonn Pedersen som var 62 år i 1701, og oppsitter i Haugland4)Jonn Olsen 22 år og sønn av Anders Jonnsen(sikkert stesønn)5)Jonn Nilsen 70 år og oppsitter i Lien6)Jon Jonsen 21 år og i tjeneste i Quinen7)Jon som var 14 år og sønn av en enke på Tonnes. Ut fra sannsynlige søskens etternavn het han kanskje Jon Paulsen8)Jonn Albertsen 52 år i 1701, og inderst i Haugland.Det er en Jonn Olsen som er oppsitter i Hiart i 1701 og er 67 år, men skiftet etter han i 1714 viser ingen sønn Hans som arving.Kan noen av disse kandidatene utelukkes? Noen som vet mer om anene til Hans Joensen som senere var bruker i Hiart. Det er også en Jon Christensen som er fadder på Hans sin sønn Iver Hansen døpt 15.04.1748. Kan dette være far til Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.