Gå til innhold
Arkivverket

[#21231] Sogn&Fjordane:Ytre Holmedal Edvard Elde født ca 1900 Hvem var foreldrene?


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Karlsen

Finner bare 2 Edvard'er i bygdeboken med tilknytning til Elde som er født på den tiden, men ingen av dem er født på gården: Andreas Olson Myklebust på br. 5 hadde datteren Klara Sofie f, 1908 som giftet seg med Edvard Edvardsen Hatlevik på br. 5, Brendehaug. Agnes f. 1918, datter til Johan Johans. Elde giftet seg med Edvard Nagels. Kjøsnes på Selvik br. 18, Hellevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk for ditt oppslag Nina !Edvard Elde foreldre var sansynligvis omstreifere. Han førte selv et omflakkende liv,var 4 ganger gift og bare reiste fra sine sine koner og barn. Skal også ha vært i Canada noen år. -Det er litt av en fyr som jeg prøver å finne foreldrene til!(Det er en venns bestefar dette).Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nine Berg

Hei Rita.Det er lenge siden jeg forska på omstreifere i sogn nå. Men lurer på om ikke du skal til Børane i Sogn.Ytre Holmedal.Det var 2 søsken som stamma fra reisende Børresen i Fron som slo seg ned i Sogn. Om du søker på Børresen her inne kommer slekta og historier opp.De hette;Anniken Marie Børresdtr.f.1835 GM. 1862 Fjaler Bornedrius Danielsen.Ytre Holmedal.(Han av gammel reisende slekt i Sogn) Isakfamilien.Det står også om den slekta her inne på forumet.Du finner de i telling 1865 Fjaler på Bortnem og 1900 Fjaler Dalsøren.Der er også en Edvard Bornedriusen telt.ug. f. 1880.Om jeg ikke husker helt feil,så tror jeg noen av den fam. kalla seg Elde senere.Annikens bror Lars Børresen f.ca. 1831 GM. Marthe Marie Axelsdtr.Fra Gol.De kom også ned til Sogn.Disse to søsknene la grunnlaget for slekta Børane i Sogn og Fjordane.De var rene mestere i alt slags håndtverk. Og med meget gode hoder.Står skrevet mye om denne slekta.Men som sagt vil du vite mere,søk Børresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

En Edvard Johan Johanness. Eldegarden er født i Årdal prestegjeld 5.5.1892 av foreldre Johannes Jørgens. og Anna Erikd. på Eldegarden. Se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk for svaret Nine!Jeg skjønner at du har forsket en del på omstreifere. Jeg søkte 1900 på Elde og fant på Jølster/Sunde: Anna J.Elde gift Omflyttende født 1870 Holmedal og Marie S.Elde gift Omflyttende født 1871 Holmedal. Har du noen kjennskap til disse?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Giftemål BergenEdvard Bornedriussen Elde.f.1880 Ytre Holmedal. Løsarbeider og Ingeborg Amalie Martinusdtr.Siljevold f.1876 Askevold.Gifta seg 22/4 1910 Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg så på 1900 tellinga Dalsøren(Borgen)der finnes en Edvad(Edvard?)født 1899,det er en mulighet for at det kan være 'min'Edvard.Jeg ser at Tor også har funnet en Edvard født i 1892 ,tror at det er litt tidlig. Edvard Elde døde i Narvik for ca 15 år siden. Han ble 1 gang gift med Hanna(Johanne) Elisabeth Haugsbakk født 1909,Dale i Sunnfjord Gata'Gåta'. Han første(?) datter ble døpt her i 1932 med etternavn Elde.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Stinessen
LenkeHer finnes et bilde fra 1930 av Maria, Bernhard og Edvard Elde. Bildet er fra Bakkenese, Holmedal. Kanskje dét kan være en ledetråd?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Det som gjør det vanskelig her er at din Edvardt trolig var født etter 1900.Om han virkelig var av omstreifer slekt kan han jo meget mulig være sønn av Edvardt Bornedriussen Elde f. 1880 fra Ytre Holmedal.som gifta seg 1910. Kan jo også være en uekte sønn av han.Vet ikke om andre Elde av omstreiferslekt som kan passe inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Giftemål Sogn og Fjordane.Daniel Oliver Bornedriussen f.1863 på Borthem Y. Holmedal.Blikkenslager. Bosted Elde. Gifter seg 16/3 1896 med Sara Amalie Emanuelsdtr. f.1873 på Heggernes Y.Holmedal(Slektning)Her oppgir Edvards bror Daniel, Elde som bosted.Så hannes barn kan også godt ha kalla seg Elde etter 1900.Han fikk jo også som du skrev en sønn Edvardt Olai f. 25/3 1899.Det er vel også litt tidlig. Men om han døde fikk de kansje en Edvardt senere.Men mange spor i denne omstreiferslekta peker faktisk tilbake på Elde og navnet Edvardt.Tror vi er inne på noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk til dere begge for intersante svar! Det ser ut til at vi nærmer oss mål her..? Jammen har du sporet opp mye Nina ! Ang. bilde så skal jeg sende det videre for å se om noen kjenner ham igjen.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg har nå fått bekreftet at det er 'MIN' Edvard Elde som er på bildet under innlegg nr.10 som Trude sendte meg.Han har også 2 søsken med samme navn som bildet viser! Ut fra bilde som er tatt i 1930,så ser han ut til å være ca 27 år +/- Er det noen som har tilgang til klokkebøker for Holmedal for dette tidspunkt, som kan være meg behjelplig med et oppslag? Eller er det andre muligheter for å finne hans/deres foreldre?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.