Gå til innhold
Arkivverket

[#21160] Konstanse Andrea PAPE f. 15/5-1902 fra Asker til Canada 1928


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Iflg Digitalarkivets 'Emigranter over Kristiania' dro ugift tjenestepike med bostad Asker, Konstanse Andrea Pape f. 15/5-1902 til Canada med 100 kroner i pungen 'via Bergen og England' med linje Bordevick 29/10-1928.Men hvem var hennes foreldre?Iflg linken til Ontario ankom hun 10/11-1928 med 'Dutchess of Athol', Canadian Pacific.Men hvordan gikk det videre med henne?- - -Snekkermester Carl Bødtker Pape og hustru Asta Kristine Barnengen bodde i Glagsvei 24 Vestre Aker året etter da deres datter Dagmar Olivia f 20/2-1909 dro til Canada, men kjenner ikke til at de hadde noen datter Konstanse...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest arild andersen

HeiJeg gikk inn på FS og lette etter Carl Pape og fant en med navnet Carl Bødtcher Pape der fra Danmark men ikke konens navnDet virker på meg som at Navnet Pape i din slekt kommer fra Danmark?Jeg har ingen tilknytning til denne familien, men har ikke hørt navnet Pape før så ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Du har helt rett. Carl Bødtcher Pape kom sammen med sin far Jens Bødtcher Pape og hans familie fra Århus i Danmark til Drammen i 1890. Hans storesøster, Agnes Pape, var min farmor.Se gjerne min artikkel i siste utgave (1/2004) av Genealogen, Medlemsblad for Norsk Slektshistorisk Forening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei igjen... jeg tok en titt på folketellingene for 1865-1875 og 1900 Da var Navnet Pape konsentrert rundt Hammerfest og AltaEr dette noe du kan bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei Arild. Takk for din velvillighet. I den nevnte artikkelen påviser jeg at det pr idag er (minst) fire forskjellige Pape-slekter i Norge.Den eldste kom til vårt nordligste fylke i begynnelsen av 1830-årene og blir av meg omtalt som 'Finmarks-Papene'. De du har funnet tilhører denne slekten.Min egen kom som sagt til Drammen i 1890, jeg omtaler dem som 'Østlands-Papene'. Du finner dem i FT1900 som POPE (om det er feil i originalen eller avskriften er ikke undersøkt.)Det jeg kaller 'Risør-Papene' dukket opp der i 1957 og 'Stavanger-Papene' ankommer en eller annen gang på 1970-tallet.I artikkelen fører jeg de to eldste tilbake til Schleswig-Holsten på slutten av 1600-tallet, den tredje til samme området på slutten av 1800-tallet. Den siste, som iflg hans egen forlengst nedlagte hjemmeside bare består av en mann, hans kone og hans to døtre, har jeg bare nevnt - da han aldri har hatt tid til å fortelle meg når han er født eller hva faren hans het...Men tiltross for å ha skrevet 100-vis av brev til folk ved navnet i norske, svenske og danske telefonkataloger har jeg enda noen Pape'r 'tilovers'.Omspurte Konstanse er det nyeste funnet. Håpet om at noen skulle vite noe om akkurat henne er selvfølglig marginalt - men jeg måtte jo spørre.Dersom du eller andre sitter på opplysninger om andre Pape'r tar jeg selvfølglig imot i største takknemlighet. Men folketellingene her i Digitalarkivet er nok (i Pape-sammenheng) ferdigbehandlet fra min side - med mindre flere er gjemt under andre 'gale' navn. Likeså kirkebokavskriftene fra Finmark her på sidene.Men nok en gang TAKK for velviljen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Her er ankomst Canada.Konstanse er født på Hillesøy, og far er Bernhard Pape, Sauda. Konstanse skal til arbeidsgiver Ida Carlsen i Edmonton, Alberta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Oh boy!! Da er et Pape-mysterium løst. Hennes far var altså Bernhard Julius Pape f. 8/10-1883 d. 7/2-1960 og hustru Emma f. 11/3-1879 d. 7-9-1938.Tusen takk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.