Gå til innhold
Arkivverket

[#21193] Ida Lousie, født i 1866 i Fredrikshald


Gjest Harald Heier
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Heier

Hei, Ida Lousie, født 1866 i Fredrikshald. Senere gift med Joh.Heier (Johan Peter Heier). I 1900 er de bosatt i Christiania. Senere driver hun en butikk. (Står oppført i adressebøkene).Dette er faktisk alt jeg vet om henne ! Hvilke kirker i Halden (Fredrikshald) er aktuelle for å lete etter henne ? Er selv lite kjent i området, så jeg lurer på hva kirkene heter ? (For senere å kunne sjekke kirkebøkene).Og skulle det være noen som har informasjon om henne, tar jeg imot det med takk !mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Kan det være Ida Louise og Johan Peter som gifter seg i Paulus menighet i Oslo 30.3.1890:Ida Lovise Mattson (født 1866 - far Albert Mattson) og Johan Peter Kristiansen (født 1865 - far Kristian Andersen)Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Hei, Det er jo flott hvis du allerede har funnet noe om henne. Jeg drister meg til å spørre hvor du fant dette ?Når det gjelder Johan Peter stemmer både fødselsår og hvem faren er.Takker ! Harald H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

Når det gjelder kirkene i dagens Halden, vil nok det omfatte Fredrikshald(Emanuelskirken), Asak kirke, Berg kirke, Idd kirke og Rokke kirke.Men hvis du har opplsyninger om at hun er født i Fredrikshald, er det nok selve byen det er mest logisk å sjekke først. Ellers ville det nok vært opplyst mer konkret hvor hun var fra. Der er i allefall min erfaring når det gjelder det området.Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

En liten rettelse på mitt forrige innlegg:Berg, Asak og Rokke finner du under Berg MINI, Idd og Enningdalen finnes under Idd MINI.Jeg tror det skal være alt da...det håper jeg i allefall.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hva lurer du på Harald? Dåp og foreldre til Ida? Har kirkebok for Fredrikshald hjemme og kan sjekke opp i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Jeg fant ingen Ida Lovise i kirkebøkene for Halden, men hun kan jo selvsagt også ha blitt døpt i en av landkommunene. Jeg gjorde så noen søk som leder til en lang indisierekke under. Dette kan selvsagt være helt på viddene, men kan kanskje være et utgangspunkt.Jeg søkte først landsomfattende etter Albert Mattson ved FT1865. Da jeg ikke fant ham og navnet høres svensk ut, gjorde jeg et søk på FamilySearch. Jeg fant da: Lenke IDA LOVISA ALBERTSDOTTER, døpt 3.12.1866 i Skee, Gøteborg og Bohus, Sverige. Med foreldre Albert Julius Mattisson og Magdalena Hultgren.Kan dette være riktig dåp? Det er vel ikke usannsynlig at de har innvandret via Fredrikshald like etter og at dine opplysninger om at hun er født i Fredrikshald baserer seg på at hun vokste opp der?Jeg foretok så et søk ved FT1900, men fant da ingen av foreldrene. Fant imidlertid en Ester Magdalena Hultgren født i 1900, med far Karl Johan Hultgren født 1844 i Borrum i Sverige. Dette kan jo være onkelen (som har oppkalt datteren etter sin søster)?Ved ytterligere søk i FamilySearch i Sverige, finner jeg ekteskap mellom Magdalena og Albert 25.9.1864. Her er f.dato til Magdalena oppgitt til 2.4.1839. Hennes dåp finner jeg ikke, men jeg finner Albert Julius Mattiasson f. 6.5.1835 og døpt 10.5.1835 i Skee, med foreldre Matthias Andersson og Ingrid Olsdr.Håper dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.