Gå til innhold
Arkivverket

[#21117] Anfin Guttormsen fra Vik i Sogn til Amerika tidlig 1860 årene


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Anfin Gutormsen reiste til Amerika tidlig i 1860 årene. Han tok navnet Mellang , dette fordi han sikkert kom fra en av Midlanggårdene i Vik i Sogn.Han og kona fikk flere barn bl.a. Anna i 1863 i Manchester Township i Freeborn County. Hun giftet seg med en av brødrene til en bestefar av meg.Det kan tyde på at Anfin var /ble/ gift 2 ganger. De hadde flere barn som var født i Norge bl.a. Suneva som var født 1840. Hvem var han gift med 1.stegang? Jeg kjenner til at hun bør hete Anne og var like gammel som Anfin. Sener ble han gift med Ragnhild som var 3 år eldre enn Anfin.De bodde i Manchester Township i Freeborn County og er begravet i Central Freeborn Cemetery.Noen som har noen tips før biblioteket i Drammen åpner på tirsdag?mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hei Tormod,I 1861 utvandra frå Vik:Anfind Guttormson Hønsi (f. Midlang), gardbrukar, 38Ragnhild Olsdotter 42Synneva Anfindsdotter 13Olina Anfindsdotter 9Ole Anfindson 6Guttorm Anfindson 3Foreldri gifte seg i Vik 16.4.1849 og hadde ikkje vore gifte før, nokon av dei.Vonar dette er til hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Lars.Jeg antar at du kjenner til at Anfin døde i 1908 mens Ragnhild døde i 1904. De er gravlagt i Central Freeborn Cemetery ca. 2 miles nord for Albert Lea.Jeg er lovet av en bekjent fra Amerika et bilde av Anfin. Kan du også være interessert i det?Oline kjenner du vel sikkert også til eller trenger du noen opplysningher om henne?mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hei Tormod,Denne huslyden utvandra frå Vik i Sogn og har, so langt eg veit, ikkje noki tilknytting til ætter frå Luster (eller Jostedalen/Hafslo). Soleis er det ikkje naudsynt for meg med fleire detaljar om desse folki. Men om du tek kontakt med Rasmus Sunde i Balestrand eller Viggo Fosse i Bergen, kan det godt tenkjast dei vil vera interesserte...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Et godt eksempel på at man holdt godt sammen i Amerika er vel at en av døtrene til Anfin og Ragnhild giftet seg med Anfind Sjursen Gaatevig. Det var sønn til Sjur Andersen og Anna Olsdatter som var gårdbruker og selveier på plassen- gården - Gaatevig . Jeg er ikke lokalkjent med den ligger i samme område som Vik der hvor forfedrene til Oline kom fra.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.