Gå til innhold
Arkivverket

[#21114] Søker etter foreldre til Anton Julsen født 1871.


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Kan noen hjelpe oss å finne data på Anton Julsens foreldre? (Anton, gift med Anna bodde i Oslo i 1900 og fikk sitt første barn Johan i 1898.) Anton Julsens foreldre heter Jul (Juel) og Helene Pettersen, født Kristiansen.Vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette er vel dem i 1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301&variabel=0&postnr=123966&fulle=true&spraak=n>LenkeDet rare er at jeg kan ikke finne ham noen Ju.. Pet... i 1865, 1875 eller 1900. Jeg finner kun en Ju.. Pe.. f.1875 og han kan jo ikke være faren.Dette er den eneste Anna f.1874 som jeg kan finne i Frogn. Er det en tilfeldighet at moren til Jul også het Kristiansen til etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei! Mor til Jul kjenner vi ikke navn på.Det er Antons mor, Helene, som er født Kristiansen. Har du andre opplysninger? Eller hvorav trekker du den slutningen?Foreldre til Anna, Antons kone heter Maren Pedersen Karlstad og Nils Pedersen Karlstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ser i lenken jeg la inn i forrige innlegg så var det den eneste Anna (Kristians.) f.1874 i Frogn. Fødselsåret tok jeg fra FT 1900, men ser nå at din Anna muligens var født i 1873.Desverre så har jeg ingen andre opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Jeg bare undret på hvor du fant at Juls mor het Kristiansen. Det visste ikke vi. Ei heller ser jeg at Annas fødselsår noe sted er 1873. Hun er født 1874 og ganske sikkert i Frogn. :-)Foreldre til Anna Sofie, Antons kone, heter Maren Pedersen Karlstad og Nils Pedersen Karlstad, men Anna Sofie bærer pikenavnet Nilsen.Men det er altså Antons foreldre vi leter etter.Håper noen kan hjelpe oss videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

At moren til Anton het Kristiansen skrev du selv i ditt første innlegg.Og for å rette opp evt. misforståelser tar jeg med 1875 med den som jeg da antar er Anna Sofie, og håper det ikke blir flere misforståelser. LenkeUansett Anna ditt eller datt så er det rart vi ikke kan finne noen Ju...Pe.... Kan han ha vært svensk, eller brukt et annet etternavn mon tro?Nå er jo ikke Aker med i FT for 1875, og det står i 1900 at Anton er f. i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Berit Knudsen og Carsten Schancke: Hjertelig takk for lenken til Annas familie. Kan se korrekt ut.Alle data fra virkeligheten (gravsten og muntlige utsagn) sier at Anna er født i 1874, men dette kan jo være en feil.Dersom en 't' (slik det står i tellingen for Anton) betyr Kristiania som fødested, var det en ny informasjon for oss.Dessverre har vi verken mer informasjon om Jul og Helene eller hvorvidt det er benyttet andre navn. Det ser ikke ut til at vi kommer videre? Eneste mulighet er kanskje å se en dåpsattest for Anton?Takk for hjelp, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Foreldrenes navn og hvor Anton ble født vil stå i giftemålet til Anton. Aner du hvor han ble gift og når (ca.1897?)? Eller vet du hvilken kirke barna ble døpt i. Det finnes så mange kirker i Oslo på den tiden. det er derfor jeg maser om det. Det er jo også en mulighet for at de ble gift i Frogn.Har du spurt på kirkegårdskontoret, du nevner gravsten, for det er mulig de kan ha opplysninger om hans fødsel. Det er et forsøk verdt å spørre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Anton Julsen og Anne Nilsen (Julsen) flyttet til Kristiania 20.10.1897, første kjente adresse ifølge adressebøkene er Storgaden 34 B omtrent et år etter. Han skal være født 10.11.1871, hun (i Frogn) 03.12.1874. Hans fødested står oppført med 'Christiania'. Om det siste er riktig, har han altså flyttet ut fra byen. (Folketellingen Kristiania 01.02.1907). Foruten de allerdee kjente adressene har familien nå bodd også i Herslebs gade og Osterhaugs gade (muligens også flere adresser, jeg har ikke sett på hvert år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og også Johan (født 16.07.1898), Elfrida Natalie (06.03.1904) kan også være Grønland eller Petrus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Sønnen Thor Alexander er døpt i Jakobs menighet 1911. Men det er jo senere. Det som vel har relevans det er å finne hans dåps- eller vigselsattest, dersom vi skal finne foreldrene til Anton, er det ikke slik å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ja, nettopp, derfor har jeg antatt at vi må forsøke finne dåps- eller vigselspapirene til Anton. Nesodden, Fron etc er muligens aktuelt for vielsen.Er det andre kilder/måter vi kan lete på?Vi heller vel til å tro at det kan være noe spesielt med Jul's opprinnelse, kanskje svensk, kanskje 'uekte'. Hva mener ekspertene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ragnhild Maries dåp er i Jacob 20.05.1900 (Mini 5 1896-1903 f.120). Foreldrene står som 'Anton Juliussen' og 'Anna Sofie Nilsen'. Ingen opplysninger om ekteskapet eller fødested.Johan så jeg ikke ( jeg kikket også i Fødselsstiftelsen ), men jeg kan jo også ha oversett ham.Og så langt som Elfridas dåp er ikke Jacob filmet. (Jeg har ikke sett i Petrus eller Grønland etter henne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Geir Kamsvaag Berntsen;Hjertelig takk for siste informasjoner!! Det var jo pussig at Anton er registrert i folketellingen 1900 - samme år - som Anton Julsen. Han må jo i så fall ha skiftet navn dette året! Men Anton Juliussen finner jeg ikke i 1875 tellingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Juliussen kan være feilskrevet av presten. Han står som Julsen i Kristiania Adressebog 1899 og 1900 samt altså ved folketellingen som var 31.12.1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Er det da sannsynlig å finne noe som kan kaste lys på Jul Pettersen ved disse dåpene, annet enn kanskje den første dåpen - for barnebarnet Johan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå prøvet å finne ekteskap i Frogn og Drøbak før 1898. De kirkebøkene har brent, men er forsøkt rekonstruert. Fant ikke noe ekteskap i noen av dem. Jeg tenkte at siden de flyttet sammen til Christiania i 1897 så var de vel sannsynligvis gift.Fant ikke Johan døpt i Jacob. Det ser ut som om kirkebok for døpte i Jacob etter 1903 ikke er levert inn. Så da ligger den vel i kirken eller menighetskontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Fryktelig trist med kirkebøkene for Nesodden/Frogn området! Hvilke kirker gjelder det eksakt og for hvilke årstall? Johan kan være døpt der ute? Er det ikke tvilsomt at Johan er døpt i Jakob mange år etter sin fødsel? Kunne det være mulig å finne ut om foreldrene (Jul Pettersen) kunne bo det første stedet ekteparet Anton og Anna bodde? Eller er det et svært 'long shot'. Kan det være en liten usikkerhet rundt Juliussen navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Da finnes det kanskje ikke flere muligheter annet enn evt kirkegårdskontoret der Anton er gravlagt (Nesodden krk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.