Gå til innhold
Arkivverket

[#21214] Skogn Historie


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har skrevet av innholdsfortegnelsen til de tre bøkene jeg har av Skogn Historie og lagt dette inn på hjemmesida mi.Det er bind II A, som dekker de eldste tider fram til 1801 for Rinngrenda, Børsgrenda, Munkbygrenda, Nesset og Eggjagrenda.Bind II-II, som dekker samme periode når det gjelder Byagrenda, Vollsgrenda, Næssgrenda, Veiesgrenda, Byagrenda på Ekne og Markabygda.Bind VIII som dekker tida rundt 1800 fram til nyere tid for Markabygda og Ekne (Ekne har jeg ikke lagt inn ennå).Adressen er her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom noen ønsker oppslag i de nevnte bøkene, kan jeg gjøre det. Da kan du enten legge inn en forespørsel her i dette forum, eller du kan legge igjen en beskjed i gjesteboka på hjemmesida mi og krysse av for 'privat melding', så er det bare jeg som kan lese meldingen og mail-adressen din. Hjemmesida mi finner du i tilfelle her: http://home.online.no/~arnsroe/index.cfmMh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er prisverdig og fint at noen gjør slike innsatser som deg her. Det med oppslag skal jeg huske på til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei - IKKE legg inn mailadressen i gjesteboka dersom du ønsker å holde den 'hemmelig'. Det er bare MELDINGEN som ikke vises offentlig! Navn og mailadresse vises. Det var da utrolig dumt.Jeg har ikke forsøkt meg med gjestebok før...Men da kan du jo bare utelate navn og mailadresse, og bare skrive en melding, krysse av for 'privat' og legg igjen mailadressen inne i meldingen! (det var lurt, ja)Og jeg kan jo også fjerne hele meldingen dersom noen gjør en feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Tom Erik Grannes

Hei Arnstein..I Ft 1801 finner vi på Brenne nedre ekteparet Niels Jonsen (55), husm m jord, og Anna Olsd (47). Er disse å finne i nevnte gårdshistorie? Finner vi noe om deres opphav/aner der?mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Beklager, dette bindet er fra 1933, og på den tiden var husmenn mer eller mindre uinteressante. Niels Jonsen er ikke nevnt i det hele tatt, det står bare at Brenne nedre hadde en husmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du har gjort en god jobb når det gjelder bygdebøkene for Skogn og alfabetisk oversikt over gårdene der ser jeg. Jeg har vært på sidene dine flere ganger tidligere, men dette har jeg ikke sett. Jeg har jo Johannes Arntsen født i Kolberg i 1821 som jeg av og til jobber med aner(han var min farfars morfar). Jeg har jo blant annet stoppet opp på Kirsten Andersdatter født ca 1728, og gravlagt 06.05.1799. Hun var gift med Otter Andersen Markhus. De ble trolovet 04.04.1752, og gift 04.06.1752. De fikk 5 barn ifølge kirkeboka, og jeg skal videre på sønnen Anders født 1761. Det er vel tatt opp i eget emne, men ingen svarte. Skulle du komme over noe om hennes aner er jeg interessert.Peder Olsen Kolberg er jo tatt opp i eget emne og jeg tror du svarte. Jeg har funnet i panteboka da Peder Olsen overtok etter sin far Ole, men jeg kan ikke se at det står noe om hva Ole het til etternavn. Jeg leter videre der i pantebøker og andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Svar til Tom Erik. Nils Jonsen Brennesvald skulle ha vært med i Skogn Historie bind XII men desverre har denne familie ikke blitt med. Men foreldrene til Nils er nevnt på side 99.Faren til Nils var Jon Nilsen Brenne 1703-1788, han var fra Håa på Levangernesset og sønn til Nils Jørgensen Håa (d.1744) Jon Nilsen vart gift til Brenne med Else Olsdtr. 1718-1798. Hun var datter til Ole Larsen og Else Olsdtr.Brenne (Skogn Historie XII s.88)Ane Olsdtr. (døpt 30.1.1757 i Hegra)som var gift(4.12.1783) med Nils Jonsen var født på Buan i Hegra. Hennes foreldre kom til Sjåstad i Markabygda ca. 1758 (deres datter Antonette vart døpt fra Sjåstad 15.10. 1758) Navnet på dei er Ole Johansen f.1726 på Buan i Hegra d. 1783 på Sjåstad og mora Maren Hågensdtr. f 1726 på Dybvadstrø i Lånke. D. 1783 på Sjåstad. Deres opphav finner en i Stjørdalsboka (Hegra) Bind V del 2 side 486 og bind III (Lånke) side 694.Mvh Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Jan Kåre..Takk for interressant og meget uttømmende informasjon. Her fikk jeg (og andre) likevel noe å arbeide videre med.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.