Gå til innhold
Arkivverket

[#21250] Hvor var Halvor Frantzen i 1801 ?


Gjest Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

HALVOR FRANTZEN ble døpt i Lardal i Vestfold 25.04.1790. Har ikke funnet ham i 1801 tellingen.Foreldrene FRANTZ HANSEN og MAREN JACOBSDATTER, begge født ca 1751, ble viet 03.11.1776 i Lardal. Men hvor kom de fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Ref. Lardal bygdebok bind III, side 927-928.Husmenn som ikke kan plasseres: 'Halvor Frantzen, bror av ovenn. Søren, var f. 1790. G.m. Berte Torkildsd. Barn: Jacob f. 1816, Ole f. 1819, Maren Helene f. 1822, g.m. Johan Nilsen Ødegården Støvland, Hvarnes, og Halvor f. 1824, d. 2 år gl. På Asmyhr-eie fikk de sønnen Fredrik i 1811, se Kotoa, Naug.Halvor Frantzen døde 1839. Berte Torkildsd. druknet 1855, 76 år gl.'Foreldrene står også nevnt her, men ikke hvor de kom fra.Jeg forsøker å finne hvor min tipp-tippoldefar, Arne Frandsen f. ca. 1772, kom fra. Han var husmann i Roppestadrønningen, Hedrum, ca. 1800-09.Kanskje de er av samme slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Hei. I flg Lardal Bygdebok 3. bind side 928 nevnes Halvor Frantzen f.1790 som bror til Søren Frantzen f.1780. Halvor ble gift med Berte Torkildsdatter. Halvor døde 1839. Halvor Frantzen er oldefar til Karl Fredrik Naug f. 1894 som døde i Andebu 1977. Jeg forsøker å finne anene her. Dermed interesserer temaet meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

HALVOR FRANTZEN var min tipp-tipp-oldefar.Jeg har bladd Lardal og Hedrum bygdebøker (begge har jo navneregister) nesten fra perm til perm på leting etter FRANTZ HANSEN. Frans navnet forekommer jo flere steder i Hedrum.BERTE TORKELLSDATTERS foreldre er TORKILD PEDERSEN og KIRSTEN/KIRSTI HALVORSDATTER hevnt på sidene 652 og 712 i Lardal bygdebok bind III.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.