Gå til innhold
Arkivverket

[#21110] Søker Maren Olsd. født i Rakkestad 1853


Gjest Egil Sundelius
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Sundelius

Etter dette funnet:: 'I Rakkestad 19 april 1877.Ungkar Haakon Eriksen på Ski født 31 oktober 1846 i Grue gifter seg med Maren Olsdatter Rakkestad Rakkestadplass født 16 juli 1853.Foreldre : Erik Olsen Oppi og Ole Olsen Rakkestad.' i tidl. debatt [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=19121&sok=sundeli&startnr=&antall=&spraak=>Lenke innlegg 47, av Marie Stephensen .'Er jeg på jakt etter hennes aner, mulig dette er fam. i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Jeg skal på Statsarkivet mandag 19 april, da kan jeg sjekke kirkeboka for deg, om ingen andre gjør det før meg. Kan hende jeg får tatt en liten tur før det, og sjekker det da.Mener Maren Olsdtr. f. 1853 finnes i FS, men nå kommer jeg ikke inn på FS.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Fint Marie, 'denne' KB ligger ikke på Tbg. bibliotek, kun deler av kb (film) med 'den' vielsen du fant i Rakkestad.Bygdeboka fra Rakkestad får jeg etter påske, biblioteket har 'kjøpt' den inn. hilsen Egil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen Egil !Det er nok kanskje riktig, men jeg sjekker kirkeboka uansett, så kan jeg ta med noen søsken også, sånn at du har mulighet til å se på faddere. Eller kanskje mer fornuftig å se etter vielsen til Ole Olsen og Anne Olsdtr. for å komme lenger tilbake.Det gifter seg et par Ole Olsen og Anne Olsdtr i Rakkestad 15 mai 1850, Ole Olsen er 20 år og far Ole Tostensen og Anne Olsdtr. 32 år og far Ole Pedersen.Dette paret ser veldig ut til å stemme også pga aldersforskjellen, og alder til FT 1865.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Har funnet.Rakkestad 15 mai 1850 :Ungkarl Ole Olsen Rakkestad, Grandsmed i Unsberg 20 år gammel og Pige Anne Olsdatter Rakkestad 32 år.Far til Ole Olsen Rakkestad er Ole Tostensen og far til Anne Olsdatter er Ole Pedersen.Forlovere : Hans Simensen Rakkestad og Olsen Rakkestad. Barn :1. Inger Olava Olsdatter født 17 juli og døpt 18 august 1850 i Rakkestad.Foreldre Ole Olsen Rakkestad og Anne Olsdatter.Faddere : Hans Simensen Rakkestadplass---Anders (Liungen?) Bergenshuus----Tollef Olsen Rakkestad---Noe jeg ikke helt er sikker på---Kone Wilhelmsdatter Rakkestad.2. Maren Olsdatter født 16 juli og døpt 31 juli i Rakkestad.Foreldre : Ole Olsen Rakkesta og Anne Olsdatter.Faddere : Hans Simensen Rakkestad---Peder Andersen ibid---Tollef Olsen---Karen? Syversdatter---Christine Olsdatter Bergenhuus.3. Andrea Olsdatter født 24 februar og døpt 30 mars i Rakkestad.Foreldre : Ole Olsen Rakkestad og Anne Olsdatter.Faddere : Tollef Olsen Rakkestad---Hans Simensen---Syver Olsen .....?---Anne Marie Haraldsdatter Rakkestad---Pige Karen Syversdatter---Marie Olsdatter.4. Johannes Olsen født 7 april og døpt 8 mai 1859 i Rakkestad.Foreldre : Ole Olsen Rakkestad og Anne Olsdatter.Faddere : Tollef Olsen---....Hansen---Karen Syversdatter---Anne Hansdatter---Thale Andersdatter alle fra ....gården.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Ved Marie 's funn i 1850: Rakkestad 15 mai 1850 :'Ungkarl Ole Olsen Rakkestad, Grandsmed i Unsberg 20 år gammel ' Kan Unsberg være Eidsberg ?Finner på F S en O. Tostensen som far når O.O. blir døpt 5. sept. 1830. ... hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Tja, den var noe enkel løsning jeg 'fant' . Ser også at det i ft 1865 bor enda 3 Ole Tostens. i Rakkestad. Så en må en tur i KB igjen! hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Foreldrene til Anne Olsdatter tror jeg ganske sikkert er Ole Pedersen ( vet vi fra før av ) og Inger Olsdtr.Ole Pedersen og Ingeborg Pedersen får disse barna i følge FS.1. Anne Olsdatter døpt 21 januar 1818 Rakkestad Dette skal vel være din? 2. Peder Olsen døpt 14 november 1819 Rakkestad 3. Peder Olsen døpt 13 august 1821 Rakkestad 4. Christine Olsen døpt 12 april 1824 Rakkestad 5. Tollev Olsen døpt 26 august 1826 Rakkestad (Går igjen som fadder) Han er her FT 1865 Lenke. Og Karen Syversdtr er også fadder. 6. Maren Olsdatter døpt 26 februar 1829 Rakkestad 7. Olea Olsdatter døpt 2 desember 1831 Rakkestad 8. Maria Olsdatter døpt 20 desember 1834 Rakkestad 9. Maren Olsdatter døpt 3 mai 1838 Rakkestad.Jeg sjekket opp for sikkerhet skyld, det står en klar U stor bokstav.Tror nok ikke Ole Olsen er fra Rakkestad, bare en følelse jeg har, da det ser ut til at de fleste fadderne med Olsen til etternavn er Anne Olsdatters søsken.Fadderen i dåpen til Andrea Olsdatter døpt 1856 ( Ser at jeg glemte årstallet tidligere ). Har fått tydet til Syver Olsen Storetorp og Anne Marie Tharalsdtr og ikke Haraldsdtr.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Marie, TAKK.. Har tatt Tollef med kone(har alder!)m.m. Men er Unsberg og Eidsberg det samme f.eks ?Har 2 b.bøker fra Rakkestad, men det er ikke noe gårdshistorie i dem;!.hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.