Gå til innhold
Arkivverket

[#21150] Våler i Østfold, Ingeborg og Birthe Torersdatter


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei.Ingeborg Torersdatter på Vaag, gift med Lars Helgesen og Birthe Toresdatter på Augerød? gm Hågen Nilsen (1.gang), tror jeg kan være søstre. Kjenner noen til opphavet og andre opplysninger om disse Torersdøtre?Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Ifølge Våler bygdebok - Gårdshistorie for Våler -del 1 (bind 3), s.569 var Lars Helgesen bruker av Vestre Våk fra 1754. Han er oppført med levetid 1727-1801, og gift 1751 med Ingeborg Toresdatter (1727-1800). Følgende barn er nevnt i boken:Nils, 1753-85, ugift.Karen, 1757-58.Hans, 1758-1833, eier av Augerød.Anders, 1762-1836, bruker av vestre Våk.Maria, 1766-66.Maria, 1767-1803, ugift.Lars og Ingeborg døde på Tømt i Hobøl. Ingenting er nevnt om Ingeborgs opphav.På Augerød (s.507) er Berte Toresdatter (1704-1778), enke efter Hågen Nilsen nevnt, gift 1742 med Rasmus Hansen (1720-1772).Bertes barn i første ekteskap (Hågen):Margrethe, 1728, gift med Bent Hansen Eng.Torer, 1734, eier av Fløter i Svinndal.Maria, 1735, gift 1. m. Nils Olsen Bratterød, gift 2. m. Anders Hansen Sandå.Nils, 1739, til Ven og Kroseng.Bertes barn i annet ekteskap (Rasmus):Anne, 1744, gift med Jens Guttormsen Sundet.Lisbet, 1747-48.Hans, 1749-85, eier av Augerød.Sissel, 1752, gift med Nils Torgersen.Heller ikke Bertes opphav er nevnt. Men det viser seg i alle fall å være 23 år mellom de to Toresdøtrene, og selv om det ikke er umulig med en slik aldersforskjell i en søskenflokk er det kanskje mindre sannsynlig om du ikke har andre holdepunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Jeg er klar over aldersforskjellen, men husket ikke hvor stor den var i farta. Jeg har bygdeboka, så det er forforeldrene jeg er interessert i. Grunnen jeg satte opp disse som søsken er at Berthe er fadder hos Ingeborg. Aldersforskjellen kan også skyldes at de er halvsøsken. Er det noen som kjenner til opphavet til Ingeborg Toresdatter på Våg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Tore.Ingeborgs Torersdtr.s aner er trolig slik:Torer Haagensen Auerud, Haagen Toresen, Torer Tommesen Auerud, Tommes Auerud, Anders Auerud. Se på Auerud og Såner-Huseby i Vestby I. Den tror jeg du har. Dette er også mine aner, men har ikke sjekket disse ordentlig ennå.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei Knut.Nei, jeg har ikke Vestby bøkene men har bestilt et fjernlån av Bind II idag. Trenger jeg også bind I? Det er en Torer Haagensen Auerud som er fadder på Våg. Men jeg trodde det var Augerød i Våler. Så da er jeg kanskje på sporet av noe igjen. Takk skal du ha.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Granly

Hei.Jeg finner ikke Ingeborg Thoresdatters fødsel i Vestby Kirkebok. Har skannet fra 1725-1730 og etter alder ved død skal hun ha vært født ca 1727. Bygdeboka avklarer ingenting mellom ingeborg og thorer Thommesen. Så det er flere ledd som jeg ikke har funnet noe om. Har du noen kilder her, knutTore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.