Gå til innhold
Arkivverket

[#21151] Lom: Bakgrunn for Erick Antuor (Andvord)


Gjest Anders Sevaldson
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Sevaldson

Er det noen som kjenner til bakgrunnen til Erick Andtuor som eide og brukte Andvord ca. 1500 - 1530? Jeg skulle likt å vite om han var født på gården, hvem han var gift med og hvem foreldrene var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Jeg var visst litt overoptimistisk her. Men hvis det er andre som er opptatt av samme slekt vil jeg gjerne høre fra dere. Min slektslinje går fra Andvord via Graffer til Kjæstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Perioden du etterspør opplysninger fra er meget kildefattig og det er tvilsomt om noen kan gi deg de svarene du ønsker som korte faktaopplysninger. Kanskje noen heller kan gi deg en litteraturreferanse til bygdebøker eller slektsbøker der denne Erik Andvord er omtalt. mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Ref. fra Slekter og gårder i Lom av Olav Bræk. (Det er mulig du kan få lånt permen gjennom fjernlån fra Lom bibliotek) I 1528 nevnes to brukere: Eirik Andvord og Arne Andvord (Gjengjerden. ' som nevnt foran er det sannsynlig at den Eirik Andvord som var nevnt i 1528 var far til den Gulbrand på Andvord som var nevnt som kirkeverge i 1575. Vi velger likevel å føre sistnevnte som den første kjente mann av slekten på Nigard Andvord.' Når det gjelder Gulbrand, står det: ' Det er lite sannsynlig at det i 1575 skulle finnes mer enn en mann med dette navnet, men det er lite vi med sikkerhet vet om ham.' Som du skjønner så knytter det seg mye usikkerhet til både Eirik og Gulbrand. Det virker som det sikkreste er denne sønnen til en Gulbrand: Eirik Gulbrandsen som giftet seg med Åse Nilsdtr. fra Busvoll i Romedal. Hun tilhørte Brattslekten, så Gulbrand var nok ingen hvem som helst. Forøvrig finnes det spredte navn fra 1333 til 1528 uten at noen forbindelse kan dokumenteres. Håper du har fått litt å tygge på og at du er heldig med lånet av ringpermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Jepp, her var det litt av hvert å tygge på. Arne Andvord er ny for meg, jeg tror ikke det forekommer noen Arne ellers i Andvords historie. Nevner Bræk noen kilde? Hvis Eirik og Arne nevnes i et publisert diplom hadde det vært fint å vite hvilket. Jeg fant Gulbrand nevnt i hylding til Kristian IV. Jeg har sett Pall og Gisbrikt, men ingen av disse navnene brukes i senere ledd. Engebret Hougen mener at Gisbrikt ikke fikk noen sønn, men han hadde ihvertfall to døtre, Ingrid og Elin Gisbriktsdøtre. Hvem de giftet seg med er ikke kjent. Hvis Gisbrikt levde ca. 1360 - 1444 kan vi vel regne med døtrene er født ca. 1390 - 95. Da har vi to blanke slektsledd før Erik Andvord dukker opp, ca. 1500. Hm, jeg får tygge videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Eirik og Arne er nevnt i Gjengjerden. I 1333 nevnes en 'Pål i Andvardar' og omkring 1400 er nevnt Gisbrekt Guttormsson på Andvord. I hans tid ble kapellkirken etter biskop Sigurds bud flyttet til Skjåk uten Gisbrekts samtykke. Det kom til forlik i 1413 hvoretter flyttingen av kirken skulle være upåtalt av Gisbrekt og hans arvinger. samtidig ble biskop Sigurds gavebrev om kapellet stadfestet. (D.N. IX,758/9). Gisbrekt Guttormsson var gift med en Sigrid Petersdotter (D.N. IX, 277), men det er uråd å trekke linjer fra disse frem til senere brukere på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

I min skamløse uvitenhet må jeg spørre: hva er Gjengjerden? Ifølge Hougen er Andres og Ellev Hallvardssønner på Ofigsbø sønner av en av Gisbrikts døtre. Det er vel da sannsynlig at hans etterkommere satt på Andvord også. Erik Andvords sønn heter jo Gulbrand, så det er vel rimelig å gjette på at faren også het det. Det er ihvertfall spennende å spekulere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Gjengjerden er en skatt (blant annet i 1528) for å finansiere et kongebesøk. Erik på Andvord er nevnt som gårdbruker i denne gjengjerden av 1528 (ikke ellers).Det er mulig å begrunne slektskap mellom Pål på Andvord, via Gjesbrekt Guttormsson til brukerne på 1500-tallet, noe jeg også har gjordt i et ennå upublisert manus. (Som ikke er på nett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Det vil jeg kalle en 'teaser' eller en 'tickler' eller kanskje tilogmed en 'cliff-hanger'! Kunne du tenke deg å dele? Siden Erik Andvor er min 8 x tippoldefar (tjukke slekta altså) ville dette være av stor interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er dessverre ikke så godt bevandlet i slike engelske (amerikanske?) uttrykk. Kan du oversette? Men jeg har ikke tenkt å utgi manuset i egen regi, men har laget på det oppdrag for andre, og kan derfor ikke i skrivende stund ventilere noe innhold. Viktige kilder er bl a bumerker og våpenskjold, bruken av fornavn samt jordegodshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.