Gå til innhold
Arkivverket

[#21203] Knud Bjørnsen 1775 Ingeborg Peersdtr 1777 Bosatt Kviteseid?


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Knud og Ingeborg fikk 4 barn. Petter 1801 Søren 1804 Knud 1807 og Ingeborg 1813.De er trolig født på Vråliosen i Kviteseid. Petter og Søren slo seg ned på Skreosen i Mo (Skafså)Mo bygdebok sier innflyttere men ikke hvorfra.Finner ikke foreldrene bosatt noen sted. Ft 1801 finner jeg en Knudt Bjørnsen i tjeneste på Wiig i Lårdal. Ingebor Peersdtr finner jeg 2 av i Kviteseid 1801.(begge 24 år!!)Kan noen hjelpe meg med bosted og kansje foreldre? En Knud Bjørnsen født 1774 i Lårdal med foreldre Bjørn Aslakson og Barbro Knudsdtr er mulige kandidater.(Rorge Lårdal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei Roy!Det gifter seg en enkemann Søren Knudsen Skreosen 53 år gml.med Thorbjør Henriksdtr.i Mo 10.mai 1857.Hans far står som Knud Bjørnsen,og Søren står som født i Vraadal.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

På side 545/6 i Kviteseids ættesoge finner du en kandidat (Slote). Knut Bjørnsen født 1776.Foreldre Bjørn Knudsen og Ingebjørg Olsdtr.Kfr Knud Bjørnsens første? datter Ingeborg.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Det er sønnen Søren som er min gren, og det er ham Kari her har funnet i sitt andre ekteskap. Dermed har jeg fått fastslått at han er født i Vrådal! Flott Kari!! Det ser ut som Carsten og Ole Bjørn har funnet samme kandidat!Desverre har jeg ikke tilgang til Kviteseid Ættesoge da denne mangler på Porsgr. Bibliotek, men står det ikke noe der om Knud og Ingebor under Vråliosen/Vrådal da barna åpenbart er født der?? Hvor står hans mulige foreldre Bjørn og Ingebjørg bosatt? Om noen har bry med å sjekke dette med boka da!? Roy. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Her finner jeg bare Gardssoga som jeg har ved min side, men noen ættesoge finner jeg ikke.(Må da nevne at jeg ikke er noen racer på PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det var å beklage - man har lite kjennskap til alle bøkene i dette område, bortsett fra noe engasjement i et tema for et nærliggende område:LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Jeg må åpenbart være 'tilbakestående' når det gjelder PC bruk,for dette er vel det samme som Knut sendte?? Her finner jeg altså bare Gardssoga hvor jeg ikke finner noe om 'mine.' Ættesoga finner jeg IKKE? Tilbakestående?? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Her blei det mykje rart!Ved å bruke vest-telemark.no så finn du link til Ætte og gardssoger både på venstre side og litt lenger ned på høgre side. Den første sida som kjem opp er ættesoga der du skriv inn Søren Knutsson, og du vil finne han som Søren Knutsson Skreosen, (ikkje Slote). Ved å gå inn på nr. 13896 foran navn så får du slekta. (Åpne bøkane)Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Joda, endelig kom jeg frem!! Takker. Dødsår på dem begge har jeg nå fått sett, men når det gjelder bosted og foreldre så er jeg like langt desverre. Lar det hele bli med det sålenge. Takk til alle som har bidratt. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

I gardsoga (samme link som over) finner du ved å søke på 'Slote':Plassar under Gotuholt. Garnlevegen gjekk ovom Gotuholt over Linfloti og framom Linkjelda og så over den gamle plassen Slote som no longe er attlagd. Dei fyrste ein veit budde her, er Olav Olavson (Slote 1) f. 1684 og kona Anne Olavsdtr. Ho d. her 1773. Sonen Knut d. Slote 1760. Bjørn Knutson g.m. Ingebjørg Olavsdtr. Tveit bur her seinare. Ho d. Slote 1805. I 1848 bur skomakar Åmund Åmundson (Sundt 1) og kona Marte Karine Pedersdtr. her. Dei siste ein veit budde i Slote var Tor Eivindson (Nystaul) og kona Svanoug Halvorsdtr. Dei bur her i 1836, 1842‑44 og 1852-58.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Det ser ut som Skreosen tidlegare høyrde inn under Vrådal, men at grensene er flytta slik at det seinare høyrer inn under Mo (Tokke). Ser ein kartet i dag så går grensene nett i dette området. Siste bustad blir då Skreosen.Avskrift frå Ættesoga i bokform: SKREOSENI. Bjørn. 1. Knut f. 1777, d. 1826 ~ Ingebjørg Persdotter (ukj.) f. 1778, d. 1838 i Skreosen. F.lem.II. Knut Bjørnsson og Ingebjørg Persdotter. 5 born, 1 død: 2-4 f. Vrålidosen, 5 f. Skreosen. 2. Søren f. 1804 ~ 1828 Birgit Eivindsdotter (Kleppe 6) f. 1806. 3. Petter f. 1807 ~ 1833 Birgit Torsdotter (Slote 17) f. 1812. 4. Knut f. 1807. 5. Ingebjørg f. 1813.III. Søren Knutsson Skreosen og Birgit Eivindsdotter. 3 born f. Skreosen. 6. Knut f. 1829. 7. Gunnhild f. 1830. 8. Gunnhild f. 1831. - Utflutte.III. Petter Knutsson Skreosen og Birgit Torsdotter. 6 born f. i Skreosen. 4 d. små. 9. Knut f. 1840. 10.Ingebjørg f. 1844. Utflutte.For siste familie kan eg legge til eit barn til: Knud f. 5/12-1837, stadfeste hjemmedøpt i Wraadal 12/4-1838. Foreldre Inderster på Skreosen i Wraadal, u. Napper. Hjemmedøper er Søren Knudsen Skreosen, fadder Birgit Evensdtr. Skreosen og foreldrene.Vråliosen høyrde òg inn under Naper.Kan nesten tyde på at Knut og Ingebjørg er gift utafor Kviteseid, kanskje dåpen av borna kan gje svar. Håpar du finn ut av det.Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Flott med disse tilleggsopplysningene!! Har faktisk lurt på om plassen Skreosen sto oppført i både Mo og Kvideseid (Vrådal) Du har nok løst dette for meg også. Takk så mye Gro Berit! Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Når bruken av Vest Telemark Gård Ættesoge endelig seg inn i skallen, fant jeg faktisk noe jeg må få luftet. Ved å slå inn Tjønnheid i Ættedelen fant jeg Bjørn Knutsson og Ingebjørg Olavsdtr med familie.Av barna står det der en Knut f 1776, men intet gifte eller dødsår. Det er altså en Knut Skreosen 1777 med ukjente foreldre og denne Knut Tjønnheid 1776.Finner forøvrig BIØRN Knudsen og Ingebor Olsdtr i Ft 1801 på Gataholt i Kviteseid med 2 av barna hjemme. Så nå kverner det rundt i skallen om det er den samme Knut Bjørnsson vi her har med å gjøre? Ønsketenkning kansje? Måtte bare få det ut!! Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Du har selvfølgelig rett Ole Bjørn, mente bare å lufte muligheten for at disse to nevnte Knut Bjørnsson kunne være en og samme person. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.