Gå til innhold
Arkivverket

[#21294] Smør, Orm , biskop Jon Guttormson og Larsgard i Hol, Hallingdal


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Eirik Ormson Orm d. 1564 eide Largard i Hol c1 1525. Datteren Anna Eiriksdtr. Orm til Helvi gift med biskop i Stavanger Jon Guttormson overtok c 1550. Gården ble overdratt til Magdalene Jonsdtr .gift med Christopher Nilsson Grøn til Heresvik ca 1580. I 1593 var Magdalene og sønnen Svale Schristopherson til Wamben (Vik i Strandvik, Fusa) eier. Han var gift med Anna Hansdtr. Onarheim fra Tysnes. Samme år overtok Clemmet Eirikson (Laugesgard) halve gården. Svales's sønn Christopher Svaleson til Vik var fremdeles eier av den andre halvparten.25.3.1647 kjøpte Johannes Klemmetson Larsgard den halvparten som Svale-ætta hadde gitt faren hans Klemet, i pant i 1610 og 1625, av Christopher Svaleson til Vik og ble eneeier av gården. Det som blir slektsmessig interessant er følgende brev som ble satt opp i forbindelse med salget.'Kiendes jeg Christopher Svalessen, boendes på Vig i Stanvigs kirkesogn udi Sundhordlen, och hermed for alle vitterliggjør udi dette mitt obnebrev, at eftersom min kjære og salieg fader Svale Christopherson til Wambenn, for noget lang tid siden, nemlig in anno 1610, haver pantsatt til salig afgangne Clemmet Erichsøn, tilforne boendes på Laugesgard i Hoffuedt i Aals prestegjeld i Hallingdalen, den halve part av ald forne Laugesgård, for tressintyve rdlr., og siden derefter anno 1624 haver forbemelte min salige faders moder, nu salig avgangne Magdalene Joensdtr.. illigemåde pantsatt, til forskrevne Clemmet Erichson ombrerørte halve part i ald Laugesgård, med ald dess herlighed for firsindtive Rixdaler, eter derom derses riktige utstedte pantebrevers videre formelding. Så er jeg nu kommen udi en venlig forening og forligning med min kjære frende og slegt: forne sl: Clemmet Laugesgårds sønn: ærlig og velfornuftig mann Johannes Klemmetson, nu boendes på bemelte Laugesgård, således, at eftersom end og hans kjære hustru Ronnau Oluffsdatter, er min slegt udi fjerde led, og ret odelsbåren til bemelte Laugesgård, da have forskrevne Johannes Clemmetsen nu givet meg udi odelsløsen, stadfestelse og adgangspenger åtte (uleselig ord) Rixdalerrede penger-----Hvorfore jeg af egen fri vilje og velberåd hu, så og med min hustrus berådføring, ja og samtykke, haver aldeles skjødt og avhendt --- og fullkommelig tilstår forgedagte min kjære frende og slegt Johannes Clemmetsen, hans kjære hustru, barn og deres arvinger omberørte halvepart av ald Laugesgård.' datert Vik, men tinglest på Hol annex tingstue 5.9.1564Professor Lars Reinton og hans bror Sigurd Reinton som gjengir dette brevet i Hol IV konkluderer med følgende:'Etterdi Rønnaug Olsdtr.., kona til Johannes Klemmetson Larsgard, var Christopher Svalesons 'slegt udi fjerde led, og ret odelsbåren til bemelte Laugesgård', må ho ha vore ein etterkommar etter biskop Jon Guttormson og kona Anna Eiriksdtr. Orm. Og Johannes Klemmetson har vore av same ætta.Der er jeg. Noen som kan hjelpe????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har ikke noe direkte svar å komme med, men Johannes Clemmetson er en bror av min ane Arne Clemmetson Nordre Larsgard(ca 1588-1670), og jeg skal videre på datteren Anna født ca 1647. Søsken av Johannes og Arne: Ragnhild, Guro gift med Guttorm Torjusson Ovavold,Guri Clemmetsdatter gift med Knut Isakson Nordre Sindrol. Disses far har jeg notert som Erik Jensen. Denne har jeg ikke aner på, men han var gift med Anne Magnusdatter Nos d.e. Jeg hadde ikke noe på Johannes, så takk for informasjonen. Så får vi håpe at noen andre kan svare mer direkte på det du spør etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Jeg har heller ikke direkte svar på spørsmålet. Dette er forfedre til kona mi iflg. en oversikt jeg har fått av hennes onkel. Det er Arne Klemmetson Larsgård gift Jørand Aslaksdtr. som hun stammer fra. Jeg har at Clemmet Eirikson var g. m. Anne Magnusdtr. Nos f. ca.1555 Torkjellsgard, ÅL.Hun skal være dtr. av Magnus Sigurdson Nos som igjen skal være sønn av Sigurd Engelbrektson Nos som igjen skal være sønn av Engelbrekt Lafranson, sønn av Lafrans, tingskriver for Hallingdal og Gudrun Asgeirsdtr. Bygdeboka for området antar forøvrig at Clemmet Eirikson var etterkommer av det skotske paret som bosatte seg på Devegge i Hallingdal, hun fra clan MacLeod av Skye og han eldste sønn av Jarlen av Argyll. Han skal ha tatt nytt navn etter familiens skytshelgenen, St. Clemet. Dette er jo ikke dokumenterbart men konas onkel besøkte Skye og slottet Dunvegan for noen år siden og alle ble overasket over likheten mellom konas onkel og et portrettmaleri av Norman MacLeod, 26th chief for clan MacLeod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vi var jo gjennom dette temaet i en annen debatt her i Brukerforumet i fjor.Det var vel Jon Guttormsson som var av Larsgård-ætten.To kjente slektsforskere er i ferd med å avslutte manuset til en stor artikkel om emnet (som også tidligere er varslet), så følg med i NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest arne kvitrud

Innlegg (4) fra 2004 sier at 'To kjente slektsforskere er i ferd med å avslutte manuset til en stor artikkel om emnet'.Hva er status?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.