Gå til innhold
Arkivverket

[#21253] Petter Severin Sørensen f 1829, Halden/Skjeberg/Hvaler


Gjest Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Hildrum

Petter Severin Sørensen født 23-12-1829 i Halden, døpt 05-12-1830? i Halden, skal være konfirmert i Skjeberg, gift 07-05-1858 med Karen Andersdtr fra Hvaler, og bosatt på Hvaler. Hans etterkommere har jeg.Hans foreldre oppgitt til Søren Engebretsen og Trine Pedersdtr. Det er disse to jeg prøver å finne ut hvem er, men jeg har ingen alder og ikke hvor de er fra.Informasjonen om Petter er hentet fra Hvaler bydebøker. jeg har prøvd å finne hans dåp for å se om det sto noe om foreldrene der, men fant han ikke, kanskje det er noen som har tilgang på kirkebøker fra Halden og ser bedre enn meg, eller evt kjenner til parret. Jeg vet ikke om det var flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hvis du ser på film HF 271, bok 14 (1823-1834), side 168, nr. 1 så finner du Peter Severin Sørensen. Han er bror av min tipp-oldemor som heter Bolette Severine Sørensdatter, født 25 februar 1832.Hilsen Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hjertlig takk. Vet du om deres foreldre? Vi har da felles tipp-tippoldeforeldre. Vet du om det var noen flere barn? Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei igjen ! Dette er vanskelige greier. Jeg har kun navn på foreldrene, Søren Ingebretsen og Anne Cathrine Pedersdatter. Jeg finner de ikke som gift av den grunn at Søren og Anne ikke var gifte da de fikk din Petter Severin Sørensen og min Bolette Severine Sørensdatter.Det er ifølge kirkebøkene klart at Anne Cathrine Pedersdatter fikk 3 barn utenfor ekteskap. 2 barn (min og din) med Søren Ingebretsen, og 1 barn med en annen. Jeg skriver ned her hva jeg fant i kirkebøkene : BARN 1 : Uekte, Sophie Helene Andrea Andreasdatter, født 20 januar 1825 i (Hølen?). Døpt, 2 oktober 1825 i (Såner Anex ?). FAR: Enkemann, Andreas Johnsen Wibe fra (Christiania ?). MOR: Ugift, Anne Cathrine Pedersdatter. Pigens 1.leiermaal. Funnet i Halden kirkebok,bok 14,side 25, nr. 46, film HF271.BARN 2: Uekte, Peter Severin Sørensen, født 23 desember 1829 i Halden. Døpt 5 desember 1830 i Halden. FAR: Skomaker,Søren Engebretsen. MOR: Forlovede, Trine Peersdatter. Hjemmedøpt den 8 januar 1830, utført av madam Larsen. 1.barn. Funnet i Halden kirkebok, bok 14, side 168, nr.1. Film HF 271. Andre opplysninger jeg har er: Petter giftet seg med Karen Andersdatter den 7 mai 1858 i Hvaler. Petter døde 24 oktober 1915 på Hvaler.BARN 3: Uekte, Bolette Severine Sørensdatter, født 25 februar 1832 i Halden. Døpt 15 april 1832 i Halden. FAR: Skomaker, Søren Ingebretsen. MOR: Pige, Anne Cathrine Peersdatter. Hennes 3 barn, alle lever. 2 med denne(Søren). Funnet i Halden kirkebok, bok 14, side 161, nr. 25. Film HF 271. Andre opplysninger jeg har om Bolette er: Hun giftet seg 3 desember 1854 i Halden med Ole Petter Erlandsen. Bolette døde 28 mars 1915 i Halden. Jeg har etterkommere her helt til meg selv.Angående Petter Severin Sørensen så har du vel sikkert sett i Hvaler bygdebok del 1, under Løkkebakken.Jeg håper du får noe ut av dette så lenge.Hilsen Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hjertlig takk Arild. Petter Severin, min tippoldefar har jeg etterkommere til, og for det meste dekket. Visste bare ingenting om foreldre, ei heller at Petter hadde noen søsken. Utifra det du forteller er det ikke lett å gjette seg til hvor foreldrene egentlig kom fra heller. Hadde vært interresant å fått linjen ned til deg, 5-menning antar jeg. Skulle jeg finne noe sansynlig ut om de to skal jeg la høre fra meg. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei Anne ! Kan du sende meg din e-mail adresse, så skal jeg sende deg et word-dokument på etterkommere etter han Søren Ingebretsen. Du kan gjerne sende den til min e-mail adresse som er: arioli@tiscali.noHilsen Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Se på ditt spørsmål, nr.19638. Har funnet Ludvig for deg i Skjeberg.Hilsen Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.