Gå til innhold
Arkivverket

[#21164] Foreldrene til Ingeborg Pedersdtr. ( Peersdtr. ) , Sund Pr. Gj.


Gjest Bjarte Breistein
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Breistein

I Konfirmerte i Sund 1816- 1835 står det oppført to Ingeborg Peersdtr.og begge kan være 'min'. Den jeg søker foreldre til ble senere gift med Bendiks Monsen Spilde.Håper det er noen som kan hjelpe med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Etter en del sjekk på FS, har jeg kommet fram til følgende:Din Ingeborg må være den som er født 25.9.1813 i Sæle i Sund (død 31.3.1896?) foreldre Peder Mikkelsen og Marthe Nielsen. Foreldrene hadde også følgende barn: Mæthe 1809 - Nils 1811 - Barbra 1816 og Michel 1820.Den andre Ingeborg - døpt 25.10.1812 i Sund - foreldre Peder Erichsen og Giertru Nielsdatter ble ca 1834 gift med Thomas Abrahamsen.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Bjarte! Har du noen foreldre på Bendix, du? Jeg har paret i treet mitt, men ikke hans opphav. Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Til Heidi: Det må vel være Mons Bendixen Spilde og Marthe Thomasdtr Sangolt, se Lenke. På Familysearch finner du Bendix døpt 11. april 1815 med disse foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo Heidi og Lars og Dere andre også, vel overstått Påske.Lars har rett når det gjelder foreldre til Bendix Monsen. Mons Bendixen Spilde og Marthe Thomasdatter Store Sangolt er søskenbarn. Foreldre til Mons er Bendix Jansen Lille Sangolt 1g.m. Ingeborg Joensdatter Hammersland. Foreldre til Marthe er Thomas Mathiasen Store Sangolt 2g.m. Anne Jansdatter Lille Sangolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Til Heidi. Ja jeg har foreldrene,men Lars og Oddvar har samme svar. Er det noen som har dødsår for Bendiks Monsen, Mons Bendiksen og Marte Thomasdtr.?Jeg leter også etter når Nils Ingebrikt Bendiksen Spilde ( sønn av Bendik Monsen )f.1852, døde? Og hans kone Ingeborg Monsdtr.f.1850 i Kaarevig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Om de holder på med å teste system eller ikkje, det går ivertfall ulidelig treigt og eg legger derfor ikkje ut linker. Siden du spør litt uspesifisert.Ingeborg Monsdatter Kårevik er høgst sannsynlig datter til Mons Henriksen g.m. Ingeborg Andersdatter. Sjå folketelling 1865 Kårevik bruk 138b. På bruk 138a finner du Anders Helgesen 2g.m. Marthe Andersdatter Spilde. Marthe er trulig søster til Ingeborg og igjen døttrene til Anders Gullaksen Spilde. Anders sønn av Gullak Larsen g.m. Christi Pedersdatter 1g.m. Anders Eriksen og 3g.m. Morten Wemundsen. Morten er bror til Marthe Wemundsdatter g.m. Bendix Jansen Spilde f. Lille Sangolt.Ingeborg Monsdatter som du spør om er tenestejente på garden Spilde, hos Marthe Bendixdatter, som trulig er søster til Nils Ingebrigt Bendixsen. Dette er nok grunnen til at desse to vart gift. Ingeborg har for øvrig en søster Johanne Karie 1g.m. Amund Olsen Skoge.Dødsdato til alle de du spør om har eg imidlertid ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Takk for svarene. Når det gjelder Mons Henriksen Kaarevig har han nok vært gift 2 ganger.Da Ingeborg ble født står Mons Henriksen oppført som far og Anne Monsdtr.er moren, og barnet er ført som ekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.