Gå til innhold
Arkivverket

[#21234] Verdalen og stikklestad


Gjest Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Arntzen

Kan noen slå opp i Verdals bygdebok (Einar Musum: Bind III-V. Gårds- og slektshistorie)Jeg leter etter foreldre til Ole Pedersen f 1770 og Kierstine Larsdatter f 1770. gift 30.10.1795, og bl.a. en sønn Joen Olsen som flyttet til Offersøen i Tjøtta (min forfar)De bodde i 1801 i Schrove Wæster i Stiklestad/Verdalen og senere bodde de antageligvis på Faaren i Nedre, vald på Verdalmvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Har nå sett gjennom bygdeboka (bd IV) vedr. Skrove-gårdene i Verdal, og finner ikke nevnt husmannsfamilien til Ole Pedersen.Bygdebøkene for Verdal (utgitt 1930) er særdeles overfladiske når det gjelder husmannsfolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Ett spørsmål litt på siden. Er det nevnt noe om Dr Didrich Echof i Stiklestad boka ?Han var doktor i Trondhjem med inntekt av Stiklestad, og døde 1675 i Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

I kyrkjeboka finn eg ein Ole som er født 28.04.1770. Far er Peder Brenne. Det kan vera Peder Olsen Brenne og Marit Jonsdt. Aarstad som giftar seg 28.01.1760, som er foreldre til Ole. Kirsten er født 18.01.1770, og hennes far er Lars Ped. Breding. Det er ein dragon som giftar seg i 1767 med namn Lars Pedersen Stubskind, og brura er Kirsten Pedersdt. på same plass. Det kan vera desse. Dette i all hast. Mvh Thomas Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Peder Olsen Brenne er født 1723 død 1782. Kona Marit Jonsdt. er født 1739 død 1812. Lars Peder Breding eller Vangstadvald er født 1746 død 1794. Kona Kirsti Pedersdt. Ulvild er født 1737 død 1804. Elles skrives Stiklestad med ein k. Mvh Thomas Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Dragonen var ein soldat som kjempa både til fots og til hest. Dei siste dragonregimentene er no for nokre år sidan nedlagte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

En dragon använde hästen som transport- och förflyttningshjälpmedel. Han gjorde oftast avsittning av hästen och stred till fots.Ryttaren däremot, han stred uppsutten på hästen.Det här krävde olika typer av hästar och vapen. Ryttarens häst måste vara orädd, lättriden och vältränad, oftast en hingst. Ryttaren var oftast tilldelad en särskild häst.Norrmännen tyckte att de svenska ryttarna hade dåliga hästar. Dom kallade svenska ryttare för 'mærra-ryttare'.Skriver en före detta hästanspänd, motoriserad artillerist och senare fortifikatör.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Hvor er gårdene Brteding og Ulvid, samt brenne og Aarstad.Finnes det gårdshistorie for dem der jeg kan finne videre forfedreKjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Verdalsboka nr. 3, 4 og 5 gjeld gardshistoria for Verdal. Desse får du låne på biblioteket. Ikkje alle heimane og folket som levde her, er med i bøkene. Ein ny serie kalla 'Heimar og folk' er under arbeid, og den første som gjeld Leksdalen kom ut siste høst. Eg trur dei gardane du nemner er med i nr. 4 og 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.