Gå til innhold
Arkivverket

[#21196] Henry Helliksen (1904-1981), Brooklyn, NY


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

I boken 'De första proffsen. Svenska fotbollsspelare i New York 1918-1939', Vällingby: Strömbergs Bokförlag AB, 1996, omtales 'norrmannen Henry Helliksen' flere ganger (beg. 1930-tall). Han spilte blant annet for Brooklyn-klubben Swedish FC (!).Det finnes en Henry Helliksen registrert i SSDI, f. 15. juli 1904, d. mars 1981 i Florida, men som opprinnelig kom fra New York. Jeg er rimelig sikker på at det er snakk om samme person.Har noen mulighet til å finne ut via relevante folketellinger om Helliksen faktisk er født i Norge? Bakgrunnen for mitt spørsmål er at jeg redigerer statistikken 'Norske fotballspillere i utlandet gjennom tidene' - http://www.geocities.com/dagtho/noproff.html - hvor jeg tar med norsk-amerikanere hvis de er født i gamlelandet (et kriterium som forklarer hvorfor f.eks. den mer kjente fotballspilleren Lloyd Monsen, født på Brooklyn og senere med i OL for USA, er utelatt fra statistikken). Jeg håper derfor noen har mulighet til å avklare spørsmålet. Kjenner noen tilfeldigvis mer til den norske bakgrunnen hører jeg gjerne fra dere.Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Florida Death Index:Name: Henry Nord Helliksen Certificate: 26553 Death Place: Hillsborough Race: W Death Date: 06 Mar 1981 Birth Date: 15 Jul 1904I 1930 var han bosatt i Brooklyn. Født i Norge av norske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Tusen takk for info! Jeg burde vel ha rotet meg inn i emigrantbasen før jeg spurte her... hva tenkte jeg egentlig på? Hvor fant du Florida Death Index?Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Der var en med etternavn Helliksen som var blant pionerene i fotball innen Ekspress idrettslag/Fevik - i Fjære. (Men trodde han het Ole, kanskje en slektning?) Jeg har selv Helliksen-slekt, men har ikke funnet forbindelse til disse. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk igjen til Arne Solås for informasjon.Også takk til Jarl V. Erichsen for tilleggsinformasjon. Hvis du finner ut mer om Helliksen i Express, så hører jeg gjerne ifra deg. Når jeg fører opp spillere i statistikken, tar jeg ofte med opplysninger hvis det er nære slektninger som også har spilt fotball aktivt.Finner ikke ut så mye om Express ([url="http://www.expressnett.com>http://www.expressnett.com) på hjemmesiden deres, men jeg kan jo alltids sende en e-post og høre.For ordens skyld burde jeg legge til at forfatteren av boken 'De första proffsen. Svenska fotbollsspelare i New York 1918-1939', Vällingby: Strömbergs Bokförlag AB, 1996, er Gunnar Persson. Det falt visst ut i farten. For de som er interessert i SC Gjoa og norsk-amerikanernes sportslige aktiviteter i Brooklyn, så anbefales boken 'The Gjøa Years' (Hansen, Jim. The Gjøa Years. A Vibrant History Of America's Oldest Norwegian-sponsored Sports Association And a Chronicle Of Its Phenomenal Athletic Achievements Over Nearly Ten Decades, Volume One 1911-1995, New York: 1996) og hjemmesiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Hei igjen! Fant Ole Nord Helliksen, født på Fevik i Fjære 15/7/1904 (Klokkerbok 1902-1925 fol.41). Foreldre: Ole Helliksen (f 1873) og Thekla Karelia (f. Jacobsen 1877) - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

HeiPå denne siden: Lenke kan du finne alle listet etter etternavn og der kommer også opp resultater fra USA Social Security Death Index.Florida death index, også og det kreves ikke registrering.Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takker for alle tilleggsopplysninger. Jeg har vel lagt inn de mest nødvendige opplysningene allerede (se siden Lenke,%20Henry%20Nord ), men referansen til klokkerboken bør jeg vel legge til. Skulle noen ha flere biografiske oppl. om f.eks. Helliksen-slekt som har spilt for Express, så vil jeg sette pris på tilbakemelding om det.Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Hei. Fant tilfeldigvis notert i kirkebok for Barbu (v Arendal) at Ole Helliksen (f 1873 Åmli) og Thekla Karelia (Kornelia?) Jacobsen Rask (f 1877) giftet seg i Barbu 1/8/1903. Dette er Henrys foreldre. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.