Gå til innhold
Arkivverket

[#21247] Gunnild Schanke, gift Koch


Gjest Magne Nesvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Nesvold

I kirkeboken for Røros står det at Johannes Jochumsen Koch i 1749 ble gift med Gunnild Schanke. Jeg er litt usikker på hvem foreldrene til Gunnild var. I et notat skrevet av Jon Erik Aas står det at hun er datter av Knud Pedersen Schancke og Karen Lorenzd. Biørgum. Det står skrevet at hun først var gift med en Steen Iversen. Et annet sted (hem.bredband.net/b101451/download/skanke.pdf) er den samme Gunnild beskrevet, men der står det at hun ble gift med I Ole Christophersen Nordfjord og II Steen Iversen Kvikne. Johannes Koch er her ikke nevnt.Har sett i Rørosboka, men har ikke funnet noe. Det er godt mulig jeg har oversett det.Fantes det flere Gunnild Schanke på Røros på denne tiden, eller ble hun gift med Johannes Koch etter at hun var gift med Steen Iversen? Denne Steen Iversen døde først i 1811, så i så fall måtte hun ha skilt seg fra ham, noe som vel var uvanlig på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Roger de Robelin: Skanke ätten: side 242Gunnild Pedersdatter S, gift 1749 med Johannes Jochumsen Koch, var datter av Peder Pedersen S (døpt 15/12 - 1697, gravlagt 18/7 - 1751) og Maria Iversdatter Brynnilds (ca 1700 - 6/11 - 1785).Gunnhild Pedersdatter S, døpt 20/8 - 1730, død 1806)Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Takk for det Astrid! Jeg er ganske fersk i dette gamet, så da jeg skulle undersøke en ny gren av slekta viste seg at jeg faktisk hadde flere Koch-aner enn jeg opprinnelig trodde.Ikke bare Adam Koch som ble diskutert i et annet tema, men også Johannes Jochumsen og dessuten Eva Koch som var gift med David Wentzel.Skanke-ætten er vel ganske mye forsket på i opptil flere bøker, så jeg kan vel i første omgang selv prøve å finne informasjon om anene bakover der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Magne!Det var derfor jeg stoppet der jeg jeg stoppet - for ikke å ta fra deg gleden ved å finne ut resten selv! Jeg må bare få nevne at Gunnhild Knudsdatter Schancke var en kusine av 'din' Gunnhild. Du finner henne i manntallet for 1801, 81 år og gift med Steen Iversen.Jeg kjøpte Roger de Robelins bok på Amneus på Røros i fjor sommer. Den er dyr (600 kroner), men verdt pengene. Men du får jo også lånt den.Lykke til! Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Takk for det!Vurderer å kjøpe den boken ja, selv om det var en stiv pris! På den annen side tyder prisen på at den er ganske omfattende, noe som jo er bedre enn en billig og tynn bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.