Gå til innhold
Arkivverket

[#21188] Størk Zachariasen Brekke i Fitjar f. 1845 eller 1848


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har tidliger fått opplyst at Størk Sakariasen/Zachariasen Brekke ble født 15. april 1845, men ting kan tyde på at han ble født 14. april 1948? Kan Guri Størksdtr og Sakarias Endresen Husevig/Brekke i Fitjar ha fått to barn med samme navn eller kan det være en feilskriving. I FT for 1865 står det at de har en sønn ved navn Størk som var 21 år, men da han reiste til Quebec i mai 1866 står det at han var 19 år. Er det mulig å finne ut hvilket årstall han ble født og hvilken dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Størk, sønn av Zacharias Endresen og Guro Størksdtr Brekke, er født 15. april 1845, og døpt 4. mai samme år. (Stord kirkebok A7, 1841-1861.)Vi finner ikke døpt noen Størk, født i april 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da Stork (Anderson) giftet seg første gangen med Sara Ann Johnston 3. juli 1875 ble det opplyst at far hans var Zacharias Anderson. Det er så pass mange likhetstrekk med dennr Stark/Stork som jeg har funnet at det kan ha blitt tatt litt feil på årstallet her og der. Det er blitt opplyst at denne Stork Anderson ble født 14. april 1848 og døde 19. april 1913. Det er veldig pussig dersom det på den tiden fantes to personer som het Størk med fedre med navn Zacharias. At Endresen har blitt til Anderson er ikke en umulighet og at et femtall har blitt til et åttetall, er vel heller ikke noen umulighet? Det som lager litt 'tvil' er at det ble opplyst at denne Størk (som var født i 1848) var sjømann og gikk i land i San Fransisco. Vel det er vel heller ikke noen umulighet fordi den Størk som jeg leter etter var sjømann av yrke, men han reiste til Quebec fra Bergen i may 1866 og var fremme i Quebec ca 7. juni 1866. Det er opplyst at denne Størk har kommet inn i USA i 1871 og derfor kan det tenkes at han har mønstret på en båt i Canada når har har kommet dit og reist på østkysten av USA eller så har han kommet seg over på østkysten og reist på båter der før han gikk i land. Jeg går ut fra at dette er ikke noen umulig tankegang. Jeg vet i alle fall at denne Størk (født angivelig i 1848) bodde en tid i Wisconsin, Minnesota og Montana før han drog videre til Washington. Er jeg ved målet eller har jeg bommet på målet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg ser at disse opplysningene finnes i Stord kirkebok A7, 1841-1861. Er det så tydelige håndskrift at 5 tallet ikke kan forveksles med et 8 tall. Jeg går ut fra at kirkeboken går fra år til år og at årstallene for fødslene ikke er noe å tvile på. Kan det likevel tenkes at den Stork Anderson (Zachariason) som jeg har funnet etterkommere av i Washington er den Størk Zachariason som ble født på garden Brekke i daverende Fitjar i 1845, selv om andre data for årstall er oppgitt i USA? Det er påfallende mange opplysninger som stemmer med mine data om Størk, men kan jeg være 100% sikker på at det virkelig er han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De døpte er innført kronologisk etter dåpsdato. 1845 kan ikke misforstås. Derimot ser vi nok ganske ofte at fødselsår referert i amerikanske kilder kan avvike både ett og to, og noen ganger mer. For meg ser det ut som om dataene klart peker i retning av at Stork Anderson er lik Størk Zachariason.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.