Gå til innhold
Arkivverket

[#21272] Hjelp til oppslag - kirkebok for Dønna eller Alstadhaug 1909


Gjest May Olden
 Del

Recommended Posts

Gjest May Olden

Finnes det opplysninger om Aksel Andal Hansen f. 1909 på AAsvær/Dønna? Hvem er far? Mor tror jeg er Anna Helmine Mørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Ane Helmine Mørk er sannsyligvis den samme som Helmine Sørensdatter i FT. for 1900 : LenkeDet er et skifte i Aasvær, Dønna i 1895 på Søren Mathias Jensen, enkemann, hovedperson ; døde 17. nov. 1894. Ane Helmine Mørk Sørensdatter, gift, datter; Zakarias Johnsen, Store Aasvær. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Dette kan virkelig være den rette. Men Aksel er født utenfor ekteskap og jeg lurer på hvem som er far. For å finne det må jeg vel lete i kirkeboka. Jeg vet at Aksel bodde på Åsvær frem til ca. 1960. Se også annet innlegg om han. Takk i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei ! Fant følgende i klokkerbok for Dønnes 1906 - 1939. (835c05) 1/6 (mikrofilmkort);Aksel Andal , født 11 feb 1907 i Åsvær, Dønna i Nordland, døpt 6 okt 1907 i Dønnes kirke, Dønna, Nordland.,Uægte.For.: fisker, gift mand Hans Emaus Johansen, 1842 og gårdbrukerenke Anne Helmine Mørk Sørensdatter, 1863, Aasvær. Anm.: Anmeldt af barnets moder 30/11 - 07. Faddere: Husmd. Elias Johansen, Strømmen, og hustru Petrine Alb. Knudsen Aasvær og hustru Anna, Peter Pedersen ibid, p. Hanna Sakariasdtr. ibd.Jeg har disse opplysninger om foreldrene:Anne Helmine Mørk Sørensdatter, født 4 okt 1863 i Åsvær, Dønna i Nordland, (datter av Søren Mathias Jensen og Anne Elisabeth Andersdatter) død 16 okt 1936 i Åsvær, Dønna i Nordland, gravlagt 23 okt 1936 i Dønnes kirkegård, Dønna, Nordland.Hans Emahus Tønder Johansen, født 13 apr 1844 i Volnes, Dønna i Nordland, (sønn av Johan Fredrik Buch og Anne Kirstine Erichsdatter) død 2 nov 1923 i Åsvær, Dønna i Nordland, gravlagt 6 nov 1923 i Dønnes kirkegård, Dønna, Nordland, yrke Husmand.Jeg har selvsagt mange opplysninger om foreldrene utover dette. Håper at dette vil hjelpe deg.Med vennlig hilsenTerje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Kan du sende det du har av info på mail til meg? Dette har til nå vært en gåte for meg. Aksel er min sønns oldefar. Kona hans Irene lever ennå og vil gjerne vite mest mulig om sin manns familie,nålevende slektninger osv. Håper du tar det tid igjen og tusen takk for den hjelpa du har gitt meg!!! Mail: may.olden@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Har funnet de fleste på folketellingene, men er usikker på Hans Emaus. Finner han hjemme hos broren i 1865, logerende gift mann 1900. Hvem var han gift med og hadde Aksel søsken på farsiden? Hva med søsken til Hans og deres etterkommere? Har funnet Johan Nataniel hjemme på Volnes i 1875 med kone og barn. Hvor dro barna hans videre? Otto kan være han i Bodø 1900-telling. Noen ganger forvirrer etternavn i 1900-tellingen. Noen ganger tar de farsnavn og noen ganger fars farsnavn, var det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.