Gå til innhold
Arkivverket

[#21281] Slekt fra Kvinesdal og Feda


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg hjelper deg gjerne med din slekt fra Kvinesdal og Feda. Jeg gjør i tillegg bygdebokoppslag.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hei Jan Frode. Jeg har en slektsgren på min kones side som er i dette området. Kan du se om du kjenner noe til denne Osmund Reiersen med etterkommere. Osmund Reiersen, født 0 ___ 1720 i Eiken, Agder. Han giftet seg med Anna Atlaksdotter, født 0 ___ 1739 i Håland, Fjotland, Agder, (datter av Atlak Tolleisen og Anna Ormsdotter) død ukjent i Fjotland,Kvinesdal,Agder. Osmund døde 0 ___ 1800 i Fjotland,Kvinesdal,Agder. Barn: 2. i Reier Osmundsen født 0 ___ 1780.2. Generasjon2. Reier Osmundsen, født 0 ___ 1780 i Fjotland,Kvinesdal,Agder. Han giftet seg 28 Apr 1805, med Gunild Kristine Jacobsdotter, født 12 Mar 1782 i Vassbotn,Åmland,Lista,Agder, (datter av Jakob Ariansen og Abel Hansdotter) død 0 ___ 1872 i Øyhovden,Lista,Agder. Reier døde 0 ___ 1842 i Øyhovden,Lista,Agder. Barn: i Anna Olene Reiersdotter, født 27 Jul 1805 i Øyhovden,Lista,Agder, døpt 4 Aug 1805. Hun giftet seg 1834, med Jacob Elias Jakobsen Røinaas, født 31 Okt 1810 i Herad,Farsund,Agder, (sønn av Jakob Nilsen Lande og Ingeborg Iversdotter) død 8 Jan 1889 i Skudeneshavn,Karmøy,Rogaland, gravlagt i Skudeneshavn,Karmøy,Rogaland. Anna døde 18 Nov 1893 i Skudeneshavn,Karmøy,Rogaland. ii Jakob Andreas Reiersen, født 0 ___ 1817 i Øyhovden,Lista,Agder. Han giftet seg 13 jul 1848, med Elen Serine Arnbjørnsdotter, født 0 ___ 1815 i Haga,Skudesneshavn,Karmøy, død 10 nov 1901 i Vik,Skudeneshavn,Karmøy,Rogaland. Jakob døde 1 mar 1891 i Vik,Skudeneshavn,Karmøy,Rogaland.Om du er interessert har jeg en del notater om etterkommerne etter Reier. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hei og takk for innspill. Ja, når det gjelder Anna sin slekt og Fjotland grenen har jeg nok det meste i forhold til bygdebøker og FT mm. Det som er nøtten her er opphavet til Osmund Reiersen som skal være fra Eiken. Imidlertid kan det kanskje se ut som han kortvarig var på Eiken. Setter pris på innspill her, da denne 'nøtten' har lagt lenge i mappen 'uløste'.Kan ta fram noe mer materiell om det kan være til hjelp. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg ser på FamilySearch at det er en Osmon Reyersen som blir født på Qvinlo (Kvinlog) i 1723, døpt 8 nov. Kan han være aktuell? Kvinlog er i Fjotland. Osmund og Anna gifter seg forøvrig 15 nov 1776 i Eiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk. Det var en interessant opplysning. Aldersmessig stemmer dette veldig bra. Skal se litt nærmere på dette på FS Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Bygdeboken for Fjotland sier at Osmund Reiersen var fra Farhommen i Eiken. Under Nedre Kvinlog (s. 367 i bygdeboken) står det i tillegg at overnevnte Osmund Reiersen Kvinlog f. 1723 var gift med Åse Kiddelsdtr. Farhommen fra Eiken og var bosatt der. Jeg er derfor ganske sikker på at det er samme mann det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk for interessant opplysning. Står det noe om Osmunds sine forfedre under Nedre kvinlog (side 367)?Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hvis du legger inn e-mailadressen her så kan jeg scannmaile over de aktuelle sidene. En liten rettelse til innlegg nr. 8 - bestefaren til Osmund er fra Haddeland i Eiken.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hei Knut og takk for utfyllende info samt tilbud om oversending av scannede sider, noe jeg takker hjerteligst for. Min adresse er: hagangst@online.no Noterer med interesse opplysninger om bestefar til Osmund fra Haddeland. er dette også omtalt i bygdeboken ? Mvh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Sidene er underveis. Det er Haddeland i Eiken ikke i Fjotland:G.nr.: 99. Haddeland. Udt. ha2ddelann. -- Halleland 1594.1/2. 1612. Haldeland 1619. Halleland St. S. 354. 1723.Bygdeboken for Eiken mangler - visstnok ferdig underlagsmateriale - kanskje midlene mangler - eller noe annet ligger til grunn.Bygdeboken for Hægebostad går kun opp til G.nr. 55.Endel for området finnes i DN.Kanskje har Torleif Odland kikket litt på gårdsarkivene?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Takk for sidene. Reidar (Reier) Markussen er min 6-tippoldefar. Jeg har også noen flere slektninger fra Eiken, så jeg ser fram til at bygdeboka derfra kommer. Jeg kan av en eller annen grunn ikke finne Haddeland i manntallet fra 1660-tallet, selv om Eiken er med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Espen Grønna Brataker

Hei!Jeg leter for en amerikansk slektning etter en familie kallt Bennetson. Sven Bennetson (f. i Iowa 1855) døde i 1904, og morens jentenavn var Teistedal.Kunne du sjekket opp dette i Feda bygdebok?Med hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.