Gå til innhold
Arkivverket

[#21170] Opphavet til Niels Andersen, første skogfogd i Vest-Finnmark


Gjest Ivar Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Kristensen

Jeg leter etter Niels Andersens opphav. Han var den første oppnevnte skogfogd i Vest-Finnmark, og den første 'nordmannen' som bosatte seg på Elvebakken i Alta. Dette skal ha skjedd omtrent 1730. Det hevdes at han kom til Alta fra Saltdalen, og at han var av dansk opprinnelse. Han fikk tilsammen 12 barn i 2 ekteskap. Det siste med Kristen Clausd (f.1707 d.1781). De giftet seg i 1739 i Talvik kirke. Det bilr hevdet at Niels skal være født 1697(hvor?) og at han døde 1785(hvor?). Vet noen noe om hans opphav?Veldig takknemlig for alle innspillM v h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden du nevner at han muligens kom fra Saltdalen og av dansk opprinnelse så vil jeg bare nevne en jeg har funnet i Saltdalens nye bøker av Alan Hutchinson: Saltdalen bd.II, s. 652, par 1593. Anders Larsen, Fuhr gård (ca.1565-1630)født i DK. Denne Anders hadde også en bror.Jeg lurte da på om Nils kanskje kunne være barnebarn eller oldebarn av ham. Det er mulig dette er totalt bomskudd, men lån bøkene fra biblioteket. Det har bare kommet ut 2 bind ennå, men de er oversiktlige så det skulle ikke være altfor stor jobb å se igjennom siden du har noenlunde årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sett innlegg 12451. Det er også en etterlysning etter en skogfogde i Alta . Kanskje det var ham som overtok etter Niels.Men jeg lurer på om ikke det finnes et innlegg til om denne Halvor Hvam. Prøv å søke etter Hvam eller navnet til den som har det innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Kristensen

Kvam var Andersens etterfølger, da han mistet jobben etter først å ha stevnet et kobbel av kvener for ulovlig hogst, for deretter å bli tatt for det sammme. Kvam fungerte bare i kort tid som skogfogd. Hans etterfølger var Arne Jacobssen Tvedt fra Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Kristensen

Kom i dag over ett skriv om denne slekt på fylkebiblioteket. Der står det at NA var dansk av fødsel og at han var gift 2 ganger. Den første konen het Kristine Erchsdatter Blanche (f.1711) og døde i ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ove Hansen

Det står en god del om denne NA i Altas Hist. bd.I, hvis du da ikke alderede vet det. Selv kjenner jeg ikke til NAs opphav, men jeg vet at det henger en lysekrone fra 1700-tallet i Talvik kirke som er gitt av Niels Andersen og Christina Cloutsdatter.Lykke til videre i forskningen! Mvh. Ove Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ivar A. Kristensen

Nytt: 1. NA døde 1785 på Evebakken. 2. I altaboka anno 1982 står det at NA var kommet til alta fra 'Ranadistriktet', mens det i Altas Hist. bd.I står at han var fra 'Salten Hærred'. Det siste er nok det mest sansynlige, også hvis en velger å feste lit til 'muntlige trad.' blandt hans etterkommere. 3. Lenke klarer ikke tyde alt, kan noen være behjelpelige her? Mvh. Ivar A. Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Per Heitmann

Hei, debatten begynner å bli litt gammel, men jeg håper du har kommet videre. Selv har jeg kommet fram til Niels Andersen som min tipp x 4 -oldefar (via sønnen Jens Nielsen som bosatte seg i Komagfjord). Jeg kjenner omtalen av Niels Andersen i bind 1 av Altas historie. Har du fått nye opplysninger om hans opphav/bakgrunn? mvh Per H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.