Gå til innhold
Arkivverket

[#21111] Karen Dorthea Olsdatter fra Botne, Holmestrand eller ?


Gjest Fred Olav Guldager
 Del

Recommended Posts

Gjest Fred Olav Guldager

Karen Dorthea var gift med Christen Andreassen Guldager i Botne. De hadde 2 barn, Maren Olea født 7.10.1833 og Karen Lovise født 14.2.1841. I folketellingen 1865 står at Karen Dorthea var 62 år og født i Botne.Har lest kirkeboken for Botne, men jeg hadde vanskelig med å finne henne under fødte i Botne i begynnelsen av 1800 tallet. (Det kan også skyldes en vanskelig skrift i denne delen av kirkeboken, som ikke jeg behersker)Er det andre som har opplysninger eller kan hjelpe meg med hvordan jeg kan finne ut mer om Karen Dorthea Olsdatter sitt opphav? Takknemlig for alle tips!Med hilsen Fred Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hei.Prøvde å lete litt. Her er det jeg har funnet.I fam search fant jeg Karen Dorthea Olsdatter gift 12/3-1825 i Botne med Christen Andreassen. Her var det oppgitt at Karen Dorthea var født i 1801.Fant en Karen Dorthea(f.1801)i ft s.å. LenkeSer at Karen Dorteas fødselsår 1801 ikke helt stemmer med det som er oppgitt i Ft. 1865, men det er vel mulig at dette kan være riktig person uansett?Har sett i Botne Bygdebok, men kan ikke finne noe mer der.Mvh Mette Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei!Sjekket litt etter Maren Olea siden jeg ikke fant Karen Dorthea Olsdtr. i KB.:Født 7/10/1833, dbt 25/10 Maren Olea. Foreldr: Christen Andersen og Karen Olea Olsdtr, Nordre Forstad.Det jeg har foran meg er riktignok en utskrift av kirkeboken. Kan Olea være riktig eller er Dorthea riktig. Finner ingen Karen Olea Olsdtr f i Botne rundt 1801, bare Karen Olea Hansdtr på Kjeksrud.mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fred Olav Guldager

Takk til Mette og Paul for hjelpen så langt. Har vært på reise men det var hyggelig å lese deres innlegg når jeg nå er tilbake.Når det gjelder innlegg 2 så stemmer det jo ganske bra på alder i opplysningene i Fam Search om giftemålet og i FT 1801. Dette synes jeg gir en relativ god sannsynlighet for at det kan være samme Karen Dorthea som er registrert i FT 1801.Men jeg er veldig usikker når det gjelder innleggene 3-5. Att hun het Inger når hun ble døpt, og Karen Dorthea i folketellingen året etter er merkelig ?Paul. Jeg har oppfattet at du har dine opplysninger om navnet Inger fra Kirkeboken for Botne.Begge foreldrene til Inger har samme navn som foreldrene til Karen Dorthea. og de bor på samme gård. I FT 1801 hvor Karen Dorthea er navnet bor de på gården Pungene i Botne. I begynnelsen av 1800-tallet ble navnet Pungene endret til Sommero, og som du antyder i så tilhørte endel av Nordre Klev gården Sommero (Pungene) på denne tiden. Og Inger er fra Nordre Klev. Dette tilsier at det kan være samme familie.Hvordan finne ut mer om dette ? Er det andre kilder som kan være til hjelp ?Med hilsen Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.