Gå til innhold
Arkivverket

[#21290] Knud Guldbransen født 1873 i Kristiania (Sør Odalen), bosatt i Stavanger i 1900.


Gjest Bente Rolfsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Rolfsen

Trenger hjelp med å finne foreldrene til Knud, hans far døde når han var ung så han hjalp moren med å forsørge sine søsken. Knud ble utdannet til kjernemester (smør) i Tyskland. Han skal ha jobbet i Bergen en periode før han kom til Stavanger og ble gift med Sanna. I tellingen for 1900 står det at han er født i Kristiania men er blitt fortalt at en av foreldrene skal være ifra Sør Odalen og at Knud skal være født der. Håper noe kan hjelpe. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Har kanskje en kandidat her! Dåp i Strøm kirke Sør Odal den 12. jan. 1873: KNUD f. 19. Des. 1872 Foreldre: Inderst Gulbrand Knudsen Ellefsrud (1849) og hustru Marie Engebretsdtr. (1849) viede 9. jan 1873. Alle fadderene var fra Krevenghaugen i Oppstad sogn i Sør Odal. Disse står oppført i Sør Odal bygdebok nr. 3 på side 141.Der står at familien reiste til Christiania. Mvh Terje B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Takk skal du ha Terje, tror du at det finnes tellinger i Christiania før 1900? har fått opplyst at han skal ha fått flere søsken før hans far døde før 1900 tellingen. Mvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Oslo Byarkiv har kommunale tellinger, og jeg tror at de har slike også fra årene før 1900. Men hvor langt bakover veit jeg ikke. Er det denne Knud jeg har funnet i Sør Odal, hadde han ei søster som hette Emma f. 1875, og en bror Carl f. 26.Des. 1880, han ble døpt 1. mai 1881. Jeg har leita på utflyttede i kirkeboka, i tida etter 1880, men uten å finne denne familien utflyttet. At de flyttet til Christiania har jeg bare fra bygdeboka (Sør Odal nr.3 side 141.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Hei Terje! Jeg er ganske sikker på at det er rett familie, Knud har gitt den yngste sønnen sin navnet Karl. Denne broren som heter Karl kan være han som hadde en bokhandel i Christiania. Skal høre med min manns bestemor om hun kan huske hvor mange søsken Knud hadde. Jeg har lånt boka for Sør Odalen og har funnet langt tilbake på manns rekka, skal prøve på biblioteket ang tellinger i Christiania. Takk for hjelpen. Hilsen Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.