Gå til innhold
Arkivverket

[#21288] Ole Severin Eriksen m/familie ankom New York 24.05.1881, hvor ble de av?


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Ole Severin født 15 feb 1846 emigrerte fra Bergen april 1881 og ankom New York 24 maj 1881, navnet hans ble skrevet Ole Iven Erikson age 34. Hans kone Elefmine Maria Arnesen f. 31 mai 1852 reiste samtidig som sin mann og hennes navn ble skrevet Elvine Erikson, age 28 når hun ankom New York. De hadde en sønn med seg Eilert Erikson f. 15.jun 1879 i Bergen. 6 år senere emigrerer dere to eldste barn Olaf Eriksen og Emma Eriksen 10 sep 1887 og ankommer New York 14 oct 1887.Jeg har store problemer med å finne denne familien igjen i USA, er det noen som har tilgang til 1900 cencus i Usa og kanskje klarer å lete dem opp der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg prøver å trekke denne opp igjen da jeg fortsatt leter etter samme familie. Jeg har prøvd mange varianter på ancestry.com, men klarer ikke å spore dem opp igjen. Navnene er ikke så spesielle og de kan vel ha blitt gjort om i det vide og det brede. Men, kanskje der er noen USA eksperter som klarer å løse gåten for hvor de ble av? Jeg finner jo at alle ankommer trygt til USA så det er jo rart om ikke noen av dem er å finne i 1890 folketellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Godt Nyttår :-) FT1890 for USA er nesten heilt oppbrent. Det er berre 'litt her, og litt der' igjen av den.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Uff, det var jo leit å høre, men barna var vel såpass unge at de burde man vel finne igjen i 1900 også. Har ikke gjort så mye hell i leitinga der heller :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei igjen :-) Har du lenker til det som du refererar til reisa/ankomst, gjerne også f.datoar på dei to eldste barna?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Hei hei og godt nyttår til deg også :-)Her er linken hvor foreldrene med minstesønnen reiser over [url="http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?db=nypl&so=2&rank=0&=>Lenke,,,,,,,,,,,,,,,,,,,&gsfn=Ole Iven&gsln=Erikson&sx=&gs1co=5173,Norway&gs1pl=1, &year=&yearend=&sbo=0&sbor=&ufr=0&wp=4;_80000002;_80000003&srchb=r&prox=1&db=&ti=0&ti.si=0&gss=angs-b.Her er linke hvor de to eldste barna kommer etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Får ikke til å legge inn første lenke riktig, men hvis du skriver inn dette så skal du uten problem få opp emigrasjonen:New York Passenger Lists, 1820-1957 about Ole Iven Erikson Name: Ole Iven Erikson Arrival Date: 24 May 1881 Estimated Birth Year: abt 1847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hmm, finn to Emma her, begge f. rett dato, men slett ikkje sikkert det er rett for det.EMMA SZALLER 01 Jan 1875 15 Sep 1968 (V) 44125 (Cleveland, Cuyahoga, OH Ohio EMMA CLEMENT 01 Jan 1875 Jul 1972 (Beloit, Rock, WI) Wisconsin Dette er kopi av ei slags dødsregistrering frå USA. Ein av desse _kan_ vera den rette Emma, men ingen garanti.For å få vita om ei av dei er rett, så kan du bestill SSDI kort for dei, der vil namnet på foreldra vera oppgjeve. Det kostar pengar, men det er iallfall ein måte å finna det ut på.Her er lenka dersom du vil forsøkja deg, viss du vil, men ikkje kan/forstår e.l., kan eg gjerne hjelpa deg :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Hei igjenJeg bestiller gjerne og har gjort det før, men fikk ikke opp noen lenke. Er det på ancestry.com du har funnet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Nei, ikkje rart du ikkje får opp lenka, eg gløymde å leggja den ved :-))Men har i mellomtida funne ut at Emma Szaller er utelukka, ho heitte Progli, eller noko sånt. Fann nekrologen hennar innpå her ein stad :-)Så då har du berre ein igjen å prøva på: SSDI http://ssdi.rootsweb.ancestry.com/Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Nei, så lett skal det ikkje vera! Emma Clement viser seg å vera f. i Wisconsin, mor f.i WI, far i Tyskland. Dette fann eg i FT1930!Så det er berre å leita vidare, men får altså ikkje match på nokon av dei andre syskena ved bruk av f.datoar.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.