Gå til innhold
Arkivverket

[#21192] Slektene Knoph og Knoff - slektenes opphav og innbyrdes slektskap


Gjest Christopher Knoph
 Del

Recommended Posts

Gjest Christopher Knoph

Jeg prøver å finne linkene mellom de forskjellige Knoph-/Knoff-slektene og hvor slektene stammer fra. Jeg har søkt på flere steder, både via internett og via arkiver og bibliotek, uten noe særlig resultat. Flere personer som jeg har hatt kontakt med har de samme spørsmål som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Du har vel funnet det samme som meg,men kansje noe å bygge på?Skriver de eldste jeg fant.:Hieronymus Knoff f.ca 1514 Friedland Preyssen. Sønn Christopher f.1540 Friedland d.1611 Roskilde Denmark.GM.1568 Kolding Castle,Barbara Paludan f.ca 1549 Lybeck. Masse barn f. i Copenhagen Denmark.Panecratius Knoff.:Barn Anna Knoff f.1594 Goernitz Schlesien Preussia.Knoph:Daniel Knoph og Maren Hansdtr.Sønn:Vilhelm Philip f.ca.1675 Toten Oppland.GM.Elisabeth Sophie Reichwein.f.ca.1682 Kongsvinger. Barn:Lorentz Frederik 1704. Vilhelmine Sophie 1706. Anna Cathrina 1711. Alle Toten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I 1411 opptrer Johan Knop som en av to meglere:LenkeMer kan jeg ikke bidra med når det gjelder Knop i Danmark og Malmø området.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Erland Grjotheim gav i 1951 ut 'Knoff- (Knoph) slekten i Norge Biologisk Stamtavle', der han setter sammen opplysninger om norske Knoph/Knoff-slekter. Han igjen bygde delvis på Ernst G. J. Knoop 'Archiv der Knop-Geschlechter'. Samlet mente de å kunne føre 'Knoff-navnet ... bakover til vår tidsregnings begynnelse'. Dem om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Den Knoph og Knoffslekta jeg har skrevet opp i innlegg 2,er faktisk samme slekt med samme stamfar Hieronymus fra Preussen.Daniel Knoph 1648 Roskilde og Maren Hansdtr.Hans foreldre:Daniel Knoph f.1614 Roskilde og Elisabeth Nikolisdtr. Wern f.1617 Wesel Gelderen Holland.Hans Foreldre:Daniel Knoph f.1571 Roskilde og Anne Christophersdtr.f. ca.1589 Roskilde.Daniels foreldre:Christopher Knoff f.1540 friedland Preussen og Barbara Paludan f.1549 Lybeck.Christophers far er da Hieronymus Knoff.Alt jeg har skrevet er fra mormonarkivet.Feil kan sikkert forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

En knoff-familie til fra Kjøbenhavn Danmark. Her ser det ut som det skal være en annen slekt Knoff,men jeg er ikke sikker på at alt er rett her. Ser ut som det bare er en kilde for denne linja.De kom til Kristiansand og Orkdal.(Nordland også?)Thomas Hans Henrik Knoff f.1697 Kjøbenhavn.D.Kristiansand.GM.Kristine Marie Normann i 1722 og Ulrika Marie Einhaus i 1724.Sønn Hans kristian f.1732 Island D.1807 Rømmesmoe Orkdal.GM.1767 Antoniette Augusta Albrechtsdtr. Holck. og Sissel?Sønn Hans:Albert Christopher H.M.Knoff f.1767 Orkdal. GM:Andrea Sophia Scheldrup.Den øverste Knoff jeg skrev her:Thomas Hans Henrik Knoff f.ca.1697 i Kjøbenhavn,Og det er her jeg blir litt usikker, skal være barn av Henrik Jakobsen Knoff 1665 og Malene Bondesdtr.Henriks far skal hete Jakob Lauritsen Knoff 1640.Når jeg tenker på hvor Thomas Hans Henrik ble født, og navn på hans etterkommere,er det mere fristende for meg å tro at også denne linje er etter Hieronimus Knoff.Hans sønn Christopper gm.Barbara fikk en sønn Hans Knoff i Kjøbenhavn. Dette rimer mere med navnebruken på barn f.senere i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Knoph

Jeg kjenner til 3 Knoph-slekter i Norge, 1 av dem også i Danmark. Denne siste er omtalt i foregående innlegg, Hieronymus og hans sønn Christoffer. Selv kan jeg føre røttene mine tilbake til Oluf/Olle/Ole Jacobsen Knoph/Knopff/Knoff som bodde på Gibsund/Gipsen i Rygge, ref Prestemantallet 1664/66. Om hans aner vites ikke annet enn at faren het Jacob. Oluf hadde iflg Grjotheim 7 barn, nr 3 Hans født ca 1658 er min ane. Nr 6 Erik Otto født 1674 ble gift 2. gang med Petronelle Pillegaard, de fikk 7 barn. Etter at Erik Otto døde i 1732 giftet Petronelle seg oppigjen 2 ganger, sist med Gregers Søfrensen på Aas i Sandsvær. De fikk 5 barn som alle tok navnet Knoph som familienavn. Det er da den 3. Knoph-slekten som biologisk sett ikke har noen sammenheng med de øvrige. Fra denne slekten kommer bl.a. jusprofessoren Ragnar Knoph. Vel dette får være nok i denne omgang. Jeg har endel dokumentasjon om dette og er gjerne behjelpelig, se forøvrig Distreff. Mvh Øystein Knoph, knoph.oistein@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Leif Kåre Solberg

Snedker Johan Christian Knoff, f. 1809 i Tjøtø Nordl. Amt, var medlem av Revierhavnens Baatforening i Christiania fra stiftelsen i 1853 til han ble 'excluderet 4/4-56': I 1857 bodde han i Bjerggaden 2 på Hammersborg. I FT 1865 Fabrikeier, bosatt på Nystuen i Ager.Jeg antar at Tjøtø er Tjøtta. Kan han ha noe å gjøre med kjøpmann og proprietær på Helgeland, Ludvig Schultz Knoph (1750 ? 1842?Hva med Copist M.C Knoph - medlem av Revierhavnens Baatforening i 1857. Samme år bosatt i Pebervigsveien 6 Jfr. tema: 24930 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nina innlegg 7: Mener du å si at du har funnet opphavet til Hans Knob på Røros? Kan du i tilfelle si hva du har funnet? På Røros ble forøvrig navnet skrevet både som Knob, Knoff og Knoph.Men i tillegg til de tyske (som eide 'Tyskgården' og som ligger der den dag i dag), var det direktøren, Erich Otto Knoph, sønn av myntmester i Købh etatsråd Hans Schierven Knoph, exam jur og hustru Dorthea Catarina Lyng, datter av myntmester på Kongsberg Truels Lyng g.m. Anna Dorothea Vogt. Kona til Erich Otto var Anna Severine Essendrop, datter av overbergamtsforvalter Jens Essendrop og Else Swell. De fikk mange barn på Røros, men flyttet derfra i 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Christopher Knoph

Slik jeg ser det, er det minst 4 'grupperinger' med Knoph-slekter i Norge: 1) Hieronimus Knoph (Preussen/Danmark/Strømsø i Norge 2) Jacob Knoph (Rygge ved Moss/Vestlandet/Ørkedalen/Velfjord 3) Hans Knoph/Knob (Røros) 4) Erik Otto Knoph (Eiker/Idd/Bindal/Brønnøy/Tromsø)Enkelte Knoph'er fra hver av disse 'grupperingene' kan nok ha krysset hverandre på en eller annen måte, blant annet geografisk.Selv om jeg ikke har funnet noen direkte linker mellom hver av disse grupperingene, er det endel ting som er likt. Noen beveger seg i de samme områder, noen har samme type yrke eller er i samme fagområde (f.eks. bergverk). I tillegg er der endel fornavn som går igjen. Dette er noe jeg får jobbe med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Knut Andreas Buck Øvergaard

Jeg har har Hieronimus Knoph blant mine aner gjennom hans datter Sophie gift med Hans Kraft. Som far til Hieronimus har jeg Andreas Knopke erkebiskop i Riga.Knut Øvergaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg 'har' Sophie Hansdatter Kraft (f.ca.1604 København, død 1675 Christiania) g. 1) Christopher Pedersen, 2) (ca. 1644) sogneprest i Sørum, AK, Jacob Christensen Bie (død 1662), 3) (1664) rådmann i Christiania, Jørgen Andersen (død 1670). Når skal hun (i tillegg ?) ha vært g.m. Hieronimus Andreassøn Knoph, og når levde han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ved nærmere ettersyn ser jeg at Hans Kraft f.1569 var g.m. Sophie Knoph f.1573, men jeg har henne registrert som datter av Christopher Hieronimussen Knoph, og dermed sønnedatter (ikke datter) av erkebispens sønn Hieronimus Andreassøn Knoph.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.