Gå til innhold
Arkivverket

[#21180] Adressebøker for Trondheim nå tilgjengelig på nettet


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg gjør oppmerksom på at dere må ha programmet Acrobat Reader for å lese av bøkene. Programmet er gratis og kan lastes ned her:Lenke mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ein god ting kan kanskje ikkje seiast for ofte? Men har du eit vanleg (litt tregt modem), må du absolutt setje av dagen for å få lese noko av det;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tor, jeg lurer på hvorfor jeg ble med i lenkene du la ut under innlegg 3. Hvordan kan slikt skje?Ellers er jeg helt enig med dere begge. Først etter jeg fikk ADSL, har jeg hatt full glede av Adresseboken. Det samme gjelder originalmanifester på Ellis Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg 'konstruerte' lenkene ut fra den adressen som sto på toppen når jeg skrev innlegget. Jeg glemte at jeg da var i skrivemodus slik at lenken går rett i Skriv nytt innlegg modus på det valgte tema med standard forfatter fra DIN PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg skjønte ikke dette helt (men så er jeg ikke særlig klok når det gjelder data heller).Hva mener du med 'adressen som sto på toppen'? Jeg har ikke skrevet innlegg i noen av de tema som lenkene gikk til. Jeg tenkte på å skrive et innlegg i dette temaet igår, klikket på blyanten, men ombestemte meg. Det er alt.Nå er jeg blitt så nysgjerrig at du må forklare meg dette en gang til, og forstår jeg det ikke da, så gir vi opp -).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Da jeg klikket på denne lenken, kom mitt navn opp. Så da får vel alle som klikker, sitt eget navn opp, klar til skriving av nytt innlegg. Jeg skjønner det heller ikke, og har egentlig heller ikke tenkt å prøve å skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg visste ikke at alle somm klikker, får opp sitt eget navn etc. Da er jeg enig med deg, Eldbjørg - jeg gir opp å skjønne det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

OK. Et forsøk til da. Dersom du ser i adressefeltet til nettleseren når du leser dette tema så står det ...slag=listinnlegg&temanr=... Dersom du trykker på blyanten vil det stå ...slag=nyttinnlegg&temanr=... Dette angir hvordan siden skal vises.Jeg sjekket hvilke tema jeg skulle lenke til og brukte lenken til dette tema som mal. Men jeg gikk til skriv innlegg før jeg kopierte adressen som jeg skulle rette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Snakk om lange ansikters natt!!!Endelig kom adressebøker for Trondheim opp, og attpåtil det interessante årstallet 1910 hvor min mor ble født.Trykker ivrig på adresser under K, for å finne Kleistsgate 2, men hva skjer?Alle gateadresser på G-H-I-J og deler av K finnes ikke, deriblandt Kleistsgate 2. Her har det nok skjedd en glipp.Min bestemor Oline Julie Reinvold kom til Trondheim for å føde. Min mor ble født 21 okt. 1910, og døpt i Ihlen/Ila krk.13 nov. 1910.Som far var oppført trelasthandler Peder Jensen Kværum, bosatt Lillehammer. (Han var forøvrig født i Vardal 8 sept.1884.Jeg har hatt mange innlegg om ham tidligere under 5058-5224-5510-6887-7341 og 12681)Som faddere står oppført: Sofie Hassel, (jordmor) Diddie/Vinnie Jansen (gift) og Alice Tønset (gift) Min bestemor oppgir som adresse Kleistsgt.2Det jeg var så veldig spent på var å se om min bestemor og min bestefar eventuellt befant seg i Trondheim begge to, på det aktuelle tidspunktet.Min mor vokste opp på barnehjemmet Lykkebo i Trondheim,(senere hos pleie/fosterforeldre) og ble hentet hjem til Degernes;Rakkestad rundt 1919.Dette barnehjemmet Lykkebo som visstnok skal ha vært i regi av Frelsesarmeen finner jeg heller ikke i adressebøkene.Noen som kan gi en forklaring?Stort 'Snufs' og et tafatt *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Adresseboken for 1911/12 har Kleists gate (i Ila), og i nr. 2 bodde da jordmoren Sofie Hassel.I 'Første avdeling' under Foreninger, Stiftelser fant jeg 'Barneasyl' (Bakklandets/Ilens/Lademoens/Trondhjems), men ikke noe Lykkebo. Søkte også i Byleksikonet uten resultat.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Astrid :)Ja, jeg fant også jordmoren Sofie Hassel 1911/12, men jeg fant ingen av de andre nevnte fadderne.Som sagt finnes ikke Kleistsgate i 1910. Det ser ut som det er mye som er borte her.Jeg prøvde også å søke på min bestemors etternavn Reinvold. Prøvde også med Olsen som eventuellt etternavn, (Hennes far het Ole, og gården var Reinvold)men fant ikke noe på det heller.Glemte forresten å si at min mor ble døpt Petra Marie Reinvold. (Reinvoll) Prøvde også å lete etter henne som Pedersen/dtr.Pussig sak dette.Nytt 'Snufs' og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Rigmor!Det er vel verdt å lese innledningen til Adressebok for Trondhjem. Der vil man se hvem som er å finne der, og hvem som ikke finnes der. Voksne menn står der, barn under en viss alder er utelatt og også gifte kvinner. Kvinner som står oppført, er oftest selvforsørgende.Jeg tar som eksempel noen i min fam., en murer Olaus B. Næss bosatt i Rosenvinges gt 23 i FT 1900. Han hadde kone og tre barn - to av dem i arbeid. I Adresseboken for 1900/01 finner jeg husfaren oppført to steder - under Rosenvinges gt (alfabetisk liste over gater) og i alfabetisk liste over byens innvånere. Resten av familien finnes ikke noen av stedene.Min bestefar som bodde i T. heim 1889 - 91 finner jeg heller ikke, han var for ung. Jeg finner svogeren som han arbeidet hos, men ikke svogerens familie.Det forklarer nok hvorfor vi finner jordmoren Sofie Hassel, men ikke Alice Tønset som var gift og forsørget.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var vanseklig å komme inn på noen adressebøker her, men har jeg noen som helst sjanse til å vite hvor disse bodde fra ca 1890 og utover: Anton Mathias Kristensen og Laura Jensine Larsdatter. I 1896 ved sønnen Leif Emils dåp bodde de i Østerlunds gate, og ved folketellingen 1900 bodde Laura i Bådhusgaten 24. Hun var da enke. De hadde 5 barn hvorav 3 var født i Nesna i Nordland, og den 5. og yngste født 1896 var født i Trondheim. Har ikke funnet barn nr. 4 Signe som døpt, og siden jeg ikke fant henne på samme mikrofilm som den yngre broren min bestefar Leif Emil bodde de sannsynligvis et annet sted i Trondheim i ca 1892 da hun ble født. Hun er ikke døpt i Nesna. Faren Anton Mathias var los født 1853 på Horn på Løkta i Nesna, og 1892 var han 39 år. På den tiden kunne ikke en los ansettes etter at han var 39 år. Derfor hadde det vært interessant å vite hvor i Trondheim familien bodde i ca 1890-93.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg er litt usikker på 1890, men det er en Anton Christiansen som har to adresser: Blikkenslagerv., St. Olafs Gd 5.1892 (91 finnes ikke): Anton Kristensen, Lods, Nedre Møllenberggd. 76, Rosenborg.1893: Anton Christensen, Lods, Gamle Kongev. 9.1894: Anton Christensen, Lods, Strandv. 5 b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret, som nå er lagt inn under hans navn i Brothers Keeper(slektsprogrammet mitt). Jeg syns de flyttet mye. Har prøvd å finne Signe født ca 1892 som døpt i kirkebøkene på nettet, men fant ikke noe.Det eneste jeg mangler er Antons og Lauras datter Signe som døpt ca 1892, men det er jo utenom emnet her. Har prøvd å finne det i kirkebøkene på nettet, uten å finne noe. Min bestefar Leif Emil fant jeg som døpt i Trondheim etter flere mikrofilmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Rigmor (15) skrev: Alle gateadresser på G-H-I-J og deler av K finnes ikke, deriblandt Kleistsgate 2. Her har det nok skjedd en glipp.Jeg feilmeldte dette og fikk svar:Da har jeg retta feilen du påpekte i adresseboka for 1909/1910. Lenka under G - K viser nå til riktig fil. Mvh Liv Vennevik, bibliotekar, Trondheim FolkebibliotekFortsatt er det bare jordmoren som dukker opp av grunner som Astrid påpeker i (18).Forøvrig bør vel ikke dette utvikle seg til et tema for etterlysninger i Trondheim. De gjemmes bort og i tillegg får Jan Frode all mailen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Så kom det noe godt ut av å annonsere en 'gammel' nyhet Adressebøker for Tronheim på nett! Jeg så etterhvert at det var laget et tema om det for lenge siden på DA.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.