Gå til innhold
Arkivverket

[#21126] Tingvoll, Øre Sogn. Frederik Olsen Møkkelbostad og Juliana Pedersdatter


Gjest Stig Mortensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Mortensen

Min tipp-tippoldemor, Guri Frederiksdatter ble født i Thingvolds prgj 24 november 1823. Hennes foreldre var Frederik Olsen Møkkelbostad og Juliana Marie Pedersdatter.Juliana var født i 1793 og hennes foreldre var Peder Ellingsen_Tostrup f 1769 og Guri Olsdatter f 1769. De bodde i Øre Sogn, på garden Ohrsætt. Peder var husmand med jord og lensmand.Når det gjelder Frederik Olsen Møkkelbostad så har jeg ingen opplysninger. Er det noen der ute som kan hjelpe meg?Setter pris på hjelp. Søker hovedsaklig mer informasjon om Frederik Olsen Møkkelbostad, men også mer informasjon om Julianes forfedre ville være flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Her finner du Frederik sammen med far i 1801 tellingen for Tingvoll LenkeFrederik ble ifølge FS født 3.10. og døpt 7.10.1787 i Øre, Tingvolll. Foreldre Ole Fredriksen og Kari Olsdatter.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Takk, Odd. Jeg har tydelig ikke nok erfaring i de ulike måtene å skrive navn på. Dette rimer godt.Takk skal du ha!StigPS: Du referer til FS. Unnskyld min uvitenhet, jeg er relativt fersk, men hva er dét?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

FS betyr FamilySearch som du finner her:LenkeFredrik Myklebost f.1787 var i åra 1811-1841 bruker av Frekstua på Myklebostad på Øre. Dette er en av de eldste gardene på Myklebostad, og skal ha vært i samme slekta siden begynnelsen av 1700-tallet.Fredrik var altså gift (1812) med lensmannsdatteren Julianna Marie Pedersdatter Tostrup. Hennes søster Klara Marie ble gift på nabogarden, Håjen.I åra 1836-1845 var Fredrik dessuten eier av Ligarden, en annen gard på Myklebostad.Fredrik Olsen var sønn av Ole Fredriksen Myklebost (1755-1830) gift 1786 med Kari Olsd. Skei (1762-1787), også hun fra Øre.Ole var bruker av Frekstua (av Fredrik?)i åra 1772-1811. Han var sønn av Fredrik Eriksen Myklebost (1722-1772) gift 1754 med Kari Halvorsd. Røvik (ca. 1732-1792.) Fredrik var bruker av garden ca. 1754-1772.Fredrik Eriksen var sønn av Erik Jonson Myklebost, bruker ca. 1716-ca.1754. Uklart hvem han var gift med. Erik hadde to andre sønner som ble brukere av hver sin gard, hhv. Blakstad og Sjømæling.Kilde: Nils Tore Levidal: Gards- og ættesoge for Gjemnes bd. 2.Håper jeg i farten ikke er gått i surr i dette. Må legge til at Øre i den tida vi her snakker om rent kirkeadministrativt lå under Tingvollpresten. Seinere ble Øre egen kommune, men er siden 1965 gått inn som del av en høyere enhet, kalt Gjemnes kommune. N.d.g. frøken Tostrup kan jeg kanskje finne noe mer om henne. Om det er ønskelig. Fortsatt god påske fra Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Hei igjen, Torgeir. Leste ikke godt nok gjennom innlegget ditt i sted. Selvfølgelig vil jeg sette stor pris på om du kunne finne ut mer om Julianna Marie Pedersdater Tostrup!Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Da er vi over på bd. 1 av Gjemnesboka:Peder Ellingsen Tostrup (1768-1847)var lensmann i Gjemnes tinglag rundt 1800. Han bygslet plassen som seinere ble kalt Tostrup, og var kanskje ikke noen typisk husmann?Hans foreldre var Elling Endresen Orset (1729-1789) gift 2.g. i 1757 med Anne Justd. Tostrup (1735-1776,) datter av Tingvollklokkeren Just Andersen Tostrup. Tostrupnavnet kom trolig fra Sjælland midt på 1600-tallet.Elling Endresen var bruker av Nordigarden på Orset i åra 1745-1783. Hans far var Endre Ellingsen Orset (1687-1745), 'ein velhalden bondemann,' som hadde garden ca. 1726-1745. Endre Ellingsen ble gift i 1723 med Marit Knutsd. Dalen d. 1760.Endre Ellingsen var sønn av Elling Endresen Orset (ca. 1657-1747) og Marit Knutsdatter d. 1719. Elling Endresen hadde garden fra ca. 1685 til 1726. Han var sønn av Endre Anderssen Orset f. ca 1613 og Marit f. ca. 1619, d. 1699. Endre Anderssen var bruker av garden fra ca. 1640 til 1685.Jeg vet ikke mer om Just Tostrup, men slekta skal være omtalt av Martin Lamvik i 'Du mitt Nordmøre' 1972.De av ungene til Peder Ellingsen og Guri Olsdatter som vokste opp, ble spredd for nær sagt alle vinder. Ihvertfall er det ingen etterkommer på Tostrup i dag.Just Ellingsen Orset, bror til Peder Ellingsen, måtte gå fra garden i 1803 etter å ha tatt på seg et for stort kausjonsansvar. Dermed gikk garden ut av slekta.Dette får være nok i denne omgang. Hilsen Torgeir (som er i slekt med dagens folk på Tostrup.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Torill J Myklebost

Hei StigLurer på om du har informasjon om 'nyere tid' om bondefolket i Frekstua, ØreOla Fredrikson Myklebost, f. 17.04.1877, d. 24.09.1939 g.26.11.1927 Dora Olise Sjømæling, f. 29.04.1902 De fikk tre barn: Fredrik, Erik og Justine Bergljot.Min olderfar het Peder Jensson Myklebost, f.29.9.1877 g. 1.4.1900 med Anna Kjerstina Knudstr. Sjømæling (oldemor). De fikk 7 barnLitt om garden Orset: Etter at Just Ellingson Orset gikk fra garden sin, ble denne kjøp av Amund Erikson Vigen og Elisabeth Eriksdtr. Bjerkestrand. Amund var i ung alder lensmannsbetjent(dreng) på Frei hos lensmann Peder Tostrup i Torvika. De kjøpte garden for 500 Spdl. Det var stefar til Elisabeth, Peder Audenson som hjalp til med penger. Elisabeth og Amund fikk 9 barn, hvor av barn nr. 4 Erik og Peder overtok garden etter sin far. De delte garden mellom seg. Erik fikk den nordre delen 'nordistua' og Peder fikk den sørlige delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.