Gå til innhold
Arkivverket

[#21127] 'Hendis 1 st. lejem. af moder.'


Gjest Gitte J. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiJeg har et 'uægte' barn født i 28/5-1895 Milla Fredrikke. Barnets mor var Hanna Caroline Frantsdatter fra Eidsberg og far ble utlagt som husmand og enkemann Hans Olsen Aasgaarsbraaten. Iflg. Kirkeboka står det skrevet at det var 'hendis 1.st leiem. af modr. Hvordan skal jeg tolke det som står tilføyd i kirkeboka?mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra Ordlisten nederst på side - Leiermål:Fra dansk, sammensatt av leger - som betyr leie eller samleie, og mål som betyr rettssak, sammenstillingen betyr da straffbart samleie, d.v.s. utenfor ekteskap.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

'af moder' vil eg tolke som at det er mora sjølv som har meldt frå; at presten har hoppa over 'anmeldt' som gjerne høyrer med i denne samanhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Knut og Aase.Takk for hjelpen.Da forstår jeg, så vidt jeg vet ble heller ikke denne saken anmeldt. Dette uægte barn var søster av min svigermors mormor. Og de har ikke hørt om noen rettsak. Men, hvem vet det er jo så lenge siden.... Jeg selv har ikke tenkt å forfølge denne saken.Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Anmeldt i denne samanhengen har ikkje noko med dagens tyding av 'anmeldelse' å gjere. Kanskje 'rapportert' er meir dekkande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiSkjønner ikke hvor jeg hadde hodet mitt den dagen.Selvfølgelig ble dette ikke 'anmeldt', slik jeg kom til å antyde.Barnefaren gifter seg senere med jentas mor.Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.