Gå til innhold
Arkivverket

[#21245] Richert Jonsen og Brynhild Nilsdtr. på Tolga


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Richert Jonsen var klokker og hytteknekt på Tolga, født ca. 1681 død 1742, skifte 16.05.1742. Han var gift med Brynhild Nilsdtr. (ingen data) Er det noen som vet noe mer om disse og evt hvor de kom i fra. Richert-navnet kan være Hagerup eller Rickertsen-slekta fra Flensburg, men jeg finner ingen tilknytninger.Noen som kan hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Roger de Robelin har jobbet en del med slekter rundt smeltehytta på Tolga, og har funnet flg.: Rickert Joensen (1681 Tolgen-1741 do) hytteknekt og klokker. Foreldre: Joen Haldosen (ca 1655-innen 1709 Tolgen) kolbrenner og smelter gm Maren Hansdt(1649-1737 Os).Besteforeldre: Haldo Pedersen (? Tolgen - 1721 Tolgen) og Giertrud Haagensdt (1684 Os - 1767 Vingelen).Hennes foreldre: Haagen Larsen Trøen Ous og Barbro Knudsdt. Hans foreldre: Peder Haldosen ( - 1722 Tolgen) smelter, og Karen Olsdt Vingelsgaard (? Vingelen - 1723 Tolgen).Alt med nødvendige forbehold...Ut fra dette er det lite som tyder på at det er noen tilknytning til Hagerup eller Richertsen, men jeg er enig i at Rickertnavnet er ganske sjeldent. Kanskje hytteskriver Anders Richardsen/Richertsen Hagerup (som dør på Tolga i 1689) har inspirert til navnevalget? Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Sorry, men her har jeg nok blingset på notatene. 'Bestefaren' Haldo® Pedersen (død 1721 som ganske ung) må være en fetter av Richert, og hans far Peder Haldosen (død 1722) Richerts onkel. Resten håper jeg stemmer. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Nei, jeg tror ikke Robelin er blitt ferdig med dette.På Kulturkontoret på Tolga har jeg bare bladd i og notert fra et uferdig og ikke godt nok kontrollert 'manuskript' til en oversikt over garder/slekter rundt smeltehytta på Tolga. Å få kopiert dette materialet, er såvidt jeg har forstått, uaktuelt.Det står forøvrig litt om Richard Jonsen under Henriksgarden i bygdeboka 'Tolga 1' fra ca. 1968 av Eystein Eggen, men i denne er det mye feil.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.