Gå til innhold
Arkivverket

[#21216] Info om Langseth-slektene


Gjest Jan Habberstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Habberstad

Bøkene om Langsethslektene i Norge og USA foreligger nå også som pdf-filer. Filene er for store for E-mail distribusjon, men kan kopieres til CD og sendes i posten til mulig interesserte. Ta i så fall kontakt på j-habbe@online.no.Utgangspunktet for dette noe uvanlige slektsbokprosjektet var å finne alle familier/slekter i Norge som har dette etternavnet Langset i forskjellige varianter. Svar på dette kom i år 2000 da 3 bind om Langsethslektene i Norge kom ut. I hele 37 kommuner i Norge finnes det gårder som har gitt opphav til slektsnavnet Langseth-Langseter etc. Bøkene inneholder etterslektslister av familier fra disse stedene, samt bilder og annen informasjon. Så dersom du kommer borti dette etternavnet ved inngifte eller selv er beslektet, så kan du nok finne noen nyttige data her, eller benytte min oppskrift til en slektsbok.Senere ble det i 2000 utarbeidet en spesiell guide, Langsethguiden, som med kart i ulike målestokker viser hvor disse gårdene ligger i Norge. Denne boka kom også ut på engelsk samme år, The Langseth Guide.Neste oppgave i dette ”verdens største puslespill” var så å finne alle emigranter fra disse Langsethslektene, og å spore opp etterkommere etter disse i USA. I 2003 kom det så ut 2 bind på norsk kalt ”Langsethslektene i USA”, der så godt som alle med etternavn Langseth i USA og Canada er linket opp mot sine røtter i Norge. Her er også medtatt flere hundrede referanser og kildeangivelser.Som en innledende tekst på 43 sider inneholder disse to bindene også en liten lærebok om ”Hvordan finne slekt i Amerika”. Jeg tror fortsatt dette foreløpig er rimelig enerådende veileder ennå i Norge. (Heftet finnes også separat og koster kroner 100 pluss porto).Deretter var det klart for å oversette til engelsk, og det er senere utgitt 13 forskjellige slektsbøker ”Langseth families in the USA- families from xx” med bilder av gårdene i farger og kart hentet fra Langsethguiden. De aktuelle kommunene ”xx” er Eidsvoll, Gjøvik, Lillehammer, Løten, Nordre Land, Nesna, Nesset, Ringsaker, Saltdal, Stange, Stryn, Tingvoll og Trøgstad kommuner.Sist vinter har jeg så oppdatert bøkene fra 2000 om Langseth-slektene fra hhv Nord-Norge, Vestland-MidtNorge og Sør-Norge med den kunnskap som ble innhentet vha slektsgranskingen i USA. Bøkene er derved rimelig oppdaterte pr dags dato, men foreligger bare som pdf-filer.PDF-filer er søkbare på navn, så det går an å scanne disse Langseth-bøkene for informasjon som f.eks ”søk etter Madsen”.Dere som måtte være interessert får bare ta nærmere kontakt, så kan jeg sende ytterligere detaljer. Tross alt er det rimelig få som har laget og publisert slektsbøker ennå. Prinsippet med mine bøker er å finne en stamfar med slektsnavn Langseth tidlig på 1800-tallet og så følge all etterslekt i innland og utland fram til dags dato. Mer enn 20.000 individer blir dette.De øvrige kommunene jeg har forsket i (Langset finnes der) er Aurskog-Høland, Enebakk, Nes, Nannestad, Oslo, Kongsvinger, Ringebu, Gausdal, Østre Toten, Vestre Toten, Gran, Søndre Land, Ullensvang, Haram, Rauma, Rissa, Meldal, Selbu, Leksvik, Vefsn, Lødingen, Evenes og Ballangenbilete0091.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.