Gå til innhold
Arkivverket

[#21123] Lars Kristian, 1830-1835, Nordland


Gjest Aud Karin Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Karin Sande

Lars Kristian Johannessen f ca 1832, Flagstad Kommune, gift med Johanna Luise Nielsdtr f ca 1840, Bergen. Hvem var Lars sine foreldre og hvor kommer de fra? Mvh Aud Karin Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Foreldrene er Johan Pedersen, Inderst på Evenstad gm Christiane Olsdtr.Lars Christian ble født 28.07.1833 og døpt 25.08.1833 i Moskenes. Ref. Flakstad KB er brødrene Ole Andreas født 1827 og Petter Jørgen i 1829.Ekteparet Ungkarl Johan Pedersen, Evenstad (26 år) og Christiane Maria Olsdtr. (23 år) ble gift i 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Karina Hansen

Hei Aud Karin! Jeg tror at Johan Pedersens foreldre bor på Sund i 1801, Peder Hansen og Lisabet Tønnesdatter. Det har i allefall jeg tatt som et utgangspunkt. Når det gjelder Christianes opphav er jeg heller usikker. Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg tror at riktig 'Christianna' er Christianna Olsdtr. som vi finner konfirmert i Moskenes i 1817. Hun finnes ikke i KB for Flagstad, og er sannsynligvis døpt i Buksnes eller Værøy. Foreldrene til Christianna er Ole Nathanelsen (f.1770) og Maren Olsdtr. (f.1776). Jeg har notert meg 10 barn for dette ekteparet bosatt Revsvigen.Nå er jo dette ikke noe bevis på riktige foreldre (og denne Christianna er 2-3 år eldre enn oppgitt ved copulasjonen), da må vi til skiftet etter Ole N. / Maren O. som jeg dessverre ikke har.Johan Pedersen finner jeg ikke konfirmert i Flakstad, og vil anta at han er tilflytter. Jeg har imidlertid en 'kandidat' født i 1798 hvis Buksnes alternativet skulle være feil.Hva er historien til denne Lars Kristian Johannessen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Her har vi en fra Bergen som blir gift med en fra Flagstad - som senere - etter noen generasjoner blir forespurt av en fra Nordvestlandet - spennende sammenheng. For egen del er jeg mest opptatt av historien (ikke navnene) - hvorfor flyttet de, hvilket ærend hadde de, hvor fikk de arbeide.Jeg antar at feks Johanne Luise Nielsdtr. ikke kom nordover for å fiske, men for å få seg jobb - kanskje hos prest, lensmann, skipper, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg har et brev som forteller at Johanne dro fra Bergen og kom til Å i Vest-Lofoten bare 13 år gammel,for å være barnepike hos væreieren der. Dette fordi hun var blitt farløs,og moren ble nødt til å sette henne bort. Om Lars Kristian er det fortalt at han var fra gården Helle i Vest-Lofoten. Blir du også i slekt med denne familien? Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har diverse slektslinjer i Lofoten, tror ikke denne familien er inkludert.Det brevet du refererer til, når er det skrevet/av hvem? Dette du skriver om er jo svært spennende.Har du noen ide om hvordan gården Helle i Moskenes kommer inn? Familien bodde på Evenstad ved barnefødslene i 1829 og 1833. Ved første barnet i 1827 står det kun Moskenes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

At han(Lars) var fra gården Helle blir referert i brevet som jeg har. Brevet ble skrevet av det da 93 årige barnebarnet av Johanne og Lars Kristian. Hun gir meg mye informasjon,her er man heldig i og med at hun hadde en god hukommelse-både om sin mor og fars slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei igjen! Det finnes noen uklarheter som jeg kunne tenke meg å finne ut av. I mitt brev-skrevet av barnebarnet til Lars Kristian og Johanne,forteller hun at hennes mor ble satt bort til gården Evenstad for å bo hos en søster av Lars Kristian. Hun het Nickoline Olsdatter f.1814 og var gift med en Fredrik Olai Olsen. Videre skriver hun at Nickoline og Lars Kristian hadde to søstre til: Maren Pernille og Ellen. Dette kan jo neppe stemme med de opplysninger som Trond skriver,nemlig at Lars Kristian hadde to brødre. Er det min kilde som tok feil eller hadde Lars Kristian to søstre,og i såfall hvorfor ble de kalt for Olsdatter når Lars Kristian het Johannesen. Var de kanskje hans halvsøstre? Håper på noen kloke innvendinger! Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har dessverre ikke mulighet for å se på dette før torsdags kveld (pt. Tr.h).Jeg finner ingen Nicoline Olsdtr. f.1814. Den nærmeste med Ole som far, er Mikeline Birgitte Holst Olsdtr. f.01.04.1816 som er yngre søster til Christiane Olsdtr. NB! Her kan jeg ha skrevet av feil fra KB. Navnet må kryssjekkes med konfirmasjonslistene. Det jeg forsøker å si er at Mikeline kan være Nicoline.Jeg konstaterte før helgen at Lars Kristian ved konfirmasjonen fremdeles var bosatt på gården Evenstad (ikke Helle). Jeg tolket det slik at han da må være flyttet til Helle i voksen alder???Forsøkte også å finne Johanna Luise Nielsdtr. som døpt i Flagstad - negativt, men det finnes KB/Microfich fra Moskenes som jeg ikke besitter for denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Johanne Nilesdatter ble født i Bergen. Alderen til Nikoline har jeg beregnet ut i fra folketellingen i |865,da sto hun oppført som 51 år. Hun var i så fall en mye eldre søster av Lars Kristian. Jeg har også lagt merke til at Lars Kristian også kalte seg for Larsen til etternavn. Kan også nevne at han hadde en fetter ved navn Nils Bordevik Johannesen som bodde på gården Helle, kan man lese noe ut i fra dette m.h.t søstrene til Lars Krisian-da tenker jeg på Nils foreldre og etternavn bruk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Innlegg (12); her formulerte jeg meg feil – jeg forsøke å finne Johanna Luise Nielsdtr. som konfirmert – normalt står det ved konfirmasjonen fars navn, etc. – noe som jeg ikke fant i Flakstad KB. Så til dine uklarheter, Karina.Historien må nok omskrives noe. Fellesnevner i det du etterlyser er familien til Lars Kristian’s mor, dvs. barna til Ole Nathanaelsen / Maren Olsdtr.Disse barna er: Ole Nicolai (1799), Christianna (1800), Nils Peter (1801), Pernille (1803), Ane Elisabeth (1805), Olline Maria (1806), Karen (1807), Elen (1815), Mikeline Birgitte Holst (1816) og Peter Andreas (1817). Alle er innskrevet som døpte i Flagstad KB.Ser vi på de konfirmerte finner vi ytterligere ett barn: Ole Michael (1802) – der presten skriver Pedersen bak – antar at dette må være feil – bosted Evenstad???De fleste av barneflokken vokste ikke opp. Ved konfirmasjonen av Elen Johanna (17 år i 1831) står det Tind bak farens navn???Maren Pernille har jeg imidlertid ikke funnet – men hvis hun var barn av Ole Nathanaelsen / Maren Olsdtr. så kan hun være døpt i Buksnes.Ser vi kun på Flakstad KB finner vi to stk. Maren Pernille:1) Maren Pernille f. 1821 m/ foreldre Lennert Hansen og Ane Dorthea Christophersdtr. Hovdan 2) Maren Pernille, f.1827 m/ foreldre Gert Pedersen og Dina Andersdtr. SørvalleNils Bordevig f.16.09.1834, uægte, av foreldre UK Johan Nilsen, Aae og P Pernille Olsdtr., Moskenes. Pernille er dtr. av Ole N./Maren O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.