Gå til innhold
Arkivverket

[#21251] Hvem var Jens Hansen og Jens Olsen ( 1801).


Gjest Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

OLE JENSEN, født ca 1804, og OLEA JENSDATTER, født ca 1802, ble viet i Stokke i Vestfold 26.11.1830. Han fra Tønsberg med far JENS HANSEN. Hun fra Vaarnes-eie i Stokke med far JENS OLSEN.Hvem var disse Jensene og hvor kom de fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge FT-1865 skal Olea være 66 år og født i Stokke. Da hun ikke finnes i FT-1801 er hun nok født etter at denne tellingen ble holdt (1. feb. 1801). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei! Det er riktig OLEA som nevnes. Jeg har vært inne og sett på kirkebokfilmene for Stokke flere ganger uten å finne OLEAs dåp. Jeg har blitt fortalt at det i en periode var felles prest i Stokke (Arnadal?) og Andebu og at han førte inn litt tilfeldig i respektive bøker. Det gjenstår å sjekke dette.OLE JENSENs dåp har jeg ikke funnet i Tønsberg. Han kan jo komme annensteds fra.En JENS OLSEN,fattiglem, døde 1.10.1853 på Gurijordet i Stokke 70 år gammel, men jeg har ikke funnet ut mer om han til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg kan bare bekrefte at Olea ikke finnes som døpt i Stokke kirkebok. Det er heller ingen fedre med navn Jens Olsen eller Jens Hansen i perioden 1785-1806. Det er imidlertid en Jens Dalen som får sønnen Anders med Helvig Olsdatter i 1803. Jeg vet ikke om de var gift, de var i hvert fall ikke viet i Stokke. Jens er ikke på Dalen i 1801.Jens Olsen som dør på Gurijord i 1853 er ikke døpt eller konfirmert i Stokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei! I 1801 er det to JENS OLSEN på 19 år i Vestfold, en i Sandar og en i Lardal. D.v.s født ca 1782. Har ikke funnet disse to i respetive bygdebøker.JENS OLSEN som døde på Gurijordet var født ca 1783.En av de to førstnevnte kan være sistnevnte, men er noen av dem far til OLEA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei! Begge JENSene er fortsatt uoppklart.Det samme med fødselen til deres respektive barn OLE og OLEA.OLE JENSEN døde 25.02.1833 i Melsomvik, Stokke. Men når og hvor døde OLEA JENSDATTER?1865 bor OLEA på Rørekoll i Stokke hos sønnen JENS CHRISTIAN, som ble døpt 26.11.1830, på samme dag som foreldrene gifter seg.Datteren OLAVA ble født 04.09.1833, etter farens død. Hun giftet seg 06.10.1859 med ERLAND NILSEN fra Fåberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Er alderen til Ole Jensen oppgitt ved hans død i 1833?Det er stor sannsynlighet for at det eksisterer skifte etter ham, muligens med spor som kan lede deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei! Fødselsårene som jeg oppga i det første innlegget bygger på alder angitt ved vielsen.OLE JENSENs alder oppgis ved hans død 25.02.1833 å være 34 år. Han var forøvrig skredder.1801 har ingen Ole/Ola med far Jens Hansen i Vestfold.Men det finnes en 3 åring ( født ca 1798 ? ) på Hønen gård, Haug anneks i Norderhov, Buskerud. Hans far er 25 år, strandsitter og saugdreng. Moren er Mari Gulbrandsdatter, 45 år og gift 2. gang.Kirkeboka oppgir to fødselsår. Ca. 1804 ved vielsen og ca. 1799 ved død. Hvilket er riktig? Er det ca. 1799, så er jo Hønefossgutten en kandidat. Som nevnt tidligere har jeg ikke funnet OLE født i Tønsberg, hvor han hadde attest fra da han giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Ole Jensen var enkemann fra Tønsberg da han 26. november 1830 ektet Olea Jensdatter. Det betyr trolig at han hadde bodd i Tønsberg i sitt tidligere ekteskap. Hustruen bør altså finnes begravet i Tønsberg rimelig tid i forveien. Kanskje er du så heldig at det står noe slikt som 'NN, skredder Ole Jensens hutru' e.l.Det må også ha vært skifte etter henne, ettersom han kumme gifte seg på nytt. Noe skifte etter Ole selv ser det imidlertid ikke ut til å være, jfr http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspxSå kan man jo håpe at Ole Jensens første ekteskap ble inngått i Tønsberg. Hans unge alder tatt i betraktning, kan det ikke bli så mange år å lete gjennom.Har du forresten lagt merke til at de fant ham død på isen mellom Tønsberg og Rakkevik?PS: Jeg kjenner en etterkommer av Olava Olsdatter og Erland Nilsen, og har kikket litt på denne slekta. Tilfeldighetene gjorde at jeg stoppet uten å lete etter Ole Jensen og Olea Jensdatters fedre. Når jeg nå ser hvilke problemer det byr på, er jeg glad jeg ikke nedla mye svette i første omgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Takk Kristian!Det er lenge siden jeg skrev av vielsen til OLE JENSEN og OLEA JENSDATTER. Men to ord måtte jeg tegne av. Forran OLE står det nok 'Enkemd', som du skriver. Men etternavnet til forlover Erich er forsatt umulig.Jeg har skrevet et eget innlegg, nr. 27205, for om mulig å avklare hvor OLE JENSEN fra Hønen gård, som jeg nevner i innlegg nr. 8 her, tar veien. Egil Sundelius har kommet med tre vielser der. En i Hole i Buskerud 28.12.1824 med INGER CHRISTENSDATTER. En i Tønsberg 26.01.1826 med INGER SOPHIE CHRISTENSDATTER. Og så 'min' i Stokke.Det er jo mulig at det er samme OLE i alle tre vielsene. Trolig er iallefall den i Tønsberg og den i Stokke samme OLE. Tønsberg kirkebok skal snart sjekkes.Nils Oskar Erlandsen, Olava Olsdatter og Erland Nilsens sønn er min farmors far. Gravstenen til Olava,Erland og deres to døttre Kathrine Otilie og Karen Sofie står fortsatt på Stokke kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har fulgt med i den andre debatten. Det var faktisk via den jeg ble oppmerksom på denne!Dessverre ser jeg av mine egne notater at jeg har satt inn ....... etter forloveren 'Erich', så der er vi like blanke.Pussig nok er min bekjente også etterkommer av Nils Oskar Erlandsen, nærmere bestemt gjennom datteren Signe Helene. Neste ledd er i live, så mer vil jeg ikke konkretisere her.Hvis du ikke har gjort noe på Fåberganene dine, så har jeg funnet fram til noen av Erland Nilsens nærmeste forfedre. Deler det gjerne med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Under forutsettning av at mine antakelser i tema om Olea Jensdatter er riktig Lenke bytter Jensene rolle.Far til skredder Ole Jensen blir Jens Olsen.En Ole Jensen døpes i Strømsø 07.08.1802. Kilde FS. Foreldre Jens Olsen og Christiane Frantsdatter ( enke på 33 år i 1801 ).Ole Jensen og Olea Jensdatter døper sin første sønn Jens Christian. Oppkalles både farfar og farmor? Kommer Ole fra Strømsø?Jeg har funnet skifte etter Ole Jensens første kone Inger Sophie Christensdatter, men ikke klart å tolke det ennå. Er det Inger Sopies far som kalles opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.