Gå til innhold
Arkivverket

[#21152] Isak Baardsen ?Folladal? fra Beitstaden?


Gjest May Olden
 Del

Recommended Posts

Gjest May Olden

Leter etter Isak Baardsen fra Beitstaden, han kalte seg ved gifte av datteren for Folladal. Datteren er Julie Isaksdatter f. 1869? Hun ble gift i Bjugn med Jon Ludvig Iversen. Noen som vet hvor jeg skal lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg fant han her i 1900: LenkeUt fra dette, fant jeg han i Malmboka. Under Kulhaugen, en husmannsplass i Follafoss allmenning, står det bl .a om han: 'Denne plassen ble rydda og bygd i 1870-åra av Isak Bårdsen og kone Indianna Jakobsdatter Folladal, f. 1851, Isak f. 13/11 1838.'Det står også et par historier om han, og det er et bilde av Isak og kona. Foreldrene er ikke nevnt, men siden fødselsdato er oppgitt, er det enkelt å finne han i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg vet ikke hvem Isak er,men finner ei Indianna Jakobsdtr.i telling 1865 Nord Trøndelag. Hun er f. i 1853 Jevnaker. Bosted Aanes Beistad. Foreldre Jakob Klausen glassverkarb.f. 1817 Jevnaker og Maren Olsdtr.f. 1819 Jevnaker.Det bodde faktisk en Jakob Hansen på Folladal. Finner ingen Indianna som datter der. Men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det stemmer at Indianna Jakobsdtr. var datter til husmann Hans Jakob Hansen på Folladal. Han var født i 1827. Mor til Indianna het Ingeborg Anna Jørgensdtr. f. 1829. Dette i flg. Malmboka.I 1865 bodde husmann Hans Jakob Hansen og Ingeborg Jørgensdtr. i Vaadetrøen. De hadde barna Indiana 15 år og Ole 4 år.I folketellinga for Beitstaden prestegjeld for 1875 (den er ikke digitalisert), finner en under Kullhaugen: Isak Baardsen, husmann, skredder f. 1838 Rakel Jakobsdtr., kone, f. 1851 Julie Isaksdtr., datter, f. 1869 Hanna Isaksdtr., datter, f. 1872Siden kona her kalles Rakel, er jeg tilbøyelig til å tro at hun het Rakel Indianna, eller omvendt. Både fødselsår og at hun er datter av Jakob stemmer.Når det gjelder bildet av Isak og kone som står i Malmboka, kan jeg skanne det. Men det har kommet ny skanner i huset, og jeg har ikke fått lest bruksanvisninga enda. Mvh. Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

May: Det ville sikkert være av interesse for deg å lese i Malmboka selv. Du får den relativt raskt på fjernlån, hvis ikke det lokale biblioteket har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Malmboka I (tror ikke det har blitt noen flere bind), skrevet av M. O. Landsem. Utgitt av Malm kommune. Tidligere lå Malm - Malmo sogn i Beitstaden prestegjeld og Beitstaden kommune. Så ble Malm en selvstendig kommune. Nå tilhører Malm Verran kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Forordet i boka er avsluttet 24. oktober 1960. Jeg ser f.eks. på en gård at et barn født i 1955 er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det er hyggelig å kunne hjelpe, for jeg har selv fått mye hjelp her. Og ofte lærer man litt også mens man gjør andre en tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.